Ce modificări aduce prelungirea stării de alertă

Guvernul a adoptat joi hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) privind prelungirea cu 30 de zile a stării de alertă, din 12 iulie.
"Poate cea mai importantă modificare îi vizează pe cei care au trecut prin boală. Referitor la certificatul de vindecare pentru Covid, până acum acesta era valabil între 14 și 90 de zile; urmează ca valabilitatea lui să fie prelungită la 180 de zile, tocmai că să vină în concordanță cu ordonanța de urgență privind certificatul digital și abordarea europeană. Deci, în loc de 14 la 90 de zile trecut prin boală o să se prelungească la 180 de zile, deci, va fi valabilă trecerea prin boală 180 de zile", a explicat după ședința de guvern secretarul de stat Raed Arafat.
În ceea ce privește organizarea și desfășurarea activității instituțiilor publice sau private de cultură care administrează spații speciale destinate activităților cultural-artistice în aer liber, se va permite până la 1.000 de persoane pe scaune.
La organizarea de evenimente private - nunți, botezuri - suprafața pe persoană a fost modificată de la 4 la 2 m, la fel și la organizarea de evenimente private aferente meselor festive.
La locurile de joacă pentru copii nu se va mai solicita ca însoțitorii să fie vaccinați.
"La exterior la restaurante nu mai este regula de șase persoane la masă, deci, se elimină regula de șase persoane la masă din momentul în care este eliminată și în interior", a mai spus Raed Arafat.
HOTĂRÂREA CNSU nr. 44 din 07.07.2021
Art. 1 - Se propune prelungirea stării de alertă pe întreg teritoriul
național, pentru o perioadă de 30 de zile, începând cu data de
12.07.2021.
Art. 2 - Măsurile de prevenire și control a infecțiilor generate de
virusul SARS-CoV-2, propuse a fi adoptate începând cu data de
12.07.2021, în contextul epidemiologic actual, sunt prevăzute în anexa
la prezenta hotărâre.
Art. 3 - Măsurile propuse în prezenta hotărâre produc efecte doar în
situația aprobării lor prin acte normative ale Guvernului sau, după caz,
ale conducătorilor ministerelor sau organelor administrației publice
centrale.
Art. 4 - Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.
Anexa la HOTĂRÂREA CNSU nr. 44 din 07.07.2021
MĂSURI DE PREVENIRE ȘI CONTROL A INFECȚIILOR PROPUSE A SE APLICA PE DURATA STĂRII DE ALERTĂ
1. Se propune menținerea coordonării operaționale a serviciilor publice
de ambulanță și a serviciilor voluntare pentru situații de urgență de
către inspectoratele județene/București-Ilfov pentru situații de
urgență, iar coordonarea poliției locale de către Direcția Generală de
Poliție a Municipiului București/inspectoratele județene de poliție se
realizează în condițiile art. 521 din Ordonanța de urgență a Guvernului
nr. 70/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
179/2020, cu modificările și completările ulterioare.
2. Se propune menținerea obligativității asigurării continuității
activității centrelor rezidențiale de îngrijire și asistență a
persoanelor vârstnice, centrelor rezidențiale pentru copii și adulți, cu
și fără dizabilități, precum și pentru alte categorii vulnerabile, și
obligativitatea stabilirii programului de lucru al angajaților cu avizul
direcțiilor de sănătate publică județene, respectiv a municipiului
București.
3. Se propune menținerea obligației furnizorilor de servicii sociale de
tip rezidențial de a-și organiza programul în funcție de contextul
epidemiologic existent la nivel local și cu respectarea normelor în
vigoare privind legislația în domeniul muncii. Activitatea la nivelul
acestor servicii va fi organizată și desfășurată cu respectarea normelor
de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 instituite de
autoritățile competente.
4. Se propune menținerea obligației desfășurării, în regim permanent, a
activității tuturor centrelor operative pentru situații de urgență cu
activitate temporară, precum și a Centrului Național de Coordonare și
Conducere a Intervenției și a centrelor județene/al municipiului
București de coordonare și conducere a intervenției.
5. Se propune menținerea obligativității purtării măștii de protecție în
spațiile publice, piețe, târguri, bâlciuri, talciocuri, stații pentru
transportul în comun, spațiile comerciale, mijloacele de transport în
comun și la locul de muncă, sau în alte zone cu potențial de aglomerare
stabilite prin hotărâre a comitetului județean/al municipiului București
pentru situații de urgență, pentru toate persoanele care au împlinit
vârsta de 5 ani, în condițiile stabilite prin ordinul comun al
ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.
