Intreprinderile mici si mijlocii au o participare greoaie la finantari din cauza conditiilor draconice. In vreme ce oficiali europeni cer reforma la sange pentru sectoarele mai putin accesibile, in Romania IMM-urile raman Cenusareasa. Un studiu complex KPMG analizeaza cauzele crizei de finantare pentru IMM, in ciuda ofertei aparent largi de oportunitati.

Pentru ca accesul IMM-urilor la cercetare este considerat greoi, Michael Ahern, ministrul Intreprinderilor din Irlanda (tara care a preluat Presedintia UE - nota red.) a cerut urgent reforma la sange pentru a creste accesul intreprinderilor mici si mijlocii la proiectele europene de cercetare. Ce se intampla in Romania? Aparent, oferta este larga. In practica, lucurile stau cu totul altfel.

"Birocratia execesiva si costurile ridicate in termeni de bani si timp, specifice Programului Cadru 6" sunt de vina, a acuzat ministrul Ahern. Institutiile UE considera rolul IMM-urilor crucial pentru cercetare si dezvoltare, inclusiv ca o pondere la marii competitori, SUA si Japonia.

La conferinta din Dublin au fost adoptate o serie de recomandari care sa creasca participarea IMM la viitoarele Programe cadru (FP7); o prima comunicare a Comisiei pe aceasta tema este asteptata la sfarsitul lunii iunie a.c. In principal, ar trebui sa fie vorba de mai multe beneficii oferite IMM-urilor. Ingrijorarile ministrului Ahern sunt larg impartasite de specialisti, companii si guvernele UE. Un semnal de alarma clar in acest sens a fost formulat la summit-ul European Spring din martie 2004: "Programul trebuie facut mai prietenos pentru IMM si start-up-uri. Cooperarea intre mediul de afaceri si cercetare este prioritara."
EurActiv.com

Romania: 99% IMM = 60% din PIB

In vreme ce Comisia Europeana isi face griji pentru cat de usor au intreprinderile mici si mijlocii acces la ample programe de cercetare, ce se intampla pe piata romaneasca? Un studiu KPMG, "Drumul de la idee la afacere: oportunitati de finantare", facut public la 1 aprilie a.c. si publicat pe site-ul AmCham, face o analiza complexa a sectorului IMM, atat din perspectiva rolului in economie, cat si a accesului la finantari. In plus, studiul aduce date comparative in privinta sectorului IMM in Romania si in UE.

Potrivit acestor date, IMM-urile reprezinta in Romania 99% din totalul firmelor si genereaza 60% din PIB. Cele mai multe activeaza in comert (50% in 2002), pe locul doi situandu-se serviciile (16,95% in 2002), in vreme ce in idustrie activau 14,4%. Aceste trei sectoare concentreaza mai mult de 90% din totalul IMM-urilor, situatie asemenatoare cu cea din tarile UE.

Comparativ cu 2001, in 2002 numarul IMM-urilor care au obtinut profit a crescut cu 13,5%.

Un trend pozitiv inregistreaza si numarul si valoarea creditelor: (69,5 mii de miliarde lei in 2000, respectiv 98 mii miliarde lei in 2001).

In zona economica a Europei exista 20,5 milioane de intreprinderi. Aproape 93% din aceste intreprinderi sunt microintreprinderi, 6% sunt intreprinderi mici, mai putin de 1% sunt intreprinderi mijlocii si numai 0,2% sunt intreprinderi mari. Din totalul de intreprinderi, aproape 20 de milioane sunt localizate in cadrul Uniunii Europene.

Toate statele membre ale UE au initiat masuri de stimulare a spiritului de intreprinzator. Aceste masuri sunt variate si constau pe de o parte in oferirea de imrumuturi si granturi, iar pe de alta parte in oferirea de servicii suport, cum ar fi consultanta tehnica, juridica, manageriala si centre de informatii pentru infiintarea de firme, oferirea de training potentialilor si noilor intreprinzatori si studii de piata.

Accesul dificil la bani ramane problema-cheie

Cauze

Din punctul de vedere al ofertei: disponibilitatea fondurilor necesare bancilor, accesul limitat in initierea derularii finantarii, nivel neadecvat al capitalului de finantare, termeni si conditii neadecvate IMM-urilor, experienta limitata a institutiilor in finantarea IMM-urilor

Din punctul de vedere al ofertei: lipsa garantiilor, lipsa respectiv experienta limitata in domeniul afacerilor, lipsa de informatii, lipsa de cunostinte manageriale, slaba prezentare a afacerii in contextul cererii de finantare.

Solutie propusa: Concilierea trebuie realizata de catre Guvern in cooperare cu institutiile financiare, organizatiile internationale si comunitatea de afaceri.

