Compania aeriană Blue Air a sistat începând de marți și până pe 12 septembrie toate zborurile din România. Cum s-a ajuns la această decizie și ce urmează?

După ce i s-a ridicat poprirea de pe conturile bancare, Blue Air anunță că va relua zborurile.

++++

Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea popririi asupra disponibilităților bănești ale companiei Blue Air Aviation și stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanței.

"În urma solicitării transmise în dimineața zilei de 7 septembrie 2022, de eșalonare la plată a obligațiilor restante la Fondul pentru Mediu, și a transmiterii documentației necesare pentru începerea procedurii de eșalonare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea popririi asupra disponibilităților bănești ale companiei Blue Air Aviation SA și stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanței", anunță AFM într-un comunicat.

++++

Executivul a aprobat alocarea sumei de 5 milioane de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor în vederea aducerii românilor blocați pe aeroporturi din străinătate ca urmare a anulării zborurilor de către compania Blue Air, a anunțat miercuri purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.

Ministerul de externe este autoritatea care va face demersurile necesare pentru a informa cetățenii români aflați în străinătate și care solicita asistență consulară cu privire la măsurile de repatriere.

De asemenea, Ministerul transporturilor și Tarom răspund de modul de utilizare a acestor fonduri, urmând ca sumele rămase neutilizate să fie restituite la fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului.

++++

Marți seară, Blue Air a transmis printr-un comunicat de presă motivele deciziei.

Redăm integral anunțul Blue Air:

„Datorită unei situatii neprevăzute constând în poprirea tuturor conturilor companiei BlueAir de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, compania aeriană BlueAir Aviation se vede obligată, fiind în imposibilitate de a achita vreun furnizor, să sisteze toate zborurile programate a pleca din România, respectiv din Bucuresti Otopeni, Bacau, Cluj Napoca si Iasi pana luni, 12 septembrie 2022.

Toate zborurile planificate din afara Romaniei catre orice aeroport din Romania, astazi 6 septembrie 2022, vor fi operate conform orarului publicat.

Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declarațiile publice și instigările directe de „nu mai cumpăra bilete Blue Air” propagate în spațiul public de către un reprezentant cu rang înalt al Statului Româm, respectiv Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), au condus la:Distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete;

Creșterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societății Blue Air Aviation S.A. de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condițiile popririlor tuturor conturilor societății);Blocarea tuturor discuțiilor purtate la Londra de acționariatul Blue Air cu 2 mari firme de investiții interesate în intrarea în acționariatul Blue Air și sprijinirea societății în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăți din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale.

Declarațiile și acțiunile iresponsabile ale unui reprezentant al Statului Român, precum și decizia intempensivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societății, au adus Blue Air in situatia nedorita de a isi reduce operațiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor și al obținerii autorizațiilor necesare în vederea discuțiilor cu investitorii”.

La scurt timp după anunț, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a declarat că premierul Nicolae Ciucă a convocat celula de criză la nivelul Guvernului pentru a urgenta rezolvarea situației românilor afectați de suspendarea zborurilor companiei Blue Air.

Premierul a dispus ca prioritară să fie aducerea în țară a cetățenilor aflați pe aeroporturi care se află în afara granițelor.

În acest sens, românii își pot anunța prezența și pot solicita sprijin la secțiile consulare de la ambasadele noastre din țările respective.

"Totodată, pot să vă anunț că în această seară a fost activat un număr unic al call-center-ului gestionat de Ministerul Afacerilor Externe. Acest număr unic va fi publicat și pe pagina Guvernului și a Ministerului Afacerilor Externe, dar vi-l pot spune și acum. Este numărul de telefon la care cetățenii români aflați pe aeroporturi din afara țării noastre își pot semnala prezența și pot solicita asistență consulară. Și, de asemenea, pot să solicite sprijin pentru a ajunge acasă. Numărul de telefon care le este pus la dispoziție este 0040751084537", a anunțat Cărbunaru.

Call-center-ul este gestionat de Ministerul Afacerilor Externe și după ce vor fi centralizate datele cetățenilor români afectați de suspendarea zborurilor Blue Air, în aeroporturi din afara țării, aeronavele Tarom vor fi pregătite să efectueze zborurile necesare a-i aduce acasă."Evident, toate celelalte măsuri de asistență consulară pe care Ministerul Afacerilor Externe le gestionează sunt deja activate. Ca atare, trebuie doar, repet, ca cetățenii români afectați de suspendarea acestor zboruri să își semnaleze prezența de pe teritoriul altor state. Guvernul va continua să implementeze măsurile necesare pentru a veni în sprijinul cetățenilor afectați", a mai spus el.