6. Se propune menținerea posibilității izolării și carantinării în
condițiile art. 7, 8 și 11 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea
unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc
epidemiologic și biologic, republicată cu modificările și completările
ulterioare.
7. Se propune menținerea testării săptămânale, prin grija direcțiilor de
sănătate publică, a personalului de îngrijire și asistență, a
personalului de specialitate și auxiliar care își desfășoară activitatea
în centrele rezidențiale de îngrijire și asistență a persoanelor
vârstnice, centrelor rezidențiale pentru copii și adulți, cu și fără
dizabilități, precum și pentru alte categorii vulnerabile.
8. Se propune menținerea restricțiilor privind organizarea și
desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a
altor tipuri de întruniri în spații deschise, precum și a întrunirilor
de natura activităților culturale, științifice, artistice, sportive sau
de divertisment în spații închise și desfășurarea acestora în condițiile
punctelor 9-32.
9. Activitățile de pregătire fizică în cadrul structurilor și bazelor
sportive, constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive
organizate pe teritoriul României pot fi desfășurate numai în condițiile
stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și sportului și
ministrului sănătății.
10. Se propune ca desfășurarea competițiilor sportive pe teritoriul
României, în spații deschise, să poată fi realizată cu participarea
spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spațiului.
Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate
împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la
finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă
rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul
SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat
al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai
vechi de 24 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada
cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării
cu SARS-CoV-2, în condițiile stabilite prin ordinul comun al
ministrului tineretului și sportului și al ministrului sănătății.
11. Se propune ca desfășurarea competițiilor sportive pe teritoriul
României, în spații închise, să poată fi realizată cu participarea
spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spațiului.
Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate
împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la
finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă
rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul
SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat
al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai
vechi de 24 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada
cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării
cu virusul SARS-CoV-2, în condițiile stabilite prin ordinul comun al
ministrului tineretului și sportului și al ministrului sănătății.
12. Se propune permiterea desfășurării competițiilor sportive pe
teritoriul României cu participarea spectatorilor peste 50% din
capacitatea maximă a spațiului să poată fi realizată doar cu
participarea persoanelor care sunt vaccinate împotriva virusului
SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei
complete de vaccinare, în condițiile stabilite prin ordinul comun al
ministrului tineretului și sportului și al ministrului sănătății.
13. Se propune ca activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor,
librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producție de film și
audiovizuală, a instituțiilor de spectacole și/sau concerte, școlilor
populare, de artă și de meserii, precum și evenimentele culturale în aer
liber să se desfășoare numai în condițiile stabilite prin ordinul comun
al ministrului culturii și al ministrului sănătății.
14. Se propune ca în condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea
activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole
și/sau concerte să fie permisă cu participarea publicului până la 70%
din capacitatea maximă a spațiului și cu purtarea măștii de protecție,
dacă incidența cumulată la 14 zile din județ/localitate este mai mică
sau egală cu 3/1.000 de locuitori, și este interzisă la depășirea
incidenței de 3/1.000 de locuitori.
15. Se propune ca în condițiile pct. 13 la nivelul
județelor/localităților unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică
sau egală cu 3/1.000 de locuitori, organizarea și desfășurarea
spectacolelor de tipul drive-in să fie permisă numai dacă ocupanții unui
autovehicul sunt membrii aceleiași familii sau reprezintă grupuri de
până la 4 persoane.
16. Se propune ca în condițiile pct. 13 organizarea și desfășurarea în
aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și
private sau a altor evenimente culturale să fie permisă numai cu
participarea a cel mult 2.500 de spectatori, asigurarea unei suprafețe
de minimum 2 mp pentru fiecare persoană și cu purtarea măștii de
protecție, doar dacă participanții sunt persoane vaccinate împotriva
virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea
schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul
negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai
vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test
antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 24
de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a
15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2,
în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al
ministrului sănătății. Activitățile sunt interzise la nivelul
județelor/localităților unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare
de 3/1.000 de locuitori.
