Acțiunile producătorilor auto francezi s-au prăbușit la bursă după aflarea unor informații privind inspectarea unor facilități Renault de către autorități pentru a verifica emisiile de noxe.

Investitorii sunt încă foarte sensibili la informații privind investigațiile autorităților de mediu după scandalul în care a fost implicat grupul german Volkswagen în Statele Unite.

Volkswagen a admis anul trecut că a trișat în SUA la testele de emisii de noxe ale vehiculelor diesel. În urma dezvăluirilor, compania germană este investigată în mai multe state, dar și alți producători au intrat în colimatorul autorităților. 

Guvernul francez a inițiat o comisie tehnică independentă, supranumită Comisia Royal, care verifică dacă constructorii francezi au folosit software-uri similare cu cel utilizat de Volkswagen în SUA în echiparea vehiculelor.

Un reprezentant al sindicatelor Renault a declarat joi că birourile companiei au fost percheziționate săptămâna trecută, declarație ce a determinat prăbușirea cotației bursiere a Renault cu peste 20 la sută și a forțat producătorul să confirme informațiile într-un anunț de presă.

Producătorul francez a spus că investigatorii au verificat trei facilități ale companiei și nu au găsit semne ale echipării modelelor Renault cu software ilegal care să permită trucarea testelor de emisii. 

„În acest context, UTAC (Uniunea Tehnică a autovehiculelor, motocicletelor și bicicletelor) testează în prezent 100 de vehicule aflate în circulație, dintre care 25 sunt Renault. Cifra este proporțională cu cota de piață Renault în Franța. Până la sfârșitul lui decembrie 2015, se testaseră deja 11 vehicule, dintre care 4 Renault”, spune producătorul francez. 

„Direcția Generală pentru Energie și Climă (DGEC), parte a Ministerului Ecologiei, Dezvoltării Durabile și Energiei, care reprezintă interlocutorul pilot al Comisiei Tehnice Independente, a afirmat deja că procedura în vigoare nu a detectat pe vehiculele Renault prezența vreunui software care falsifică informații”.

Și acțiunile celuilalt mare producător francez de autovehicule, PSA Peugeot Citroen, au fost afectate, înregistrând o scădere de circa 8 procente. Peugeot a spus că sediile sale nu au fost percheziționate, iar testele de emisii desfășurate de autorități nu au înregistrat anomalii.

Volkswagen nu a ajuns la o înțelegere cu autoritățile americane 

Reprezentații autorităților de mediu din SUA au declarat miercuri că discuțiile cu Volkswagen vor continua pe tema găsirii unei soluții tehnice pentru rezolvarea celor peste 600.000 de vehicule care emit cu până la 40 de ori mai multe noxe decât limita admisă, scrie Reuters

La aproape patru luni de la debutul scandalului, încă nu se știe când va fi aprobată o soluție tehnică, cu atât mai puțin în ce termen va fi implementată, iar modelele 2016 ale vehiculelor diesel Volkswagen încă nu pot fi vândute în SUA.

Directorul executiv al grupului german, Matthias Mueller, s-a întâlnit miercuri cu Gina McCarthy, administratorul Agenției americane pentru Protecția Mediului (EPA), la sediul agenției, dar a plecat fără a face declarații. „Vom continua să lucrăm pentru găsirea unei soluții”, a spus o purtătoare de cuvânt a EPA. 

EPA vrea o rezolvare cât mai curând posibil, dar, potrivit unui oficial al agenției, nu a primit încă un plan satisfăcător de la Volkswagen. Directorul executiv al grupului german i-a înfuriat pe americani, când a încercat, într-un interviu radio difuzat la sfârșitul săptămânii trecute, să diminueze amploarea înșelătoriei la testele de emisii. Mueller a spus că scandalul a fost declanșat de o neînțelegere și a definit problema ca pe una tehnică, nu etică. 

Remarcile, coroborate și cu faptul că Mueller este la prima vizită în SUA deși a fost numit la conducerea Volkswagen încă din septembrie au readus în discuție modul în care grupul german gestionează criza. Grupul a emis ulterior o declarație de presă, justificând alegerea cuvintelor prin faptul că engleza nu e limba nativă a lui Mueller. Dar autoritățile din SUA sunt departe de a fi impresionate de eforturile făcute de Volkswagen până acum pentru a remedia problema emisiilor de oxizi de azot a mașinilor sale diesel.