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a informat tot marți seară călătorii cu privire la drepturile lor:

– Turiștii care au luat pachete de vacanță de la agențiile de turism sunt rugați să ia legătura cu acestea. În baza OG nr.2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative, agenția de turism este responsabilă pentru executarea pachetului și să ofere servicii alternative;

– Călătorii care au achiziționat direct bilete de la Blue Air își pot recupera banii și compensațiile aferente în baza Regulamentului European nr. 261/2004 de stabilire a normelor comune privind compensarea și asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.

Liderul USR, Cătălin Drulă, a transmis și el marți seară că ministrul Sorin Grindeanu știa că Blue Air moare, dar n-a spus și spune "povestea unui tun de 300 de milioane de lei, marca PNL + PSD".

Astfel, Drulă a dezvăluit, la Euronews, cauzele haosului creat în urma anunțului companiei aeriene Blue Air că suspendă toate zborurile din România. 

În această situație critică am ajuns „exclusiv din vina PNL și PSD”, a spus președintele USR, adăugând că „statul român a îngropat 300 de milioane de lei în această companie”.
 
În toamna anului 2020, ministrul Lucian Bode, predecesorul lui Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor, a inițiat OUG 139/2020 prin care statul, prin EximBank, a dat 300 de milioane de lei companiei Blue Air, bani pe care statul nu-i va mai recupera. 

Cătălin Drulă a dezvăluit că, la momentul respectiv (15 octombrie 2020), ministrul Finanțelor Florin Cîțu și-a luat concediu și nu a semnat hotărârea de guvern (HG 862/2020) privind garanțiile pentru acest împrumut. În locul său a semnat Sebastian Burduja, atunci secretar de stat, actual ministru al Digitalizării.

Președintele USR a spus că statul nu va mai vedea niciodată înapoi acești bani din cauza garanțiilor fără valoare care au fost acceptate pentru acordarea acestui împrumut: „Șase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, și un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil”, a explicat Cătălin Drulă. 

„Aici e treaba autorităților, să se uite cum s-au putut da acele garanții, să îl cheme puțin pe domnul Burduja să explice cum a semnat și a dat 300 de milioane de lei ale statului pentru șase epave și o pădurice. Cum s-a ocupat domnul Grindeanu în ultimele 12 luni de jobul pe care îl are? E nevoie de investigații, pentru că este un tun ce s-a întâmplat aici”, a spus președintele USR.

Conform ordonanței din 2020, în acest moment, statul ar trebui să devină proprietar pe 75% din compania falimentară Blue Air. Această participație a statului ar fi trebuit gestionată de Ministerul Transporturilor. Cătălin Drulă a afirmat că „domnul Grindeanu, ministrul Transporturilor, adică și «ministrul zborurilor», ar fi trebuit să nu doarmă nopțile știind de această situație”.

Ce a făcut însă Sorin Grindeanu? 

„A mutat mortul din casa lui în altă parte, lăsându-i pe oameni să-și cumpere încă patru luni bilete pentru niște curse despre care știa că nu vor mai fi efectuate. Iar pentru asta trebuie să răspundă”, a afirmat președintele USR. 

În luna mai, în legea de adoptare a acestei ordonanțe, Grindeanu și-a inserat prin PSD-iștii din Parlament un amendament care modifică gestionarul acestei participații a statului din Ministerul Transporturilor la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). 

„Deci Sorin Grindeanu încă de acum patru luni s-a pus la adăpost printr-un amendament introdus în Parlament în legea de aprobare a ordonanței. Astfel, în momentul executării garanțiilor pentru împrumut ordonanța prevedea că Transporturile devin reprezentantul statului ca acționar majoritar Blue Air, o prevedere firească fiind o companie aeriană. Grindeanu a mutat mortul și participația statului va fi gestionată de AAAS, instituția care gestionează toate epavele tranziției. Deci Grindeanu știa ce urmează, dar n-a spus și românilor”.

„Grindeanu avea o obligație de due-diligence, să nu lase oamenii să ajungă în situația asta disperată, blocați prin aeroporturi, cu banii dați. Erau niște obligații ale Ministerului Transporturilor stipulate în respectiva ordonanță, Ministerul are și un reprezentant în Consiliul de Administrație al Blue Air, tocmai ca urmare a acestui mega-împrumut dat de statul român, pentru a se asigura că lucrurile sunt în regulă”, a explicat Drulă.

În acest moment, compania este falimentară, afirmă președintele USR, iar „cuiul din coșciugul acestei companii” a fost poprirea pe toate conturile Blue Air. „Practic, statul a ținut această companie pe aparate. Iar aparatele au fost scoase din priză în mod bizar de către ministrul Mediului, Barna Tanczos, care apoi a răspuns negativ solicitărilor făcute de premierul Ciucă privind ridicarea popririlor”, a afirmat Cătălin Drulă.

