Pentru a susține educația, în pandemia Coronavirus, EURACTIV.ro monitorizează activitățile educaționale de la distanță. În secțiunea "Clasa virtuală" semnalăm diferite studii de caz, cu atât mai mult cu cât acestea sunt finanțate european.

Rectorul UMF Iași,prof. dr. Viorel Scripcariu, explică pentru EURACTIV.ro:

  • „Criza sanitară ne-a forțat să ne adaptăm cerințelor de interacțiune la distanță în toate aspectele vieții noastre profesionale.
  • Am început de luni, 23 martie, cursurile și lucrările practice online respectând integral orarul normal de desfășurare a activității didactice pentru acest semestru, la toate programele de studiu oferite de Universitate, grație echipei Centrului de comunicații al Universității care a lucrat contra cronometru pentru a face disponibilă soluția Microsoft Teams pentru cei 11.000 de membri ai comunității noastre academice într-un timp atât de scurt.
 Viorel Scripacriu rector UMF Iasi 

    "Suntem, probabil, prima Universitate din România care a reușit deja acest lucru."

"Am ales să ne grăbim să transferăm integral activitatea noastră online din două motive: pe de o parte, pentru a asigura continuitatea formării studenților noștri în condițiile suspendării cursurilor față în față; pe de altă parte, pentru a asigura continuitatea activității tuturor cadrelor didactice în condițiile muncii de acasă.

Dincolo de soluția tehnică, este o provocare adaptarea la predarea la mediul online. Nu am fost pregătiți pentru acest transfer virtual, așa cum nici studenții noștri nu au avut ocazia să o facă.

  • Studenților le-am spus că online-ul va avea noi valențe, devenind un mediu de învățare, de interacțiune profesională, de evaluare, și de documentare.
  • I-am rugat pe toți - cadre didactice și studenți -, să-și folosească fiecare creativitatea pentru a îmbunătăți constant modul de desfășurare a activității didactice online, astfel încât să fim capabili, cât mai curând, să împărtășim cele mai bune experiențe și metode, care să devină apoi aplicabile la nivelul întregii comunități."

Jurnal în timpul pandemiei la UMF Iași: cum am petrecut prim săptămână în online

Universitatea de Medicină și Farmacie "Grigore T. Popa" din Iași a fost una dintre primele universități care a decis suspendarea cursurilor pentru a limita efectele COVID-19 anuntând în același timp că va desfășura online cursurile (din 11 martie, în regim experimental), pe platforma proprie de elearning [butonul Conectare; studenții primesc user și parolă în momentul semnării contractului cu universitatea]. Pe 23 martie au reușit mutara integrală a activității, potrivit rectorului Scripcariu.

I-am contactat încă din 9 martie, când publicau anunțul, pentru a afla mai multe. Nu știam foarte multe despre platformă, însă era interesant că Universitatea și-a dat doar două zile în care cursurile au fost efectiv suspendate pentru a migra în online, potrivit orarului pentru activități normale. Astfel încât am mers pe fir.

Am aflat de pe internet că platforma a fost finanțată printr-un proiect finanțat european, demarat acum zece ani (2010), prin Programul Operațional de Competitivitate. I-am contactat pe reprezentanții UMF Iași, care ne-au transmis detalii despre configurația platformei. Documentarea s-a îmbogățit pe parcurs cu un clip demo și cu declarațiile reprezentanților Universității.

Captură testare platformă UMF IașiPlatforma e-learning are următoarele caracteristici, potrivit UMF Iași

  • este prima platformă de e-learning funcțională într-o universitate de medicină din România
  • este una dintre cele mai complexe platforme de e-learning funcționale în universitățile din România (UMF Iași consideră că e "cea mai complexă")

Valoare totală a proiectului: 6.700.000 RON (1,497 mil. euro, la 1 euro=4,2848 la 31 dec. 2010)

Contribuția universității: 134.000 RON (2% din valoarea totală) - (31 mii euro în 2010)

Durata implementării: 9 luni;

Capacitate de stocare: 200 teraocteți (2*10^14 caractere, 100 miliarde de pagini text, 1 miliard de cărți de 100 de pagini)  

Detalii tehnice despre sistemul IT&C din Universitatea de Medicină și Farmacie "Grigore T. Popa" din Iași

"UMF Iași are, probabil, cel mai complex sistem ITC din țară", cu zeci de aplicații care completează trei platforme distincte, fiecare din ele adecvată fiecarei categorii de membri ai comunității academice din universitate, și anume: a) Platforma de elearning este pentru profesori (pentru a pune continut didactic adecvat studenților, transmisii audio-video de cursuri și lucrari practice și note; b) PeopleTools, pentru studenți; c) aplicatiile "R" (rStudent, rState etc.), pentru personalul administrativ", a precizat Adrian Ciureanu, directorul Centrului de Comunicații al UMF Iași, care a mai precizat că implementarea platformei a fost realizată de Maguay Impex București, cu tehnologie Microsoft Team.

