Electronice, mașini, mobilă, cărți, îmbrăcăminte – marea majoritate a categoriilor de articole de vânzare intră în hora reducerilor de preț cu ocazia Black Friday, companiile așteptând, în medie, vânzări cu 30 la sută peste ediția precedentă.

Devenită tot mai populară și în România, ziua reducerilor va însemna, anul acesta, două weekenduri consecutive în care magazinele online și fizice încearcă să atragă cumpărătorii cu prețuri scăzute, în medie, cu 50 la sută, mergând însă până la valori mai mari în unele cazuri.

Inițial marcată în vinerea de după Ziua Recunoștinței din Statele Unite (respectiv a patra joi din luna noiembrie), în 2015 magazinele au anunțat că vor organiza această campanie atât pentru tot weekendul 20-22 noiembrie, cât și în cel următor, 27-29 noiembrie. Există și magazine care oferă deja diverse promoții chiar din zilele premergătoare acestui interval.

Mai mult, Black Friday dă, de fapt, startul sezonului de cumpărături dinaintea sărbătorilor de iarnă, iar mulți comercianți descriu această zi drept cea mai aglomerată din an. Anul trecut, în SUA, vânzările realizate de magazine în weekendul respectiv s-au ridicat la 50,9 miliarde de dolari, în scădere totuși cu 11 procente comparativ cu 2013. Numărul celor care au făcut cumpărături a fost de 133 de milioane.

Entuziasmul acestei „sărbători” a ajuns până în România. 2015 este al cincilea an în care magazinele bombardează cu promoții, ba chiar unele au organizat și o ediție de primăvară. În plus, au apărut site-uri dedicate, unde sunt publicate liste cu comercianții care anunță reduceri.

Vânzări cu 30 la sută mai mari față de 2014 

Unul dintre cei mai mari promotori ai Black Friday în România, retailerul online eMAG, a anunțat că așteaptă, cu acest prilej, comenzi în valoare de 205 milioane de lei, cu 24 la sută mai mari față de 2014. Site-ul, deținut de Dante International, a vândut anul trecut circa 500.000 de produse în perioada de Black Friday, iar pentru zilele următoare se anticipează că va livra 650.000 de produse.

„Anul acesta, 6,7 milioane de români intenționează să cumpere de Black Friday, conform unui sondaj al companiei, cu un milion mai mult față de 2014. Asta înseamnă peste o treime din populația României. Am muncit nouă luni pentru pregătirea evenimentului și sper să ne atingem obiectivul, să avem mulți clienți”, a declarat, într-o conferință de presă, Iulian Stanciu, unul dintre acționarii Dante International.

Site-ul va avea reduceri la televizoare, telefoane mobile, laptop-uri, electrocasnice, produse de îngrijire personală și cosmetice, produse pentru casă și grădină, cărți, articole sportive, produse pentru copii și produse pentru mașină. De asemenea, eMAG va vinde de Black Friday și autovehicule de la Ford, Fiat sau BMW.

Cea mai scumpă mașină, curtată de câteva zeci de cumpărători

Tot în domeniul auto, principalul site de anunțuri de profil de pe piața românească, Autovit.ro, a anunțat că intră în campanie pentru al doilea an la rând. Reprezentanții site-ului au creat chiar o platformă dedicată Black Friday.

„Anul trecut campania de Black Friday a fost un succes total, clienții fiind extrem de mulțumiți de cele mai competitive oferte din piață și de prețuri chiar și cu 50 la sută mai mici pentru un autoturism nou pe care împreună cu dealerii din toată țara le-am pus la dispoziție”, spune Cristian Cojocaru, director de vânzări la Autovit.ro.

El a precizat că în 2014 cea mai scumpă mașină vândută a fost în valoare de peste 80.000 euro, redusă până la mai puțin de 50.000 euro cu toate taxele incluse. Cumpărătorul a fost cel mai rapid din cei câteva zeci de oameni interesați care ar fi fost dispuși să achiziționeze mașina pe loc datorită reducerii foarte mari.