-------------------

Finantarea prin creditare

Finantarea prin creditare s-a dezvoltat, fiind insa in continuare limitata la 15-20% din IMM-uri.


Conditii macroeconomice superioare in 2002 si 2003

Eforturi in obtinerea unui sector bancar solid, modern si competitiv; 

Sistem de reglementare imbunatatit (legea falimentului, regulamente de creditare)

Fonduri noi, pentru creditarea IMM-urilor, atrase de catre institutiile financiare prin finantare acordata de institutii internationale (BERD, KFW, WB, EIB) in 2003

Facilitati de finantare UE/BERD utilizate pentru deschiderea de noi linii de credit pentru sprijinirea activitatiilor IMM-urilor
Problema: Definitia IMM a finantatorilor nu coincide cu definitia romana.

----------------

Documente standard cerute de catre banci

Luand in considerare elemente de genul: tipul creditului, durata creditului, riscurile presupuse, etc., in scopul analizei si finantarii unui anumit proiect, o banca comerciala cere de obicei clientilor sai, urmatorul set nelimitativ de documente:
Cererea de credit (de obicei fiecare banca are propriul model);
Acordul pentru accesarea bazei de date a Biroului de Informatii Credite;
Documente juridice:
Documente constitutive: Statutul, Certificatul de inregistrare la Registrul Comertului, Certificatul de inregistrare fiscala, etc.);
Autorizari de desfasurare a activitatii, inclusiv autorizari de mediu;
Lista reprezentantilor legali ai companiei (nume, functie, etc.);
Acordul AGA in directia contractarii creditului;
Structura organizationala a companiei/ grupului de companii (cand este cazul).
Documente standard cerute de catre banci
Garantiile propuse
Starea garantiilor propuse pentru a asigura rambursarea imprumutului;
Actele de proprietate aferente garantiilor propuse;
Raportul de evaluare privind garantiile imobiliare cat si cele mobiliare propuse.
Lista cuprinzand bancile la care compania are conturi deschise;

Documente financiare:

Bilantul si Contul de Profit si Pierdere pentru ultimii 3 ani de activitate (cand este cazul, Contul de Profit si Pierdere consolidat pentru intregul grup), inclusiv Raportul Cenzorilor;
Cea mai recenta Balanta de Verificare aferenta anului curent impreuna cu Balanta de Verificare din perioada similara a anului anterior;
Bugetul de venituri si cheltuieli aferent perioadei creditarii;
Situatia contractelor incheiate si a comenzilor detinute de firma, facandu-se distinctie pentru activitatile de export.
Cash Flow-ul estimat pe perioada creditarii;
La cerere, Planul de Afaceri pentru proiecte complexe;
Acorduri si Autorizatii pentru utilitati, protectia mediului, constructii (cand este cazul), etc.

---------

Termeni si conditii specifice BERD (Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare)

In general imprumutul este asortat de o componenta de Asistenta Tehnica
In general, Sub-imprumutatii  sunt companii:
Micro - limita EUR 30,000
Mici, Mijlocii - limita EUR 125,000
Maturitate - 2-5 ani
Limita - 100 angajati
Capital majoritar roman si privat
Cifra de afaceri maxima EUR 40 mio.
Total bilant maxim EUR 27 mio.
Domenii restranse: refinantare; acvitati excluse de catre BERD, investitii financiare, speculatii FX, imobiliar sau valori mobiliare

Termeni si conditii specifice EIB (European Investment Bank)

Imprumuturi destinate IMM si municipalitatilor
Banca partenera - San Paolo IMI
Limite de creditare este de EUR 40,000 - 25 mio.
Maturitate - max 5 ani

Termeni si conditii specifice Bancii Marii Negre

Imprumuturi destinate IMM  in domeniul productiei, serviciilor, comertului, leasing,
Banca partenera - BancPost
Limita de creditare este de max.  EUR 1 mio.
Dobanda intre 10 - 12%
Maturitate - intre 12 luni - 5 ani

Termeni si conditii specifice UE - Program Phare

Banca partenera - BC Ion Tiriac (Bucuresti, Brasov, Cluj, Piatra Neamt, Ploiesti)
Limita 250 angajati, si nu au actionari societati cu peste 250 angajati
20% capital local si cel putin 51% capital din tari UE
Limite de creditare este de EUR 500,000
Participarea societatii minim 15%
Maturitate - max 6 ani

Banca partenera - CEC (Botosani, Brasov, Buzau, Constanta, Dolj, Sibiu, Olt, Suceava, Teleorman, Timis si Vaslui)

Banca partenera - Banca Romaneasca

Termeni si conditii specifice KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) prin GRF (German Romanian Fund)