17. Se propune ca în condițiile pct. 13 instituțiile publice sau private
de cultură care administrează spații special destinate activităților
cultural artistice în aer liber, să poată organiza evenimente cu
participarea a cel mult 1.000 de persoane pe scaune, cu asigurarea unei
suprafețe minime de 4 mp pentru fiecare persoană și respectarea normelor
de protecție sanitară.
18. Se propune ca în condițiile pct. 13 la nivelul
județelor/localităților unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică
sau egală cu 3/1.000 de locuitori, organizarea și desfășurarea în aer
liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private
sau a altor evenimente culturale să fie permisă cu participarea unui
număr mai mare de 2.500 de spectatori, dacă este asigurată o suprafață
minimă de 1 mp pentru fiecare persoană, se poartă masca de protecție,
iar toți participanții sunt persoane vaccinate împotriva virusului
SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei
complete de vaccinare, în condițiile stabilite prin ordinul comun al
ministrului culturii și al ministrului sănătății. Activitățile sunt
interzise la nivelul județelor/localităților unde incidența cumulată la
14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori.
19. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor și
rugăciunilor colective, se desfășoară în interiorul și/sau în afara
lăcașurilor de cult cu respectarea regulilor de protecție sanitară,
stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului
afacerilor interne.
20. Se propune că în condițiile pct. 19, pentru prevenirea răspândirii
infecțiilor cu virusul SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni și/sau
pelerinaje religioase să fie permisă numai cu respectarea regulilor de
protecție sanitară, stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății
și al Secretariatului de Stat pentru Culte.
21. Se propune menținerea interdicției desfășurării activităților
recreative și sportive în aer liber, cu excepția celor care se
desfășoară cu participarea a cel mult 30 persoane care nu locuiesc
împreună, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului
sănătății, după caz, cu ministrul tineretului și sportului, ministrul
mediului, apelor și pădurilor sau ministrul agriculturii și dezvoltării
rurale.
22. Se propune menținerea organizării de evenimente private cum ar fi
nunți, botezuri, mese festive etc., fără a se limita la acestea, în
saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi
de evenimente, cu un număr de maximum 150 de persoane în exterior sau de
maximum 100 de persoane în interior în județele/localitățile unde
incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 3/1.000 de
locuitori și interzicerea acestora la depășirea incidenței de 3/1.000 de
locuitori. La stabilirea numărului de persoane în exterior și/sau în
interior nu se iau în calcul persoanele care au vârsta mai mică de 16
ani. Evenimentele se pot organiza și cu participarea persoanelor până la
capacitatea maximă a spațiului dacă toți participanții sunt persoane
vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile
de la finalizarea schemei complete de vaccinare și este asigurată o
suprafață de minimum 2 mp pentru fiecare persoană.
23. Prin excepție de la prevederile pct. 22 se propune permiterea
organizării de nunți și botezuri, în spații închise, cum ar fi, fără a
se limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante,
săli/corturi de evenimente, cu participarea a cel mult 300 de persoane
și cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană,
dacă toți participanții sunt persoane vaccinate împotriva virusului
SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei
complete de vaccinare, persoane care prezintă rezultatul negativ al unui
test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de
ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru
infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 24 de ore, respectiv
persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a
zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2. La stabilirea
numărului de persoane în exterior și/sau în interior nu se iau în calcul
persoanele care au vârsta mai mică de 16 ani.
24. Prin excepție de la prevederile pct. 22 se propune permiterea
organizării de nunți și botezuri, în spații deschise, cu participarea
persoanelor până la capacitatea maximă a spațiului și cu asigurarea unei
suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toți
participanții sunt persoanele vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2
pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de
vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test
RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore
sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru
infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 24 de ore, respectiv
persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a
zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2.
25. Se propune menținerea organizării de cursuri de instruire și
workshop-uri pentru adulți, inclusiv cele pentru implementarea
proiectelor finanțate din fonduri europene, cu participarea unui număr
de maximum 150 de persoane în interior și de maximum 200 de persoane în
exterior, cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană,
purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate
publică stabilite în ordinul ministrului sănătății, dacă incidența
cumulată la 14 zile în județ/localitate este mai mică sau egală cu
3/1.000 de locuitori.
