Cele două luni de restricții din cauza pandemiei de COVID-19 au reprezentant un test și pentru BOR, nevoită să renunțe la o serie de ritualuri, pe care le consideră de maximă importanță pentru enoriași.

Restricțiile impuse slujbelor bisericești și împărtășirii cu Sfintele Taine au fost văzute de unii preoți și credincioși practicanți drept o intruziune a statului în treburile bisericești. Mulți au protestat față de regulile impuse de autoritățile, invocând libertatea religioasă, rolul spiritualității în tratarea bolilor și contaminarea  prin împărtășire.

Oficial, BOR a avut o poziție moderată în general, dar pe rețelele de socializare au existat poziții ale unor clerici împotriva restricțiilor. Au fost și preoți care au ignorat regulile, ieșind în evidență Arhiepiscopul Tomisului cu cea de-a doua Înviere.

Pe baza Ordonanței militare nr. 1 din 17 martie 2020 și a Ordonanței militare 2 din 21 martie 2020, după o consultare cu Ministerul de interne, BOR a anunțat că, la toate parohiile, Sfânta Liturghie și celelalte slujbe liturgice se vor oficia în lăcașul de cult de către slujitorii bisericii respective (preoți, diaconi, cântăreți, paraclisier), fără participarea publicului, slujbele urmând să fie transmise online și în media locală sau națională. În comunicat, credincioșii erau îndemnați să nu iasă din casă decât pentru situații de ”maximă necessitate”.

Apele s-au tulburat înainte de Paște, când Marcel Vela a ieșit să anunțe un acord între MAI și BOR, care transforma polițiștii și jandarmii în ”angajații” bisericii. Potrivit acordului, MAI trebuia să ajute Biserica Ortodoxă Română să împartă Sfintele Paști și Sfânta Lumină în seara Învierii. De asemenea, acordul prevedea distribuirea prescurilor timp de două zile în spații special amenajate, în afara bisericilor.

Acordul nu a fost primit prea bine de președinte, care, vizibil iritat, a cerut Guvernului, într-o declarație de presă, să revină asupra documentului și să găsească, ”dacă vor”, o formulă care să respecte principiul ”Stați acasă”. Nemulțumiri s-au auzit și din rândul catolicilor și protestanților, care n-au beneficiat de acest tratament.

Marcel Vela a purtat o nouă cu Patriarhul Daniel și cei doi au căzut de acord să revizuiască unele măsuri pentru Sărbătorile Pascale.

Noul acord prevedea că pâinea binecuvântată va fi distribuită, la solicitare, la domiciliul credincioșilor din toate parohiile de către personalul clerical și voluntarii din parohie. În realitate, în unele parohii prescurile au fost distribuite și celor care nu au solicitat, dar lucrurile s-au derulat destul de liniștit, majoritatea oamenilor respectând ordonanțele militare.

Au fost însă și trei momente care au afectat imaginea BOR: nerespectarea regulilor la înmormântarea lui Pimen, disputa ”linguriței” și atitudinea Arhiepiscopului Tomisului, de care conducerea Bisericii s-a delimitat, lăsându-l însă să încalce regulile stabilite de Sfântul Sinod și reglementările din perioada stării de urgență. 

”Funeraliile Înaltpreasfințitului Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, s-au întins pe două zile, timp în care unii credincioși au ignorat toate avertismentele și au sărutat sicriul în care se afla trupul ierarhului. Medicii cataloghează drept inacceptabilă această derogare dată chiar de cei care dirijează lupta cu epidemia de coronavirus”, relatează Recorder.ro, care a urmărit cum au decurs ultimele ore pe pământ pentru doi oameni decedați în aceeași zi și în aceleași condiții: ÎPS Pimen (90 de ani) și Persida Ciuraru (74 de ani), o femeie simplă din județul Arad.

Relaxați, cei de la DSU au precizat că acordul favorabil dat de către Institutul Național de Sănătate Publică și Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției, în vederea organizării funeraliilor lui Pimen nu a prevăzut derogări de la normele de sănătate publică. Atât și nimic mai mult. Niciunei autorități nu i-a păsat de încălcarea regulilor.

Același lucru s-a întâmplat și la a doua Înviere organizată la Constanța de Arhiepiscopul Tomisului.

Decizia este ”una luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale și asumată integral doar de ierarh și de acest for bisericesc local", a spus purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, adăugând că "adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română în noaptea de Paști”.

Așa că Teodosie a organizat a doua Înviere într-un total dispreț față de regulile de distanțare și de igienă. Nu l-a deranjat nimeni cu nicio întrebare, polițiștii făcându-și simțită prezența doar pentru a-l reține pe un bărbat care protesta față de inițiativa lui Teodosie.

Deși Biserica Ortodoxă a decis că împărtășirea credincioșilor se amână pentru o perioadă, în condițiile pandemiei de coronavirus, Teodosie nu a ținut cont, pe motiv că nu-i poate amâna pe credincioși: ”Eu nu am putut să-i amân pe credincioși. Eu știu că la orice liturghie se împărtășește”.

