După un an în care digitalizarea a căpătat un rol central, s-a accentuat și nevoia de reglementare a domeniului. Iată cele mai importante repere ale lui 2021, din punctul de vedere al reglementărilor în curs de adoptare la nivel european.

De la începutul pandemiei, cetățenii europeni au fost nevoiți să își transfere o parte din viețile profesionale și personale în mediul online. Ca urmare a acestei schimbări, au devenit evidente nevoile de reglementare în materie de conectivitate și securitate cibernetică.

 

Pe de altă parte, giganții tehnologici au realizat profituri în ritm accelerat și și-au întărit dominația asupra piețelor online, ceea ce a provocat îngrijorarea Bruxelles-ului.

 

Intenția de a armoniza regulile pentru serviciile online în interiorul Uniunii exista deja, așa că la finalul anului trecut au apărut propunerile Comisiei pentru viitoarele reglementări: Act legislativ privind serviciile digitale (Digital Services Act) și Act legislativ privind piețele digitale (Digital Markets Act).

 

15 Dec 2020: Noi reguli de transparență pentru giganții digitali

 

Strategia de întărire a autonomiei digitale și de întărire a pieței unice digitale mai include un Data Governance Act și un viitor Data Act.

 

Ce urmează?

 

Dacă mottoul președinției germane a fost „Împreună pentru redresarea Europei”, mottoul președinției portugheze e mai concret: „E momentul să realizăm o redresare corectă, verde, digitală”.

 

Iată punctele-cheie ale agendei UE din domeniul digital, pentru 2021.

 

Digital Services Act / Digital Markets Act

 

De la propunerile Comisiei până la adoptarea unor texte cu valoare legislativă, vor trece, probabil, ani. Dar președinția portugheză a anunțat deja că lucrează în acest sens. Un consilier specializat al reprezentanței permanente portugheze a spus că DSA va intra în Consiliu pe agnda grupului de lucru al Pieței Interne, iar DMA va fi preluat de grupul de lucru din domeniul Concurenței. Ambele dosare sunt în competența Consiliului COMPET.

 

În Parlament, comisiile de piață internă și afaceri economice își dispută întâietatea asupra dosarelor. Șefa comisiei de piață internă, Anna Cavazzini (Verzi), a declarat pentru EURACTIV înainte de finalul anului că ambele ar trebui să revină comisiei ei, având nevoie de multe armonizări pe piața internă.

 

Există zvonuri care spun că dacă comisia de piață internă va prelua cele două acte, ar putea exista o înțelegere între Populari și Socialiști pentru a-și împărți raportorii asupra lor.

 

În privința transparenței publicității online, care face parte din DSA, Comisia a anunțat că va înainta noi propuneri legislative în trimestrul al treilea al anului, cu scopul declarat de a întări transparența publicității politice.

 

Conținut Online

 

Abuzuri online asupra copiilor

În trimestrul 2, executivul UE va prezenta propuneri legislative pentru limitarea abuzurilor sexuale online asupra copiilor. Acest lucru se va întâmpla după ce Codul de Comunicare Electronică al UE a intrat în vigoare spre sfârșitul lui Decembrie, extinzând Directiva e-Privacy asupra serviciilor de mesagerie online. Astfel, platformelor li se interzice să monitorizeze comunicațiile online.

 

Conținut cu caracter terorist

Una dintre puținele zone în care Consiliul și Parlamentul au reușit să ajungă la un acord a fost în privința conținutului online cu caracter terorist. Acordul politic s-a materializat la jumătatea lui decembrie și se va traduce în ordine europene de înlăturarea a conținutului, emise de autoritățile competente ale oricărui stat membru. Pe larg, aici.

 

Discurs instigator la ură

Până vor intra în vigoare reglementările din DSA, Comisia vrea să introducă rapid restricții clare în acest domeniu. O comunicare în privința strategiei UE de combatere a antisemitismului se va axa, probabil, pe hate speech-ul religios online, în timp ce în trimestrul 4 va fi prezentată o inițiativă pentru extinderea acoperirii crimelor încât să cuprindă toate formele de crime motivate de ură și discursul instigator la ură.

 

Dezinformarea

Comisia a prezentat în decembrie Planul de Acțiune în privința Democrației, și în el era abordată problema Fake News. A fost prima componentă a pachetului agendei digitale care își propune să lupte cu dezinformarea, să impună reguli de concurență loială în dezbaterile publice online și să protejeze integritatea alegerilor. Mai mult, aici.


În primăvară Comisia va prezenta un model de conduită pentru platforme.

 

Libertate de expresie vs. Dezinformare și incitare

În contextul evenimentelor din SUA, care au condus la închiderea conturilor social media ale președintelui Trump, un reprezentant al Comisiei a declarat că „nu mai e acceptabil” ca giganții social media să ia astfel de decizii singuri.

Prabhat Agarwal, care conduce unitatea de eCommerce a DG Connect, a spus pe 11 ianuarie că DSA va încerca să realinieze echilibrul dintre înlăturarea eficientă a conținutului și păstrarea libertății de expresie online.