26. În condițiile pct. 25 se propune permiterea organizării de cursuri
de instruire și workshop-uri pentru adulți, inclusiv cele organizate
pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene cu un
număr de participanți mai mare de 150 de persoane în interior și mai
mare de 200 de persoane în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de 2
mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate
împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la
finalizarea schemei complete de vaccinare.
27. Se propune menținerea organizării de conferințe cu un număr de
maximum 150 de persoane în interior cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp
pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu
respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul
ministrului sănătății, dacă incidența cumulată la 14 zile în
județ/localitate este mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori.
28. În condițiile pct. 27 se permite organizarea de conferințe cu un
număr de participanți mai mare de 150 de persoane în interior cu
asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate
persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au
trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare.
29. Se propune menținerea organizării și desfășurării activităților
specifice instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării naționale,
ordinii și siguranței publice, în aer liber, sub supravegherea unui
medic epidemiolog.
30. Se propune menținerea organizării și desfășurării activităților
specifice din domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor
diplomatice și oficiilor consulare acreditate în România, astfel încât
să fie asigurată o suprafață de minimum 4 mp pentru fiecare persoană
participantă și respectarea regulilor de protecție sanitară.
31. Se propune menținerea organizării de mitinguri și demonstrații cu un
număr de participanți de maximum 100 de persoane și cu respectarea
următoarelor măsuri:
a) purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, de către toți participanții;
b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care
sosesc în spațiul în care se desfășoară mitingul sau demonstrația;
c) menținerea distanței fizice de minimum 1 metru între participanți și
asigurarea unei suprafețe de minimum 4 mp/persoană acolo unde este
posibil;
d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie eventuale
materialele pe perioada desfășurării mitingului sau a demonstrației;
e) aplicarea regulilor de igienă colectivă și individuală pentru
prevenirea contaminării și limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2.
32. Se propune menținerea permisiunii de desfășurare a activităților de
prevenire și combatere a pestei porcine africane prin vânători colective
la care pot participa cel mult 20 de persoane.
33. Se propune menținerea interdicției de circulație a persoanelor în
afara locuinței/gospodăriei fără restricții, în toate localitățile în
care incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 4 la 1.000 de
locuitori și mai mică de 7,5 la 1.000 de locuitori, în intervalul orar
2000-0500, pentru zilele de vineri, sâmbătă și duminică. Aplicabilitatea
măsurii încetează când rata de incidență cumulată la 14 zile scade sub
3,5 la 1.000 de locuitori.
34. Se propune menținerea interdicției de circulație a persoanelor în
afara locuinței/gospodăriei fără restricții, în toate localitățile în
care incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 7,5 la 1.000 de
locuitori, în intervalul orar 2000-0500, pe întreaga durată a
săptămânii. Aplicabilitatea măsurii încetează când rata de incidență
cumulată la 14 zile scade sub 7 la 1.000 de locuitori și intră în
vigoare măsura prevăzută la pct. 33.
35. Se propune exceptarea de la interdicțiile prevăzute la pct. 33 și 34 a deplasărilor efectuate pentru următoarele motive:
a) în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și
locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
b) pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată
de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
c) în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau
efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada
interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau
alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin
bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
d) din motive justificate, precum îngrijirea/ însoțirea copilului,
asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces
al unui membru de familie.
36. Se propune ca la verificarea motivului deplasării în interes
profesional, prevăzut la pct. 35 lit. a), persoanele să prezinte, la
cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu
sau adeverința eliberată de angajator ori o declarație pe propria
răspundere.
37. Se propune ca la verificarea motivului deplasării în interes
personal, prevăzut la pct. 35 lit. b)-d), persoanele să prezinte, la
cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria
răspundere, completată în prealabil.
38. Se propune ca să se poată institui carantina zonală în condițiile
art. 7 și 12 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în
domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și
biologic, republicată cu modificările și completările ulterioare.
39. Se propune menținerea competenței Comitetului Național pentru
Situații de Urgență de a adopta măsuri de suspendare a zborurilor
efectuate de operatorii economici din aviație spre și dinspre țările cu
risc epidemiologic ridicat, care au fost stabilite prin hotărâre a
Comitetul Național pentru Situații de Urgență la propunerea Institutul
Național de Sănătate Publică.