Disputa ”linguriței” a fost cea mai înverșunată în cadrul Bisericii, observatorii neutri, dar și unii credincioși înțelegând cu greu sau deloc cramponarea de o linguriță de argint la împărtășanie, când ar fi fost mai simplu ca fiecare să-și aducă o linguriță de unică folosință.

Inițial, BOR a transmis că enoriașii pot cere preotului, ”în mod excepțional, împărtășirea, în orice moment al zilei, din Sfânta Euharistie pentru bolnavi, care le poate fi oferită într-o linguriță adusă de acasă și folosită exclusiv în acest scop, de o singură persoană (o firimitură din Sfânta Euharistie este pusă într-o linguriță cu vin)”. Confruntat cu protestele aripii tradiționaliste din BOR, Patriarhul Daniel a fost nevoit să revină asupra deciziei, astfel că împărtășania a fost suspendată pentru un interval de timp, în funcție de evoluția epidemiei.

”În jurul acelei lingurițe e coeziunea dintre două lumi – lumea pură și lumea impură…Acea linguriță care se transmite credincioșilor trebuie să aibă puterea să ardă tot, să fie mai puternică decât orice. Atitudinea rațională susține, dimpotrivă, că linguriță poate impurifica la rândul ei și poate transmite boala. Deci, este, dacă vreți, o cheie a înțelegerii secularizării și a felului în care funcționează ea. Omul modern este complet incredul cu privire la vechile credințe religioase legate de sacru, de intangibilitatea sacrului, de felul în care sacrul curăță și iradiază orice”, a explicat importanța linguriței unice în ortodoxie antropologul și sociologul Mirel Bănică, doctor în științe politice al Universității din Geneva, într-un interviu acordat Radio Europa Liberă

Dacă în România, doar Teodosie – un personaj controversat, care a trecut pe la DNA și are relații foarte apropiate cu personaje precum Radu Mazăre – a repetat Învierea, în Grecia acest lucru s-a petrecut în întreaga țară.  

Alcoolul distruge virusul

O analiză făcută de Balkan Insight arată că Grecia s-a descurcat foarte bine și a reușit să limiteze răspândirea virusului, însă acest lucru a fost făcut în pofida protestului și atitudinii multor prelați, care nu au droit să respecte regulile, subminând eforturile autorităților de la Atena.

Mai mulți episcopi s-au împotrivit stării de urgență, iar Ambrosie, fost episcop de Kalavrita și Aigiali, le-a sugerat credincioșilor să se spele cu apă sfințită pe mâini și pe gură pentru a combate virusul. Pe 15 martie, el i-a trimis premierului conservator Kyriakos Mitsotakis o scrisoare deschisă în care cerea renunțarea la starea de urgență și susținea că virusul a fost creat într-un laborator din SUA în anii 1980.

Au fost și preoți care au încălcat decizia suspendării slujbelor, astfel că au fost arestați.

În ceea ce privește lingurița, conducerea Bisericii a explicat că împărtășania este ”un act de iubire” care învinge frica, astfel că nu e niciun pericol de infectare, deși doctorii au cerut să nu se facă excepții de la reguli stabilite.  

În Serbia, restricțiile au fost și mai dure decât în Grecia, dar Guvernul a preferat să evite o confruntare cu puternica Biserică Ortodoxă Sârbă, astfel că s-au dat reglementări privind activitatea bisericilor, iar împărtășirea credincioșilor nu a fost oprită. Când s-a decis limitarea adunărilor la cel mult cinci persoane, Patriarhul Irineu le-a cerut preoților să respecte reglementările.

Biserica a cerut ca de Paște să se ridice starea de urgență pentru 24 de ore pentru ca sârbii să participle la slujbă. Starea de urgență a fost menținută, dar președintele Aleksandr Vucici a declarant la postul public de televiziune că autoritățile nu intenționează să aresteze preoți, astfel că sârbii s-au dus la Înviere.

În Rusia, bisericile au fost închise la ordinul Patriarhului, iar slujbele de Paște s-au desfășurat în absența credincioșilor.

Nu același lucru s-a întâmplat în Bulgaria, unde premieul Boris Borisov nu a impus restricții pe perioada pandemiei. Oamenii au fost sfătuiți, totuși, să se roage mai degrabă acasă, decât să vină la biserică. De Paște, credincioșii s-au dus la biserică, dar în număr mult mai mic ca în anii anteriori.

Și în Bulgaria, și în Rusia au existat biserici unde oamenii au continuat să pupe icoanele și să se împărtășească cu aceeași linguriță. Conducerilor celor două biserici au comunicat că împărtășania se va face ca de obicei, deoarece prin ea nu se transmite boala, dimpotrivă e unremediu pentru sănătatea fizică și mentală.

Preoții din Georgia au respins și ei posibilitatea unei infectări din cauza utilizării aceleeași lingurițe de către mai mulți enoriași.

