Transportatori din toată țara participă miercuri la o acțiune de protest, coloane de camioane formându-se pe mai multe tronsoane rutiere, în zona Bucureștiului, dar și în Cluj și Buzău, transmite News.ro.

UPDATE

Nicio grabă. Ne vedem luni. Ministrul agriculturii, Florin Barbu, a invitat luni, 15 ianuarie 2024, la sediul instituției reprezentanții tuturor asociațiilor de fermieri, ai procesatorilor și ai retailerilor, pentru a discuta despre măsurile de sprijin și a oferi soluții de finanțare pentru toate situațiile pe care le întâmpină în acest an agricol.

Pentru o mai bună organizare și coordonare, mediul asociativ este rugat să transmită lista de revendicări până vineri, 12 ianuarie 2024, la Cabinetul ministrului.

++++

Nicio asociație nu-și asumă protestul. Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat că, până în acest moment, la Ministerul Agriculturii nu a primit nicio revendicare, pentru că nicio asociație nu își asumă acest protest. Ministrul spune că a stabilit deja o întâlnire cu toate asociațiile și federațiile, săptămâna viitoare, pentru a le prezenta programele pe care le-au pregătit pentru acest an și îi asigură pe toți fermierii că subvențiile se acordă la timp iar subvenția la motorină se va acorda în continuare la valoarea maximă posibilă, relatează News.ro.

++++

În unele zone, protestul transportatorilor este dublat de cel al fermierilor.

Din unele județe, angajații operatorilor din transport au pornit către Capitală. Transportatorii sunt nemulțumiți de tarifele polițelor obligatorii de răspundere civilă și cer mai multe modificări legislative, inclusiv adoptarea unei legi anti-dumping.


Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, afirmă miercuri, legat de protestul "spontan” al transportatorilor la care s-au alăturat și câțiva fermieri, că până în acest moment, la Ministerul Agriculturii nu a primit nicio revendicare, pentru că nicio asociație nu își asumă acest protest. 

”Legat de protestul <spontan> al transportatorilor la care s-au alăturat și câțiva fermieri, până în acest moment, la ministerul Agriculturii nu am primit nicio revendicare, pentru că nicio asociație nu își asumă acest protest. Din informațiile apărute în spațiul public, am văzut că problemele pe care le reclamă au legătură cu RCA și cu permisele de conducere. Chiar dacă acestea nu țin de Ministerul Agriculturii, voi face tot ce pot pentru a-i sprijini să găsim împreună o rezolvare”, transmite ministrul Agriculturii, citat de News.ro.

Florin Barbu anunță că a stabilit deja o întâlnire cu toate asociațiile și federațiile, săptămâna viitoare, pentru a le prezenta programele pe care le-au pregătit pentru acest an.

”Vom putea vorbi, așa cum facem mereu, la aceste întâlniri, despre problemele pe care le întâmpină și sunt sigur că vom găsi, ca de fiecare dată, rezolvare. Aceste întâlniri le aveam programate înainte să apară acest protest. Îi asigur pe toți fermierii că subvențiile se acordă la timp! Subvenția la motorină se va acorda în continuare la valoarea maximă posibilă”, spune Barbu.

Ministrul menționează că are un buget bun, în acest an și există fonduri prevăzute pentru toate sectoarele și vor continua să sprijine producția românească.
 
”Este început de an electoral și acest protest spontan este masiv distribuit pe rețelele sociale de un partid politic. Nimeni nu are dreptul să folosească fermierii, munca lor și agricultura românească pentru a încerca să câștige capital de imagine sau un procent în plus în sondaje. Să nu uităm că aceste partide politice nu au avut nicio soluție pentru agricultura românească în ultimii 4 ani Ca întotdeauna, ușa ministerului Agriculturii este deschisă oricând pentru fermieri, pentru că eu sunt acolo pentru a le rezolva problemele și a-i sprijini! Îi asigur pe toți că anul 2024 o să fie un an agricol bun atât pentru România, cât și pentru fermierii români!”, spune ministrul Barbu. 

Potrivit președintelui Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, lista revendicărilor include: plafonarea polițelor de răspundere obligatorie auto (RCA, în regim de urgență la 5.000 lei pentru autovehiculele din clasa B 0 (care se referă la asigurații noi, fără istoric de daune - n.r.); amendarea OG43/1997 privind toleranțele la mase și dimensiuni și armonizarea acestui act normativ cu Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi și tarife de utilizare a rețelei de drumuri fără dublă taxare. 

O altă revendicare se referă la aplicarea ”tratamentului fiscal nediscriminatoriu angajaților din mediul privat în privința alocației de cazare”. 
 