 

Europarlamentarul Kim van Sparrentak a spus, de asemenea; „Faptul că platformele ca Twitter și Facebook decid cine poate vorbi liber este periculos.”

 

Copyright

Toate statele membre trebuie să transpună, până pe 7 iunie, în legislația națională prevederile directivei UE în privința copyrightului.

Există însă țări care întârzie transpunerea, motivând că articolul 17 al directivei, prin care platformele nu vor mai avea voie să găzduiască conținut care încalcă reglementările în materie de copyright, ar putea duce la apariția de filtre pentru upload. Iar astfel de filtre, argumentează Polonia în fața Curții Europene de Justiție, ar putea duce la cenzură.

 

Telecom


După un acord recent între Consiliu și Parlament, 20% din bugetul UE pentru următorii șapte ani va fi dedicat digitalului. Dar prioritățile din acest domeniu vast sunt încă în dezbatere.

 

5G

Auditorii UE au anunțat în decembrie că vor analiza strategia UE în privința 5G. Finalul anului a fost deadline-ul pentru ca statele membre să asigure spectre radio 5G. Până la mijlocul lui decembrie, această cerință legală fusese îndeplinită în proporție de 36,1%.

 

În România, deși există servicii comerciale 5G lansate, ele au funcționalitate și acoperire limitate. Licitațiile pentru atribuirea de spectru încă nu au fost realizate.

 

Date

 

Strategia Comisiei în domeniul datelor, prezentată acum un an, își propune să înființeze o piață europeană a datelor, ceea ce ar oferi actorilor publici și privați acces la rezerve uriașe de informații industriale. Anul acesta sunt prevăzute progrese în cele patru zone ale strategiei.

 

Data Governance Act. În decembrie, Comisia a prezentat acest act, care nu conține restricții geografice în privința împărtășirii de date non-personale și industriale. Reglementarea va fi dezbătută de statele membre și de Parlamentul European. Până la 1 februarie, actul e deschis de către Comisie, evaluării publice.

 

Data Act. În trimestrul 3, Comisia va prezenta acest act care are ca scop „încurajerea împărtășirii de date” între instituțiile guvernamentale și sectorul de afaceri, în interes public.


Health Data Space. În trimestrul 4 Comisia va pune prima cărămidă la construcția unui spațiu unic european pentru datele legate de sănătate.

 

Revizuirea directivei bazelor de date. Se va întâmpla în trimestrul 3 și are ca scop prelungirea în viitor a folosirii bazelor de date.

 

Inteligența artificială

În primul trimestru al anului vor fi prezentate propuneri legislative legate de „aspectele tehnologice, etice, legale și socio-economice ale AI”.  Comisia are în vedere o dezbatere europeană în privința folosirii identificării biometrice, din care fac parte și tehnologiile de recunoaștere facială.

 

Securitate cibernetică

Comisia a lansat recent o nouă strategie de combatere a atacurilor cibernetice, inclusiv prin revizuirea Directivei pentru Securitatea Rețelelor și Sistemelor Informatice (NIS 2). Au fost adăugat enoi sectoare care trebuie să îndeplinească cerințe minime de securitate și s-a încercat armonizarea sancțiunilor pentru atacuri, în rândul statelor membre.

Acum Comisia dorește să extindă acoperirea directivei europene din 2008 a Infrastructurii Critice prin introducerea unei directive a Rezilienței Entităților Critice, prin care zece sectoare vor fi desemnate drept „critice”. Textele vor fi dezbătute în PE și Consiliu.

 

Obiectivele Digitale 2030

În octombrie, liderii UE au cerut Comisiei să prezinte, până în martie 2021, o „busolă digitală cuprinzătoare”, care să stabilească ambițiile digitale ale Uniunii pentru orizontul 2030. Atunci când va apărea, acest document, va conține, probabil, repere legate de conectivitate și competențe și va încerca, probabil să orienteze Europa către o autonomie strategică.

 

Identitate digitală

Anul trecut s-a vorbit despre primele planuri de introducere a unei Identități Europene Digitale, care ar urma să ofere o formă sigură de identificare a cetățenilor UE pentru a folosi serviciile online. Comisia își va prezenta planurile în primul trimestru al acestui an.

 

Euro digital

Banca Centrală Europeană a lansat în toamnă o consultare publică legată de introducerea unui Euro digital. Banca a anunțat că la jumătatea anului va lua o decizie legată de calendarul acestui proiect.

 

Taxă pe digital

În trimestrul al doilea vor apărea primele schițe despre introducerea unei taxe aplicate serviciilor digitale. Anul trecut, Irlanda, Finlanda și Suedia s-au opus cu succes inițiativei de introducere a unei taxe de 3% pentru companiile care au venituri mai mari de 750 de milioane de euro, dintre care 50 de milioane să fie venituri taxabile în UE.

 

Drepturi digitale

Președinția portugheză va prezenta în iunie o declarație asupra drepturilor digitale, la Adunarea Digitală de la Lisabona. Declarația are ca scop poziționarea UE ca lider în „întărirea respectului pentru drepturile digitale individuale, care sunt esențiale pentru încrederea în economia digitală”.

 

EURACTIV.com - 2021: A new European digital generation