Lucian Bode, ministrul transporturilor, și Karoline Edtstadler, ministrul afacerilor europene din Austria, au discutat luni despre situația îngrijitorilor sociali în contextul restricțiilor generate de pandemiade COVID-19.

Ministrul român al transporturilor a prezentat părții austriece câteva considerații generale cu privire la faptul că Guvernul de la București garantează libera circulație a cetățenilor, că în România s-a decretat, până la 15 mai 2020, stare de urgență, iar deplasarea cetățenilor se efectuează cu anumite restricții, atât în interiorul României, cât și în exteriorul acesteia. 

”Prioritatea zero a Guvernului român este asigurarea protecției cetățenilor împotriva îmbolnăvirii cu noul coronavirus, dar, în același timp, consideră că economia trebuie să funcționeze, iar cetățenii ei pot să își aleagă locul unde vor să muncească”, precizează Ministerul transporturilor într-un comunicat.

Reuters relata săptămâna trecută că Austria intenționează să aducă muncitori români cu un tren de noapte care să treacă săptămânal prin Ungaria. Sistemul de îngrijire din Austria se bazează foarte mult pe muncitorii din Europa de Est, în special din România. 

Ținând cont de importanța asigurării libertății de mișcare a cetățenilor Uniunii Europene, dar și a reglementărilor de siguranță în contextul pandemiei CoVID-19, cei doi miniștri au agreat realizarea, cât de curând posibil, a cadrului procedural pentru transportul îngrijitorilor sociali pe un coridor feroviar România-Austria și retur. 

În acest sens, ministrul Bode a prezentat un set de măsuri, printre care:

 

  • crearea unui grup de lucru din care să facă parte reprezentanți ai Ministerului de interne, Ministerului muncii, Ministerului de externe, CFR Călători și CFR Infrastructură, care va elabora o propunere de text ce va reglementa regimul de transport feroviar de călători, în contextul epidemiologic actual. Propunerea va fi transmisă spre aprobare Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență;
  • elaborarea de către CFR Călători și CFR Infrastructură a unei proceduri clare (similară celei privind zborurilor charter) în care toate autoritățile cu atribuții în domeniu vor avea responsabilități bine definite. 
După îndeplinirea acestor pași se va stabili, de comun acord cu statele implicate, data la care se va realiza acest tip de transport feroviar.