40. Se propune ca să fie exceptate de la prevederile pct. 39 următoarele categorii de zboruri:
a) efectuate cu aeronave de stat;
b) de transport marfă și/sau corespondență;
c) umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență;
d) pentru căutare-salvare sau de intervenție în situații de urgență, la solicitarea unei autorități publice din România;
e) având drept scop transportul echipelor de intervenție tehnică, la solicitarea operatorilor economici stabiliți în România;
f) aterizări tehnice necomerciale;
g) de poziționare a aeronavelor, fără încărcătură comercială tip ferry;
h) tehnice în scopul efectuării unor lucrări la aeronave;
i) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare
în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse
neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau
pentru repatrierea unor cetățeni străini, din România către alte state,
cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române și al autorității
competente din statul de destinație;
j) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare
în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse
neregulate (charter), din alte state către România pentru repatrierea
cetățenilor români, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române, în
baza acordului Ministerului Afacerilor Interne și al Ministerului
Afacerilor Externe;
k) efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare
în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse
neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor din sectorul
transporturilor prevăzuți în anexa nr. 3 la Comunicarea privind
implementarea Culoarelor Verzi ("Green Lanes") în temeiul Orientărilor
privind măsurile de gestionare a frontierelor în vederea protejării
sănătății și a asigurării disponibilității mărfurilor și serviciilor
esențiale - C(2020) 1897, din 23.03.2020, din România către alte state
și din alte state către România, cu avizul Autorității Aeronautice
Civile Române și al autorității competente din statul de destinație.
41. Se propune menținerea interdicției efectuării transportului rutier
de persoane prin servicii ocazionale, precum și suplimentarea unor curse
regulate, potrivit reglementărilor în vigoare, în scopul participării
la procesiunile și/sau pelerinajele religioase către locurile unde se
desfășoară aceste activități.
42. Se propune menținerea închiderii temporare, totale sau parțiale, a următoarelor puncte de trecere a frontierei de stat:
43.1 la frontiera româno-ungară: Carei, județul Satu Mare.
43.2 la frontiera româno-bulgară:
a) Lipnița, județul Constanța;
b) Dobromir, județul Constanța;
c) Bechet, județul Dolj (cu excepția traficului de marfă).
43. Se propune ca programul cu publicul al operatorilor economici care
desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al
produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de
tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum și
la terase să fie permis doar în intervalul orar 0500-0200 cu
participarea publicului până la capacitatea maximă a spațiului în
județele/localitățile unde incidența cumulată a cazurilor la 14 zile
este mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori în condițiile stabilite
prin ordin al ministrului sănătății și al ministrului economiei,
antreprenoriatului și turismului.
44. Se propune ca activitatea restaurantelor și a cafenelelor din
interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, precum
și la terasele acestora să se desfășoare până la capacitatea maximă a
spațiului și doar în intervalul orar 0500-0200, în județele/localitățile
unde incidența cumulată a cazurilor la 14 zile este mai mică sau egală
cu 3/1.000 de locuitori, și doar pentru persoanele cazate în cadrul
acestor unități în județele/localitățile unde este depășită incidența de
3/1.000 de locuitori la 14 zile, în condițiile stabilite prin ordin al
ministrului sănătății și al ministrului economiei, antreprenoriatului și
turismului.
45. Se propune ca măsurile prevăzute la pct. 43-44 să se aplice și
operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice
care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel
puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar
sau permanent.
46. Se propune ca în situația în care activitatea operatorilor economici
prevăzuți la pct. 43 și 44 este restricționată sau închisă, să fie
permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și
băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile
respective.
47. Se propune ca prepararea, comercializarea și consumul produselor
alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice să fie permise în
spațiile special destinate cu respectarea măsurilor de protecție
sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății,
ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului și al
președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru
Siguranța Alimentelor.
48. Se propune ca desfășurarea activității în baruri, cluburi și
discoteci să fie permisă fără a depăși 70% din capacitatea maximă a
spațiului și doar în intervalul orar 0500-0200 în județele/localitățile
unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 3/1.000 de
locuitori, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului
SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei
complete de vaccinare.
49. Se propune ca, în localitățile în care incidența cumulată la 14 zile
este mai mare de 4 la 1.000 de locuitori și mai mică sau egală cu 7,5
la 1.000 de locuitori, operatorii economici care desfășoară activități
de comerț/prestări de servicii în spații închise și/sau deschise,
publice și/sau private să își organizeze și să desfășoare activitatea în
intervalul orar 0500-1800 pentru zilele de vineri, sâmbătă și duminică.
