Giganții americani Google și Meta (compania mamă a Facebook) sunt investigați de autoritățile de concurență din Uniunea Europeană și din Marea Britanie pentru o înțelegere privind serviciile de reclamă online.

Ancheta Comisiei se referă la un acord pe care Google l-a denumit codificat „Jedi Blue”, încheiat în septembrie 2018 între Google și Meta în ceea ce privește participarea rețelei publicitare (Audience Network) a Meta la programul de licitație deschisă al Google.

Comisia crede că acordul ar putea face parte din acțiuni gândite să excludă serviciile de publicitate online concurente cu programul de licitație deschisă al Google și, prin urmare, să restrângă sau să denatureze concurența pe piețele de publicitate prin bannere web, în detrimentul editorilor și, în cele din urmă, al consumatorilor.

Dacă bănuielile Comisiei se dovedesc întemeiate, practicile care fac obiectul anchetei ar putea fi considerate ca încălcând normele UE în materie de concurență - referitor la acordurile anticoncurențiale dintre întreprinderi (articolul 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene) și/sau la abuzul de poziție dominantă (articolul 102 din TFUE). 

Comisia anunță că va efectua o anchetă amănunțită în mod prioritar.

Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Mulți editori se bazează pe publicitatea prin bannere web pentru a finanța conținut online pentru consumatori. Este posibil ca așa-numitul acord „Jedi Blue” dintre Google și Meta să vizeze o tehnologie concurentă cu programul „Open Bidding” al Google, cu scopul de a o slăbi și a o exclude de pe piața afișării bannerelor publicitare pe site-urile și aplicațiile editorilor. Dacă ancheta noastră va confirma acest fapt, înseamnă că am avea de-a face cu o restrângere și o denaturare a concurenței pe piața deja concentrată a tehnologiei publicitare, în detrimentul tehnologiilor concurente de difuzare a anunțurilor publicitare, al editorilor și, în cele din urmă, al consumatorilor.”

Autoritatea britanică pentru piața concurenței (CMA) a lansat propria investigație privind acordul dintre Google și Meta. Comisia a fost în contact cu CMA și intenționează să coopereze îndeaproape cu ea în investigație.

Investigațiile efectuate de CMA și de Comisie vin în urma unui proces civil din 2020 intentat de procurorul general al Texasului, care a evidențiat pentru prima dată potențialele probleme de concurență legate de acordul dintre Google și Meta, deși l-a numit doar pe primul în calitate de pârât.

Ca răspuns la investigații, un purtător de cuvânt al Google a declarat: „Afirmațiile făcute cu privire la acest acord sunt false. Acesta este un acord pro-concurențial și documentat public care permite Facebook Audience Network (FAN) să participe la programul nostru Open Bidding, alături de zeci de alte companii.”

„Participarea FAN nu este exclusivă și nu primește niciun beneficiu care să îi ajute să câștige licitații. Scopul programului este de a lucra cu o serie de rețele de publicitate pentru a crește cererea de spațiu publicitar din partea editorilor, permițându-le acestora să genereze mai multe venituri. Participarea Facebook la acest program contribuie la acest lucru. Suntem pregătiți să răspundem la orice întrebare din partea Comisiei sau a CMA (autoritatea britanică pentru concurență)."

Context

Articolul 101 din TFUE interzice acordurile anticoncurențiale și deciziile asociațiilor de întreprinderi care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața unică a UE. Articolul 102 din TFUE interzice abuzul de poziție dominantă. Punerea în aplicare a acestor dispoziții este definită în Regulamentul antitrust (Regulamentul nr. 1/2003 al Consiliului), care poate fi aplicat, de asemenea, de către autoritățile naționale de concurență.