Pe site-ul Autovit.ro, există, în orice moment, peste 65.000 de anunțuri. Printre cele mai căutate mașini de pe site se numără Volkswagen, BMW și Opel.

Flanco Retail, deținută tot de Iulian Stanciu, omul de afaceri din spatele eMAG, este o altă companie cu planuri mari pentru Black Friday. Retailerul așteaptă vânzări de 130 de milioane de lei, în creștere cu 33 la sută față de 2014. Un număr de 95 de magazinele din rețea vor oferi reduceri între 20 și 22 noiembrie, cu stocuri de peste 400.000 de produse.

Discounturile Flanco vor merge până la 80 la sută din prețul de referință, potrivit directorului general al Flanco Retail, Dragoș Sîrbu, care a estimat că numărul cumpărătorilor din magazine și de pe site va fi de aproximativ trei milioane.

Și magazinele de nișă au pregătit oferte. Unul dintre cele mai vizitate magazine online de ceasuri de pe piața românească, PretzMic.ro, a anunțat desfășurarea unei campanii speciale de Black Friday între 20 și 22 noiembrie. Modelele de ceasuri disponibile în magazin vor avea discounturi de până la 90 la sută.

Site-ul are peste 500 de modele de ceasuri și un stoc propriu de aproape 20.000 de bucăți și își propune să-și crească vânzările cu o treime în comparație cu Black Friday 2014. În anul anterior, cu acest prilej, aproape 50.000 de persoane au vizitat magazinul online în zilele în care s-a desfășurat campania promoțională.

Ce se caută cel mai mult

Clienții români vor să cumpere, în principal, televizoare, electrocasnice mici, telefoane mobile, dar și frigidere și mașini de spălat, potrivit unei cercetări de piață realizate de Millward Brown România.

Conform studiului, 44 la sută dintre românii cu vârsta între 18 și 65 de ani doresc să cumpere ceva de Black Friday, aproape de trei ori mai multe persoane decât în 2012. Numărul românilor care au auzit de reducerile din cadrul Black Friday a ajuns anul acesta la 71 la sută în rândul persoanelor din eșantionul evaluat (2.000 de respondenți).

„Black Friday este un eveniment deja de tradiție în România. În plus, observăm că în fiecare an sunt mai mulți români care își exprimă dorința să cumpere ceva în cadrul acestei campanii. Acest lucru se datorează succesului edițiilor precedente, apariției constante de noi magazine implicate în eveniment, dar și varietății tot mai mari a categoriilor de produse oferite la reducere”, explică Daniela Lazăr, Managing Director, MillwardBrown România.

Principalele magazine (online și offline) considerate de potențialii cumpărători sunt: eMag, Altex, Flanco, Carrefour, Kaufland, arată studiul de piață.

Riscuri și recomandări

Pentru că în anii precedenți magazinele online au fost depășite de comenzi, anul acesta au suplimentat contractele cu firmele de curierat. Sistemul eMAG este pregătit să susțină 300.000 de vizitatori simultan, iar curierii cu care colaborează sunt FAN Courier, Cargus și DPD. La rândul său, PretzMic.ro a încheiat contracte cu DPD și Urgent Cargus.

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) recomandă cumpărătorilor să nu se lase, însă, entuziasmați de prețurile mici și să verifice informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.

„Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice”, recomandă ECC Romania în ghidul pe care l-a conceput special pentru Black Friday.

„Selectează, înainte de Black Friday, produsele pe care vrei să le cumperi și notează prețurile înainte ca acestea să fie reduse. Verifică dacă, în afara perioadelor de reduceri, beneficiezi sau nu de vreun discount și informează-te asupra produselor pe care vrei să le cumperi: site-urile specializate sunt un start bun pentru a vedea comentariile altor consumatori legat de eficiența produselor. Nu cumpăra un produs doar fiindcă este redus!”, avertizează, în ghid, Irina Chirițoiu, director ECC Romania.