Ca și în celelalte biserici ortodoxe, ei au susținut că alcoolul din vinul sfințit ucide alcoolul, ideea respinsă de majoritatea experților. Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (CDC) din SUA spune că alcoolul poate distruge viruși mai puțin agresivi, dar concentrația trebuie să fie de 60-80%, or vinul nu are mai mult de 20%.

După îndelungi discuții în care s-a argumentat că icoanele au proprietăți metafizice, Patriarhia de la Tbilisi a decis dezinfectarea icoanelor și a crucilor pe care le sărută credincioșii. Totodată, li s-a permit enoriașilor să-și adună pahare de unică folosință pentru a primi împărtășania. 

În Ucraina, polițiștii au păzit în fața a sute de biserici pentru a se asigura că cei care vin la slujbă stau în curte, potrivit Euronews.

Armenia a luat măsuri stricte pentru a stopa răspândirea COVID-19. Odată cu instituirea stării de urgență, au fost închise școlile, au fost suspendate călătoriile și au fost interzise adunările mai mari de 20 de persoane (inclusiv ceremoniile religioase).

Biserica n-a ținut cont de reguli și și-a continuat activitatea, pe motiv că slujbele sunt ”sacre și vindecă”, notează Eurasianet.org.

”Infractorul” Bill Gates, microcipare prin vaccin anti-COVID-19, antene 5G

Pe multe site-uri ”ortodoxe” au circulat tot felul de teorii ale conspirației, iar în social media au existat inclusiv postări ale unor preoți sau teologi care au susținut aceste teorii. În discursul oficial al bisericilor nu au pătruns însă astfel de aberații, cu excepția Mitropoliei Moldovei.

Subordonată Patriarhiei Ruse, Mitropolia Moldovei i-a cerut președintelui pro-rus Igor Dodon să apere moldovenii de ”infractorul internațional Bill Gates”, de microcipare prin vaccin anti-COVID-19 și de antenele 5G. În caz contrar, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova a amenințat cu excluderea premierului Ion Chicu din ”pomenirea și rugăciunea Bisericii”, relatează Report.md.

Preoții și enoriașii nu sunt imuni la COVID-19

Atitudinea bisericilor ortodoxe a fost complet diferită de modul în care a acționat Biserica Catolică. Vaticanul a decis suspendarea slujbelor în prezența credincioșilor, iar decizia nu a fost contestată.

Nici preoții, nici enoriașii nu sunt imuni la COVID-19 în timpul celebrării Euharistiei, a transmis conducerea Bisericii Catolice. 

”Trebuie să fim prudenți, știm că Dumnezeu ne salvează, dar nu îl ispitim pe Dumnezeu ... Noi folosim atât credința, știm că Dumnezeu este cel care ne mântuiește, dar iarăși tot Dumnezeu ne-a dat și rațiune, să fim prudenți și responsabili față de viața semenilor noștri, fără să intrăm în această pandemie a fricii”, spunea la Digi 24 Francisc Doboș, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice din București.

Imaginea Papei Francisc rugându-se singur în Piața Sf. Petru va rămâne mult timp în memoria credincioșilor catolici și nu numai.


 

Despre redacția informală #CovRoMd

Rețeaua informală #CovRoMd cuprinde 27 de publicații de nivel local, regional, național, reprezentate de PressHub: Express de Banat (Caraș-Severin, Timiș), Mesagerul de Sibiu (Sibiu), Monitorul de Cluj (Cluj), Alba24.ro(Alba, Cluj, Hunedoara, Maramureș, Sibiu, Timiș), Gazeta de Dimineață (Hunedoara), Argeșul Online (Argeș), Epoch Times Romania (național),Monitorul de Botoșani (Botoșani), Oradea Press (Bihor), eBihoreanul(Bihor), Átlátszó Erdély (Harghita, Covasna, Cluj, Bihor, Satu Mare, Mureș), Revista 22 (national level), Zi de Zi (Mureș), Jurnalul Văii Jiului (Hunedoara), Arad24.net (Arad), Banatul Azi (Timiș, Arad, Caraș-Severin), inRoman.ro (Neamț), Resita.ro(Caraș-Severin), Liber în Teleorman (Teleorman), Info Sud-Est(Tulcea, Constanța), Jurnalul de Argeș (Argeș), Crișana (Bihor), Transilvania Reporter (Bistrița-Năsăud, Cluj, Bihor, Satu Mare, Maramureș, Sălaj), Gazeta de Sud (Dolj, Vâlcea, Gorj, Mehedinți, Olt), Viața Liberă (Galați), Ziarul de Iași (Iași) și Vrancea24 (Vrancea). 

La nivel european, rețeaua include partenerul EURACTIV.ro (parte a rețelei pan-europene EURACTIV, prezentă în 14 țări, cu sediul central la Bruxelles), la nivelul Republicii Moldova, report.md, și, la nivelul unei comunități de 5,6M de utilizatori în România și 1M în diaspora românească, HotNews.ro, prin platforma de dezbateri interactive, LIVE VIDEO #deladistanță.

”Sfânta Amendă” și ”Sfânta Lumină”

Mai mult pe EurActiv »