Toate aceste platforme preiau informațiile în mod automat, repede și fără erori. În plus, sistemul de evaluare a cunostintelor are o componenta esențială, testarea prin întrebpri MCQ, iar raspunsurile sunt evaluate automat, printr-o aplicație care a redus durata corecturii la nu mai mult de o oră (într-o oră de la finalizarea tezei, studenții găsesc notele pe platforma de e-learning)., a adăugat reorezentantul UMF "Grigore T. Popa" Iași.

1. Privire generală
  sistem complex de servicii IT&C care au ca scop:

- eficientizarea activităților administrative și academice prin procedurizarea și automatizarea lor

- livrarea către studenți de conținut didactic și administrativ (de la cursuri online pînă la informații financiare)

- evaluarea obiectivă a cunoștințelor studenților prin software specific testelor MCQ și informatizarea și automatizarea managementului activităților de documentare și cercetare.

Serviciile IT&C ce sînt furnizate de rețeaua intranet a universității se împart în trei categorii: (i) servicii dedicate activităților didactice, (ii) servicii dedicate managementului universitar și (ii) servicii de comunicații telefonice și video.

Serviciile din prima categorie susțin procesul didactic și includ:
a.    servicii Internet (mail, web, forum etc.);
b.    servicii de documentare prin biblioteca virtuală;
c.    servicii de "distance learning” prin videoconferințe;
d.    platforma de e-learning
e.    platforma "Campus online” bazată pe tehnologia Oracle People Tools

Serviciile din a doua categorie sunt:
a)    rStudent – aplicație pentru managementul studenților (date de contact, financiare, rezultate școlare etc.);
b)    Cofinor – aplicație intranet pentru managementul resurselor universității;
c)    Sivadoc – aplicație intranet pentru managementul documentelor;
d)    Sintact – aplicație intranet pentru consultanță legislativă.;
e)    rState – aplicație pentru întocmirea automată a statelor de funcții;
f)    rCazare – aplicație web pentru cazarea automată a studenților;
g)    rGrant – aplicație pentru gestiunea automată a granturilor interne;
h)    eOpționale – aplicație pentru managementul înscrierilor la cursurile opționale;
i)    eEvaluare – aplicație pentru evaluarea cadrelor didactice de catre studenți ;
j)    eControl – aplicație pentru optimizarea costurilor cu utilitățile.

Serviciile din a treia categorie cuprind:
a. servicii telefonice;
b. servicii de supraveghere video;
c. servicii pentru controlul accesului în clădiri.

În esență, foarte multele aplicații "gravitează” în jurul unui "miez” compus din platformele "rStudent”, "e-learning” și "Campus online”, fiecare din ele avînd propriul rol, după cum urmează:
1.    "rStudent” este "tezaurul” de informații academice (examene, note, status academic, status financiar, foi matricole etc.);
2.    "e-Learning” este "notebook-ul” studenților și al cadrelor didactice (notele studenților în timpul activității didactice și la examene, documentație academică, teste etc.);
3.    "Campus online” interfața cu studenții care le afișează datele din cele două platforme anterioare completată cu informații și servicii IT&C specifice studenților (date personale, orar, evenimente, servicii colaborative etc.).

  • Practic, "rStudent” este o aplicație la care are acces strict personalul din secretariate, "e-Learning” este accesibilă de studenți și cadre didactice, iar informațiile din aceste două platforme sunt expuse studenților prin "Campus online”.
  • În acest mod, informațiile de pe platforme sunt securizate perfect astfel încît să fie accesibile strict utilizatorilor calificați.

Platformele de e-learning și "Campus Online” funcționaeaă grație unor proiecte cu finanțare europeană implementate în anii 2011 și 2012.

"Existența lor constituie premisa cea mai semnificativă pentru succesul implementării facile a cursurilor on-line în acest moment de mare criză întrucât sunt utilizate de mai mult de opt ani, iar membrii comunități academice, profesori și studenți deopotrivă, sunt foarte bine antrenați în folosirea acestor noi vectori educaționali, 

- spun reprezentanții Universității de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa, Iași. 

2. Prezentarea serviciilor IT&C
Pe parcursul capitolului anterior am descris serviciile IT&C ca fiind împărțite în trei categorii: servicii dedicate activităților didactice, servicii dedicate managementului universitar și servicii de comunicații telefonice și video. Mai departe va fi detaliată fiecare categorie.