Imprumutul este insotit de o componenta de Asistenta Tehnica
In general, limita de creditare este de EUR 60,000
Maturitate - max 2 ani
Dobanzi practicate de catre banci - 12-19%
Limita la finantarea capitalului circulant pt societatile din sectorul comertului - EUR 25,000
Pot finanta pana la 100% din valoarea proiectului
Limita - 50 angajati
Persoane juridice - capital 100% roman si privat sau PFA
Domenii restranse: refinantare; activitati excluse de catre BERD, start-up-uri

Linii de creditare pentru sprijinirea comertului - Acreditive, Scrisori de Garantie, etc.
BERD - Trade Facilitation Programmes

Robank;
Unicredit;
Banca Transilvania;
Raiffeisen Bank;
BancPost;
BCR
Limite intre EUR 100,000 - 500,000
Maturitate maxima 1 an.

---------------

Programe finantate de la bugetul de stat si prin fonduri din Comunitatea Europeana

PROGRAME PENTRU INCEPEREA ACTIVITATII, PENTRU INTREPRINDERI NOU INFIINTATE SI MICROINTREPRINDERI

la nivel national
schema de creditare in conditii avantajoase (Phare RO9711), in valoare de 5,75 milioane EURO, credite de tip revolving, implementata prin intermediul BROM, CEC, BCIT (*)
schema de imprumut nerambursabil (ANCIMM) corelat cu un credit bancar, in valoare de 80 miliarde ROL, adresandu-se investitiilor din cadrul a 13 sectoare industriale, si care va fi derulata prin BCR incepand cu august 2003 (*)
schema de microcreditare a regiunilor rurale (Banca Mondiala), in valoare de 100 milioane USD, ce va fi derulata printr-o retea de institutii financiare non-bancare (*)
Programul SAPARD pentru sprijinirea agriculturii si dezvoltarii rurale, in valoare de EUR 300 mio. pe an, finantat de UE impreuna cu Guvernul Romaniei. Limita de finantare este de 66% iar diferenta poate fi finantata prin credite bancare sau fonduri proprii.
*) disponibile de asemenea pentru dezvoltarea IMM-urilor deja existente

PROGRAME IN VEDEREA CREARII DE NOI LOCURI DE MUNCA

 

schema de imprumut nerambursabil (RICOP), in valoare de 30 milioane EURO, implementata prin intermediul BCR, in cadrul a 5 regiuni de restructurare industriala

schema de credit cu rata dobanzii subventionata (Ministerul Muncii), cca. 1000 miliarde ROL anual, implementata prin intermediul BCR



PROGRAME PENTRU TRANSFER TEHNOLOGIC, C&D SI INOVATII

 

Romania participa la Programul Cadru VI pentru Cercetare si Dezvoltare din cadrul Comisiei Europene;

RELANSIN: Program pentru Revitalizare Economica prin Cercetare si Inovatie (351 programe in 2002);

INVENT: Program pentru Sustinerea Implementarii Inventiilor;

MENER : Program pentru Mediu, Energie, Resurse;

CALIST: Program pentru Calitate si Standarde;

AGRAL : Program pentru inovatii in Agricultura si Alimentatie

INFOSOC: Program pentru Firmele de IT;

NANOMAT: Program pentru Noi Materiale, Micro si Nanotehnologii;

CORINT: Program pentru Cooperari si Parteneriate Internationale


PROGRAME DE DEZVOLTARE A AFACERII
schema de imprumut nerambursabil (ANCIMM) pentru intreprinzatori si instruire personal;
program subventionat de instruire (ANCIMM/Conferinta Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare-UNCTAD) pentru dezvoltarea abilitatii de intreprinzator, prin intermediul centrului EMPRETEC;
instruire vocationala (PHARE TVET 2001), prin intermediul Ministerului Educatiei si Cercetarii, pentru dezoltarea abilitatilor de intreprinzator, program derulat prin intermediul liceelor;
programul pentru Tinere Talente, derulat in cadrul scolilor si universitatilor;
instruire pentru micii vanzatori cu amanuntul si pentru comercianti (ANCIMM /Centrul pentru Instruire si Management in Comert)
cursuri de instruire si perfectionare a abilitatilor, la cererea angajatilor, prin intermediul Agentiei Nationale de Ocupare a Fortei de Munca;
participare in cadrul proiectului Managementul Afacerilor prin Proiecte: Forumul European pentru dezvoltarea abilitatilor profesionale in utilizarea noilor tehnologii informatice si de comunicare.


PROGRAME PENTRU INFRASTRUCTURA
imprumuturi nerambursabile (ANCIMM, Ministerul Muncii) pentru infiintarea si sustinerea afacerilor;
infiintarea de parcuri industriale (in 2003 - Sibiu, Hunedoara);
Infiintarea de parcuri tehnologice;
Infiintarea unei baze de date in pagini web care sa cuprinda o retea nationala a serviciilor in domeniul afacerilor (ANCIMM).