Aplicabilitatea măsurii încetează când rata de incidență scade sub 3,5
la 1.000 de locuitori.
50. Se propune ca, în localitățile în care incidența cumulată la 14 zile
este mai mare de 7,5 la 1.000 de locuitori, operatorii economici care
desfășoară activități de comerț/prestări de servicii în spații închise
și/sau deschise, publice și/sau private, să își organizeze și să
desfășoare activitatea în intervalul orar 0500-1800 pe întreaga durată a
săptămânii. Aplicabilitatea măsurii încetează când rata de incidență
scade sub 7 la 1.000 de locuitori și se aplică măsura stabilită la pct.
50.
51. Se propune ca prin excepție de la prevederile pct. 49 și 50, în
intervalul orar 1800-0500 operatorii economici pot activa doar în
relația cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.
52. Se propune ca prin excepție de la prevederile pct. 49 și 50, în
intervalul orar 1800-0500 unitățile farmaceutice, benzinăriile,
operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu, precum și
operatorii economici din domeniul transportului rutier de persoane și
rutier de mărfuri își pot desfășura activitatea în regim normal de
muncă, cu respectarea normelor de protecție sanitară.
53. Se propune ca transportul aerian să se desfășoare în continuare cu
respectarea măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și
dezinfecția spațiilor comune, echipamentelor, mijloacelor de transport
și aeronavelor, procedurile și protocoalele din interiorul
aeroporturilor și aeronavelor, regulilor de conduită pentru personalul
operatorilor aeroportuari, aerieni și pentru pasageri, precum și
privitor la informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul
transportului aerian, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor și infrastructurii, ministrului sănătății și
al ministrului afacerilor interne.
54. Se propune ca transportul feroviar să se desfășoare în continuare cu
respectarea măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și
dezinfecția spațiilor comune din gări, halte, stații sau puncte de
oprire, a echipamentelor și garniturilor de tren, procedurile și
protocoalele din interiorul gărilor, haltelor, stațiilor sau punctelor
de oprire, dar și în interiorul vagoanelor și garniturilor de tren,
gradul și modul de ocupare al materialului rulant, regulile de conduită
pentru personalul operatorilor și pentru pasageri, precum și privitor la
informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul
transportului feroviar, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor și infrastructurii, ministrului sănătății și
al ministrului afacerilor interne.
55. Se propune ca transportul rutier să se desfășoare în continuare cu
respectarea măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și
dezinfecția mijloacelor de transport persoane, procedurile și
protocoalele din interiorul mijloacelor de transport, gradul și modul de
ocupare a mijloacelor de transport, regulile de conduită pentru
personalul operatorilor și pentru pasageri, precum și privitor la
informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul
transportului rutier, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor și infrastructurii, ministrului sănătății și
al ministrului afacerilor interne.
56. Se propune ca transportul naval să se desfășoare în continuare cu
respectarea măsurilor și restricțiilor referitoare la igiena și
dezinfecția navelor de transport persoane, procedurile și protocoalele
din interiorul navelor de transport persoane, gradul și modul de ocupare
al navelor de transport persoane, regulile de conduită pentru
personalul operatorilor și pentru pasageri, precum și privitor la
informarea personalului și pasagerilor, în scopul prevenirii
contaminării pasagerilor și personalului ce activează în domeniul
transportului naval, în condițiile stabilite prin ordin comun al
ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.
57. Se propune ca transportul intern și internațional de mărfuri și
persoane să se desfășoare în continuare, în condițiile stabilite prin
ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii,
ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.
58. Se propune ca activitatea cu publicul a operatorilor economici în
spații închise în domeniul sălilor de sport și/sau fitness să fie
permisă până la capacitatea maximă a spațiului în județele/localitățile
unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 3/1.000 de
locuitori, cu asigurarea unei suprafețe de 7 mp pentru fiecare
persoană.
59. Se propune ca activitatea cu publicul a operatorilor economici în
spații închise în domeniul sălilor de sport/fitness, să fie permisă fără
a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului în
județele/localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare
de 3/1.000 de locuitori și mai mică de 4/1.000 de locuitori cu
asigurarea unei suprafețe de minimum 7 mp pentru fiecare persoană.