Transportatorii solicită, de asemenea, aplicarea RO-Etransport doar pentru mărfurile cu risc fiscal ridicat în conformitate cu prevederile Directivei europene 2006/112, dar și elaborarea în regim de urgență a legii anti-dumping, promovată prin Ordonanța de urgență pentru eliminarea concurenței neloiale din toate sectoarele economice.

Proteste ale transportatorilor au loc în Capitală și în mai multe zone ale țării. În Capitală, transportatorii s-au întâlnit la Chiajna și au pornit în coloană către Pantelimon, zeci de camioane participând la protest.

De la Buzău, protestatarii vor merge în Capitală, unde se vor întâlni cu transportatori din alte județe ale țării și vor protesta pe Centura Bucureștiului.

”Eu am o firmă de transport și nemulțumirile sunt multe, problemele generate de autoritățile naționale, de legislația în vigoare sunt foarte multe. Ca și transportatori, avem mari probleme când ne expiră polițele RCA, nu avem o predictibilitate și o siguranță că putem să ne plătim această asigurare. Avem niște instituții ale statului inutile și incompetente. ASF ar trebui să reglementeze situația asigurărilor din piață. Uitați-vă ce s-a întâmplat în ultimii 7 ani, trei falimente majore care au fost plătite din banii noștri. Noi nu vrem nimic să ni se dea,  ci doar protecție din punct de vedere legislativ și să trăim într-un stat corect. Uitați-vă ce s-a întâmplat cu acciza la motorină! Începând cu 1 ianuarie s-a mărit din nou, pentru că prețul scăzuse, până în anul nou statul s-a gândit să mai bage o acciză suplimentară. Avem această guvernare care anul trecut a spus că nu face măriri de taxe și a venit cu o groază de modificări fiscale, iar cea mai aberantă e că eu, ca și microîntreprindere, trebuie să plătesc un impozit pe venit de 3%. Pai dacă eu am pierdere pentru că nu merge treaba, am cheltuieli mari, am daune sau nu am încasări, de ce trebuie eu să îți dau ție, statul român, 3% din pierderea mea? Sunt multe nemulțumiri și mi-aș dori ca această răzvrătire să fie pașnică și civilizată și să avem un dialog coerent și corect cu autoritățile statului român”, a declarat Ionuț Cercel, reprezentant al unei firme de transport din Buzău.

La Galați, zeci de autovehicule ale unor firme de transport protestează, la fel la Cluj, dar și în alte orașe ale țării. 

”Astăzi este un protest și al fermierilor, și al transportatorilor, iar revendicările sunt, în mare parte comune. Legat de transportatori este valoarea RCA care în unele condiții este mai mare valoarea poliței decât valoarea mașinii, dar și situația din România legată de creșterea accizei la motorină de la 1 ianuarie și de abuzurile autorităților în general”, a afirmat Georgian Calotă, reprezentant al unei asociații agricole din județul Buzău.

”Legat de agricultură, prețurile scăzute la cereale generat și de importurile din Ucraina, echivalarea categoriei B cu categoria TR pentru utilajele agricole, înregistrarea la primărie a utilajelor agricole doar cu factura pentru că este aproape imposibil să mergi să faci carte de identitate unui utilaj agricol de 30-40 de ani, lipsa subvențiilor din conturi cu diferite tertipuri de gen controale, monitorizare, nefuncționarea sistemelor de la APIA și de la ministere, legea forței majore neimplementată pentru a-i putea susține pe cei care au probleme pentru că după doi ani de secetă cei din agricultură au așa de mari probleme încât chiar nu își pot susține cheltuielile, lipsa Legii arendei, lipsa responsabilității angajaților statului față de greșelile pe care le fac și abuzurile instituțiilor statului care atunci când vin în controale ne dau impresia că deja suntem arestați sau condamnați”, a mai spus Georgian Calotă.

El susține că nu este ”normal ca atunci când vii în control să nu dai un proces verbal de constatare și să dai un termen de remediere a problemelor, că așa e simplu: vii și aplici amenda și l-ai terminat pe omul ăla. Vom protesta până ne rezolvăm problemele pe care le avem pentru că de 30 de ani suntem mințiți, jefuiți și nu rezolvăm niciodată problemele. Faptul că în ultimii ani cei care au guvernat România și au adus țara în stadiul ăsta cu acest deficit financiar nu înseamnă că noi trebuie să suportăm. Au greșit, să plătească! Noi am muncit, ne-am plătit dările și în stilul ăsta nu se poate continua”.

Centrul Infotrafic al Poliției Române informează că pe autostrada A1 București-Pitești, de la kilometrul 13+500 de metri, până la intrarea în DN Centura București, traficul autovehiculelor este blocat de mai multe autocamioane ale transportatorilor rutieri care protestează, circulând cu viteză minimă.