România are un ecosistem antreprenorial promițător, dar marcat de provocări. Raportul GEM 2022-2023 evidențiază oportunitățile digitale, dar și obstacole precum teama de eșec și accesul limitat la finanțare, care frânează dezvoltarea.

Raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2022-2023, elaborat de echipa de cercetători a Universității Babeș-Bolyai – Szabó Tünde Petra, Dézsi-Benyovszki Annamária, Benedek Botond și Györfy Lehel-Zoltán – oferă o analiză detaliată a mediului antreprenorial din România, evidențiind atât punctele forte, cât și provocările specifice contextului național.  

Potrivit raportului, rata activității antreprenoriale în stadiu incipient (TEA) din România este de 8,25%, sub media internațională de 12,94%, însă rata proprietarilor de afaceri stabilite (EBO), de 8,6%, sugerează o tendință de stabilitate în rândul companiilor. Printre avantajele remarcate, 63,75% dintre români consideră că există oportunități bune pentru demararea unui business, iar 62,68% se simt pregătiți să inițieze o afacere. 

Cu toate acestea, teama de eșec afectează peste 58% din populație, România ocupând locul 5 la nivel global la acest capitol. Alte bariere includ accesul scăzut la finanțare – disponibilitatea investitorilor de tip angel fiind printre cele mai reduse din regiune – și dificultățile birocratice care încetinesc progresul antreprenorial. 

În raport cu alte țări din Europa de Est, România are un potențial competitiv, însă rămâne în urmă în domenii precum sprijinul guvernamental și adoptarea tehnologiilor digitale. Autorii raportului subliniază că digitalizarea reprezintă cea mai mare oportunitate pentru antreprenorii români, pandemia CoViD-19 accelerând adoptarea tehnologiilor digitale, utilizate de aproape 20% dintre antreprenorii aflați la început de drum. 

Concluzia cercetătorilor este că România are nevoie de un ecosistem mai bine sprijinit prin politici publice, finanțare accesibilă și educație digitală, pentru a-și valorifica pe deplin potențialul antreprenorial.