60. Se propune suspendarea activității operatorilor economici
desfășurată în spații închise în domeniul sălilor de sport/fitness, în
localitățile în care incidența cumulată a cazurilor la 14 zile este mai
mare de 4/1.000 de locuitori.
61. Se propune ca activitatea cu publicul a operatorilor economici
licențiați în domeniul jocurilor de noroc să fie permisă până la
capacitatea maximă a spațiului în județele/localitățile unde incidența
cumulată a cazurilor la 14 zile este mai mică sau egală cu 3/1.000 de
locuitori și este interzisă la depășirea incidenței de 3/1.000 de
locuitori.
62. Se propune menținerea obligației pentru instituțiile și autoritățile
publice, operatorii economici și profesioniștilor de a organiza
activitatea, astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod
obligatoriu, triajul epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a
mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori, în
condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al
ministrului afacerilor interne.
63. Se propune menținerea obligației ca activitatea la nivelul
cabinetelor stomatologice și unităților sanitare non-COVID, să se
desfășoare numai în condițiile stabilite prin ordinul ministrului
sănătății.
64. Se propune menținerea obligației operatorilor economici care
desfășoară activități de jocuri de noroc, îngrijire personală, primire
turistică cu funcțiuni de cazare, precum și activități de lucru în
birouri cu spații comune în sistem deschis de a respecta normele de
prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului economiei,
antreprenoriatului și turismului și al ministrului sănătății, în baza
căruia își pot desfășura activitatea.
65. Se propune menținerea obligației operatorilor economici care
desfășoară activități de jocuri de noroc de a respecta orarul de lucru
cu publicul și restricțiile stabilite prin hotărâre a Comitetului
Național pentru Situații de Urgență, la propunerea Grupului de suport
tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe
teritoriul României sau a comitetului județean/al municipiului București
pentru situații de urgență. Măsurile se stabilesc pentru unitățile
administrativ-teritoriale în care se constată o răspândire comunitară
intensă a virusului și/sau un număr în creștere al persoanelor infectate
cu virusul SARS-CoV-2.
66. Se propune menținerea activității cu publicul a operatorilor
economici care desfășoară activități de administrare a piscinelor
interioare fără a depăși 70% din capacitatea maximă a spațiului în
județele/localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică
sau egală cu 3/1.000 de locuitori și este interzisă la depășirea
incidenței de 3/1.000 de locuitori.
67. Se propune menținerea obligației operatorilor economici care
desfășoară activități de administrare a ștrandurilor exterioare, a
piscinelor exterioare sau sălilor de sport/fitness de a respecta normele
de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și
sportului și al ministrului sănătății.
68. Se propune menținerea obligației operatorilor economici care
desfășoară activități de tratament balnear de a respecta normele de
prevenire stabilite prin ordinul ministrului sănătății.
69. Se propune ca desfășurarea activității operatorilor economici care
administrează locuri de joacă pentru copii în spații închise să fie
permisă fără a depăși 70% din capacitatea maximă a spațiului și doar în
intervalul orar 5,00-24,00.
70. Se propune ca desfășurarea activității operatorilor economici care
administrează săli de jocuri să fie permisă fără a depăși 70% din
capacitatea maximă a spațiului și doar în intervalul orar 5,00-24,00 în
județele/localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică
sau egală cu 3/1.000 de locuitori, dacă toate persoanele sunt vaccinate
împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la
finalizarea schemei complete de vaccinare.
71. Se propune menținerea obligației ca activitatea în creșe și
after-school-uri, să se desfășoare numai cu respectarea condițiilor
stabilite prin ordin comun al ministrului educației, al ministrului
muncii și protecției sociale și al ministrului sănătății.
72. Se propune permiterea în cadrul unităților/instituțiilor de
învățământ a activităților didactice și a altor activități specifice
precum și organizarea și desfășurarea examenelor pentru elevi/studenți,
cadre didactice, în condițiile respectării măsurilor de prevenire
stabilite prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului
sănătății.
73. Se propune ca la apariția a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2
într-un interval de 7 zile consecutive, în spațiile destinate cazării
elevilor sau studenților să fie instituită măsura închiderii clădirii
pentru o perioadă de 14 zile. Pentru elevii/studenții care nu au
posibilitatea deplasării la domiciliu sau o altă locație se asigură, de
către unitatea de învățământ responsabilă, cazarea în condiții de
carantină, precum și măsurile necesare pentru sprijinirea asigurării
necesităților de bază.
