Înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) este o facilitate opţională la dispoziţia românilor din afara ţării, precizează Ministerul Finanţelor.

Ministerul Finanţelor a elaborat un proiect de ordin în care susţine că este „necesară identificarea în străinătate, la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României, a persoanelor fizice în scopul înregistrării acestora ca utilizatori ai serviciului «Spaţiul privat virtual» (SPV)”, potrivit proiectului consultat de Adevărul.

***

Ministerul Finanţelor a făcut o serie de precizări în urma articolului din Adevărul, subliniind că  propoziţia "identificarea contribuabililor la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României” din Referatul de aprobare al proiectului de ordin se referă la îndeplinirea procedurii de confirmare a identităţii contribuabililor, care solicită înregistrarea ca utilizatori ai serviciului "Spaţiul privat virtual” (SPV) la sediul misiunilor diplomatice/oficiilor consulare ale României.

Scopul acestei prevederi este de a veni în întâmpinarea persoanelor fizice, care au cetăţenia română şi doresc să se înroleze voluntar în SPV, dar domiciliază, au reşedinţa sau lucrează în străinătate. 

Avocatnet.ro explică, detaliat, ce modificări aduc Finanţele la SPV: Nicio prevedere legală aflată acum în vigoare sau în dezbatere publică nu obligă persoanele fizice să se înscrie în SPV. Proiectul de ordin le va da posibilitatea să ceară înregistrarea în SPV celor din Diaspora care nu doreau să facă pentru asta un drum special în România. 

***

Necesitatea vine, potrivit Finanţelor, din faptul că mulţi cetăţeni români domiciliază sau lucrează în străinătate şi din faptul că este interesul statului român de îndeplinire a obligaţiilor fiscale de către toţi contribuabilii, indiferent dacă sunt pe teritoriul României sau domiciliază/muncesc în străinătate.

Potrivit proiectului lansat de Minister, vor fi incluse în SPV mai multe documente, respectiv: chestionarele întocmite de persoana fizică la sosirea şi/sau plecarea în/din România, notificările privind rezidenţa persoanelor fizice prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cererea pentru eliberarea Certificatului de rezidenţă fiscală şi certificatul de rezidenţă fiscală.

Finanţele estimează că, în 3 luni de la adoptarea şi publicarea în Monitorul Oficial a ordinului ce prevede aceste schimbări, vor fi create conexiunile între sistemele informatice ale Fiscului şi oficiile consulare sau ambasadele României.

„În ceea ce priveşte implementarea acestora în SPV, s-a prevăzut o normă tranzitorie potrivit căreia aceasta se aplică în termen de 3 luni de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I. În ceea ce priveşte implementarea termenului de 3 luni, s-a apreciat necesar atât pentru crearea conexiunilor la sistemele informatice între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi oficiile consulare sau ambasadele României, cât şi pentru adaptarea sistemelor informatice”, arată proiectul, care apare chiar în perioada în care românii din Diaspora ar trebui să se înscrie în Registrul electoral pentru alegerile prezidențiale, iar mulți refuză acest lucru tocmai de teama Fiscului român.