Amploarea utilizării banalelor servicii Internet (mail, web, forum) poate fi evaluată astfel:
a. toți cei 9.709 de studenți, masteranzi și doctoranzi au cont de e-mail în domeniul umfiasi.ro
b. toți cei 817 angajați ce formează corpul didactic al universității au cont de e- mail în domeniul umfiasi.ro
c. toți cei 391 angajați în aparatul administrativ au cont de e-mail în domeniul umfiasi.ro
d. întreaga comunitatea academică descrisă anterior are acces la Internet și la toate serviciile specifice lui

  • Gestiunea activității de documentare în Biblioteca universității se execută prin intermediul ALICE, soluția integrată pentru bibliotecă, accesibilă în rețeaua intranet a bibliotecii. Acesta cuprinde mai multe module:

-    Modulele Catalogare/clasificare și Periodice – care permit înregistrarea publicațiilor intrate în biblioteca UMF Iași (carți, reviste, audiovizuale, etc.);
-    Modulul Circulație – care cuprinde evidența cititorilor înscriși la biblioteca
UMF Iași, precum și a împrumutului efectuat de aceștia;
-    Modulul OPAC de investigare a bazei de date, accesibil studenților de pe stațiile de lucru aflate în incinta bibliotecii, ce permite cautarea publicațiilor din baza de date după cuvinte cheie, subiecte, autor, titlu, număr inventar, etc., precum și listarea acestora sau salvarea lor pe suporturi electronice;
-    Modulul RAPOARTE – ce permite listarea: cataloagelor alfabetice, sistematice, a listelor cu cititori pe categorii (studenți, cadre didactice, personal auxiliar), a listelor de împrumut, etc.;
-    Modulul de inventariere al fondului bibliotecii.

"Pentru anul în curs am efectuat demersurile necesare implementării modulului ce va permite accesul prin intermediul internetului a bazei de date proprii." - precizează reprezentanții instituției.

Biblioteca UMF Iași asigură de asemeni efectuarea abonamentelor la bazele de date online, cu acces în toată rețeaua academică a UMF Iași pentru:

Baze de date
1. EBSCO - Dentistry & Oral Sciences Source
2. OVID MEDICAL - OVID High Impact Collection 30 - lista reviste
3. SCIENCE DIRECT - Masson Titles Elsevier Science Direct Collection 2013
Carti cu access perpetuu
1. Platforma Elsevier/Science Direct - lista carti
2. Platforma SpringerLink - lista carti
3. Platforma WILLEY Online Library - lista carti
Acces primite prin cofinanțare
1. ANELIS Plus
2. EBSCO - Academic Search Complete
3. Oxford Journals Collection
4. ScienceDirect
5. SpringerLink
6. Thomson ISI - Web of Science
7. WILLEY Jurnals - lista cărți

Alte resurse gratuite

  • Bilioteca PDF - UMF Iasi
  • INFOTRAC - access gratuit
  • Google Academic
  • PubMED

Platforma de e-learning este un complex IT&C cu multiple funcțiuni:
a.    bibliotewcă virtualăcare conține întreaga documentație didactică (text, imagini, filme, înregistrări audio etc.);
b. cataloage online cu notele din timpul semestrului și notele finale;
c. servicii de evaluare online prin teste MCQ;
d. gestiunea resurselor IT prin Microsoft Active Directory;
e. server de mail Microsoft Exchange;
f. server de videoconferințe prin Microsoft Lync și Polycom;
g. server de serfcuritate (firewall, antispam, antivirus etc.).
Utilizarea serviciilor telefonice, de supraveghere video și pentru controlul accesului în clădirile univeristății a transformat radical toate cele trei activități care au devenit astfel mai bine controlate și net mai predictibile.

3. Accesarea serviciilor IT&C
Toate serviciile rețelei sînt accesibile întregii comunități academic pe bază de username/password, prin utilizarea unui protocol de acces de tip LDAP (Lightweight Directory Access Protocol). Drepturile de accesare a fiecărui serviciu IT sînt atribuite individualizat, atît "per utilizator cît și "per grup de utilizatori”, în funcție de politicile de securitate definite în Manualele de proceduri certificate ISO 9001 aflate în vigoare.
La nivel de grupuri de utilizatori, studenții au dreptul de a accesa doar tehnica de calcul dedicată lor în sălile de lucrări practice. Similar, cadrele didactice si personalul administrative pot folosi strict infrastructura IT proprie desfășurării activității profesionale.

4. Arhitectura rețelei digitale a universității
Serviciile intranet și internet specific universității pot fi accesate din încăperile tuturor clădirilor universității prin intermediul unei rețele de calculatoare structurate care are la bază un inel de fibră optică care poate transporta date cu viteze de pînă la 1 Gbps.

Din motive de Securitate și de livrarea unor condiții tehnice cît mai bune, rețeaua este divizată în VLAN-uri construite functional, departamental sau geografic (pentru date/voce, pentru o disciplină sau pentru un departament administrative, respective clădire). Pentru accesul la internet, rețeaua universității este conectată la ROEDU printr-o fibră optică de 2Gbps.

Cele mai importante clădiri ale universității dispun de rețele wireless care pot fi accesate de toți membrii comunității academice pe baza credențialelor din LDAP și de invitați din mediul academic pe baza credențialelor proprii rețele Eduroam.

Invitații cărora nu le este accesibilă rețeaua Eduroam, pot accesa servicii internet în cadrul unui grup cu drepturi și prioritate scăzute numit "guest”. Calitatea comunicațiilor și drepturile specific diferitelor grupuri de utilizatori sînt disponibile pe baza politicilor implementate în LDAP.