74. Se propune ca activitatea piețelor agroalimentare, inclusiv a celor
volante, a târgurilor, bâlciurilor și a talciocurilor, definite potrivit
art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 348/2004 privind
exercitarea comerțului cu produse și servicii de piață în unele zone
publice, cu modificările și completările ulterioare, să se desfășoare în
condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice și administrației, al ministrului agriculturii și
dezvoltării rurale, al ministrului sănătății și al ministrului muncii și
protecției sociale.
75. Se propune menținerea obligației de organizare a programului de
lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu pentru toți
angajatorii la care specificul activității permite această desfășurare a
muncii.
76. În vederea evitării aglomerării transportului public, în situația în
care nu se poate desfășura activitatea în regim de telemuncă sau muncă
la domiciliu, se propune menținerea obligației de organizare a
programului de lucru de către angajatorii din sistemul privat,
autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de
modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome,
societățile naționale, companiile naționale și societățile la care
capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o
unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de
salariați, astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să
înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o
oră.
77. Se propune ca organizarea activității la locul de muncă, să fie
realizată cu respectarea prevederilor legale emise de autoritățile
competente în ceea ce privește prevenirea contaminării cu noul
coronavirus SARS-CoV-2, pentru asigurarea securității și sănătății în
muncă a lucrătorilor, ținând cont și de gradul de vaccinare al
angajaților de la acel loc de muncă, atestat prin certificat de
vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 prezentat de salariații pentru
care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare
precum și de numărul de angajați aflați în intervalul de 180 de zile de
la data testului pozitiv, pentru salariații care au fost confirmați
pozitiv pentru infecția cu virusul SARS-COV-2, care dețin și prezintă
angajatorului adeverință eliberată de medicul de familie.
78. Prin incidența cumulată la 14 zile se înțelege incidența cumulată a
cazurilor calculată pe un interval de 14 zile, cuprins între a 17-a zi
și a 3-a zi, anterioare datei în care aceasta se realizează, prin
raportare la cifra reprezentând suma persoanelor cu domiciliul sau
reședința în localitatea de referință, comunicată comitetului
județean/al municipiului București pentru situații de urgență de către
Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date
din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin structurile teritoriale
județene, în prima zi lucrătoare a săptămânii, la ora 16,00. Cifra
comunicată de către Direcția pentru Evidența Persoanelor și
Administrarea Bazelor de Date prin structurile teritoriale județene este
utilizată ca referință pentru întreaga perioadă de timp până la
furnizarea unui nou set de date actualizate și se transmite și
Serviciului de Telecomunicații Speciale.
79. Se propune ca realizarea constatării încadrării în limitele de
incidență cumulată a cazurilor la 14 zile în vederea punerii în aplicare
a măsurilor stabilite în prezenta hotărâre să se realizeze în maxim 48
de ore de la atingerea acestora prin hotărâre a comitetului județean/al
municipiului București pentru situații de urgență pe baza analizelor
prezentate de direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a
municipiului București, iar măsurile se aplică pentru o perioadă de 14
zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.
80. Se propune ca direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a
municipiului București să calculeze zilnic, pentru fiecare localitate
din zona de competență, incidența cumulată a cazurilor la 14 zile,
astfel cum este calculată potrivit dispozițiilor pct.78, și să prezinte
comitetului județean/al municipiului București pentru situații de
urgență analiza rezultată în cel mult 24 de ore de la data constatării
atingerii limitelor stabilite în prezenta hotărâre.
81. Se propune ca zilnic, pe baza rezultatelor testelor persoanelor nou
confirmate, gestionate în aplicația "corona-forms", Serviciul de
Telecomunicații Speciale să prezinte automat, la ora 10:00, pe platforma
"alerte.ms.ro" rezultatul calculului ratei de incidență conform
formulei de la pct. 78.
82. Se propune menținerea exceptării de la obligativitatea purtării
măștii de protecție la locurile de muncă în spații închise unde își
desfășoară activitatea maxim 10 persoane, cu condiția ca acestea să fie
vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10
zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare și cu asigurarea
unei distanțe de 1 metru între ele, iar în zonele respective nu este
permis accesul publicului sau a altor lucrători, rămânând obligatorie în
toate spațiile închise comune.
Comentarii