PROGRAME DE CONSULTANTA

imprumuturi nerambursabile (ANCIMM) pentru accesarea serviciilor de consultanta specializate in elaborarea planurilor de afaceri, introducerea standardelor de calitate si marcii CE, cooperari internationale (programul multianual 2002-2006, Organizatia Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala UNIDO);
imprumuturi nerambursabile (PHARE 2000) pentru consultanta, derulate prin intermediul Agentiei de Dezvoltare Regionala , la nivel regional;
imprumuturi nerambursabile (ANCIMM) pentru consultanta in activitatea de export, strategii de export (programul multianual 2002-2006);


PROGRAME PENTRU PROMOVAREA ACTIVITATII DE EXPORT

schema de imprumut nerambursabil (ANCIMM) pentru participare la targuri locale si internationale, pentru elaborare de materiale promotionale si proiectare pagini de WEB in vederea promovarii produselor (programul multianual 2002-2006);
Credite pentru finantarea necesarului de capital de lucru in vederea dezvoltarii exportului (PEGAS), derulate de catre EXIMBANK.

PROGRAME PENTRU SUSTINEREA PIETEI VIRTUALE

B-CROSS-INTERREG III prin intermediul ANCIMM in cooperare cu parteneri straini (Austria, Grecia, Bulgaria si Italia);
participarea in cadrul proiectului Managementul Afacerilor prin Proiecte European B2B;
participarea in cadrul proiectului Managementul Afacerilor prin Proiecte Portal de piete virtuale;
participarea in cadrul proiectului Managementul Afacerilor prin Proiecte European E-Business Support Network for SMEs
piata virtuala prin portalul MCIT pentru sistemele electronice aferente achizitiilor publice;

---------------

Finantarea  prin fonduri cu capital de risc

Fondul Roman Post-Privatizare (UE, BERD)
Entitati finantatoare: BERD, EU, si GED Eastern Fund
Participatii intre EUR 0.3-4.4 mio
Pozitii minoritare
Oresa Ventures
Participatii minime de EUR 1 mio.
Durata 3-5 ani
Conditie esentiala de profitabilitate (ROI > 30% p.a.) I
Finantarea  prin fonduri cu capital de risc
Finantarea prin leasing
Numarul societatilor de leasing, numarul contractelor de leasing incheiate si volumul pietei in acest sens au crescut in 2002 si 2003
Volum sporit al contractelor de leasing pentru achizitionarea de echipamente
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri garanteaza de asemenea si instrumentele de leasing
BERD a incheiat contracte de credit cu:
BRD Sogelease - EUR 10 mio. 
pe 4 ani,
Raiffeisen Leasing Romania - EUR 5 mio.
Banca Transilvania Leasing- EUR 5 mio.


------------

Concluzii

Posibilitatile de finantare pentru IMM-uri  sunt satisfacatoare la nivelul nevoilor pe terment scurt si mediu, in faze relativ avansate de dezvoltare a societatii.
Cu toate acestea, procentul de numai 15-20% IMMuri care au obtinut credite bancare, sugereaza potentiale dificultati de accesare a creditelor.
Sunt inca necesare mecanisme de sustinere a fazelor incipiente de dezvoltare ale IMM.
Finantarea prin participatii la capital este inca relativ ne-uzitata, in special in cazul IMM-urilor.
Avand in vedere existenta unor decalaje intre definitia europeana a IMMurilor si cea actuala din Romania se intrevad posibile modificari pentru alinierea la normele europene cu efecte inclusiv asupra finantarii.
Conlucrarea intre IMMuri si Banci duce datorita documentatiei solicitate la dezvolarea capacitatii de analiza si planificare financiara cu efecte in dezvoltarea generala a afacerii.

Studiul KPMG: De la idee la afacere - Oportunitati de finantare
----------------------

Linkuri 

Finantari cu cost redus

10 lectii de realism despre IMM si e-business

Zece miliarde pentru IMM de la bugetul public

Concluziile Raportului CAPE: Cat sunt de pregatite firmele pentru aderare

Firmele romanesti stiu foarte putin despre legislatia care le asteapta


Oportunitati finantare

Programe europene

Linkuri (en.)


Al 7-lea Program Cadru de Cercetare (FP7) 
Al 6-lea Program Cadru de cercetare (FP6) 
Investind in cercetare 
Spirit de intreprinzator in Europa 

Documente oficiale: Discursul Ministrului irlandez Michael Arhen 
Cordis: Ministrul irlandez solicita reforma Programului Cadru de Cercetare