Blue Air - cronologia evenimentelor de la înființarea companiei la sistarea zborurilor

13 decembrie 2004. Se înființează ​Blue Air. Avea o singură aeronavă și 35 de angajați.

Decembrie 2012. Constructorul Romstrade, acționarul majoritar al companiei Blue Air Transport Aerian, intră în insolvență, la scurt timp după ce omul de afaceri Nelu Iordache primește mandat de arestare.

Ianuarie 2013. Blue Air Transport Aerian anulează o comandă de peste 460 de milioane de dolari plasată în 2008 pentru cinci aeronave 737, din cauza situației financiare a Romstrade.

11 aprilie 2013. Noul consiliu de administrație al companiei Blue Air Transport Aerian decide să scoată la vânzare compania.17 mai 2013. Operațiunile Blue Air au fost vândute unei firme înființate în aprilie și care se numește Blue Air - Airline Management Solutions. Aceasta este și compania care are licența de operator aerian și gestionează cursele Blue Air.

2016. Blue Air depășește, din punctul de vedere al dimensiunii flotei, transportatorul aerian de stat Tarom.

Octombrie 2016. Omul de afaceri Nelu Iordache si 5 sefi din cadrul CNADNR Craiova, trimisi in judecata de DNA.

Iunie 2017. Compania aeriana low-cost Blue Air se pregateste sa se listeze la bursa, insa procesul ar putea dura trei ani de zile, a declarat directorul general al companiei, Gheorghe Racaru.

Februarie 2018. Apar primele frictiuni. Blue Air anunta ca va suspenda zborurile dinspre Timisoara spre Iasi si Cluj-Napoca incepand cu 17 februarie. Operatorul aerian privat acuza frictiuni "create de catre Aeroportul International Traian Vuia din Timisoara". Intr-o postare succinta pe contul ofocial de Facebook, Blue Air mai scrie: "se pare ca prezenta companiilor romanesti pe piata din Romania deranjeaza din ce in ce mai tare".

2019. De reținut: În acest an peste 1.000 de zboruri au fost anulate sau au înregistrat întârzieri pe aeroporturile din România. Valoarea totală a compensațiilor la care aceștia au dreptul anual, depășește 35-40 milioane de euro, potrivit unei analize realizate de FlightClaim.ro. Cele mai multe zboruri întârziate sau anulate au fost înregistrate de Tarom, Wizz Air și Ryanair.

2020. Anul pandemiei. Blue Air solicită Statului un credit temporar de 42-45 de milioane de euro pentru a putea rezista acestei crize, au confirmat surse din industrie pentru HotNews.ro. Compania plătește Statului anual taxe și impozite de peste 100 de milioane de lei, dar actuala situație a pus-o în pericolul de a închide complet porțile. După trei ani de investiții, compania a devenit profitabilă anul trecut. Dar, în situația actuală, ”pe fondul limitarilor legate de instituirea stării de urgență, Blue Air a fost nevoită să suspende temporar zborurile regulate. Pentru a asigura capacitatea companiei de a traversa cu bine această perioadă, Blue Air are nevoie de un sprijin financiar temporar - sub forma unui credit de salvare”, spun oficialii Blue Air.

Iulie 2020. Pentru a-și putea onora toate obligațiile către pasagerii, angajații și partenerii săi și a putea asigura desfășurarea în bune condiții a zborurilor regulate după 4 luni de suspendare totală sau parțială a zborurilor, Blue Air anunță intrarea în procedura de concordat preventiv. Această procedura face parte din strategia de restructurare a Blue Air ca urmare a pandemiei de COVID-19, context care a determinat, în perioada martie-iunie 2020, o reducere cu peste 100 mil. Euro a încasărilor față de nivelul estimat și planificat pentru această perioadă. Concordatul preventiv este o procedură prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară (nu în insolvență!) pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei.

Septembrie 2020. Într-un interviu, Oana Petrescu explică cum lupta pentru supremația în transportul aerian se duce cu toate armele posibile. Wizz, unul dintre cei mai agresivi jucători din ransportul aerian, a deschis patru noi baze de zbor, preluând rute operate de competitorii Ryanair și Easyjet. Fondatorul-CEO Jozsef Varadi, cel de-al 46-lea cel mai bogat maghiar, a declarat în numeroase ocazii că intenția companiei sale este să se mute și să preia locurile unor concurenți mai puțin eficienți și îndatorați. În România, victima directă este operatorul Blue Air, care in acest weekend a fost nevoit să închidă baza de la Larnaca (unde Wizz a ocupat orarul de zbor cu două avioane care deservesc exact rutele tradiționale ale Blue Air) și scenariul s-ar putea repeta și cu baza de la Bacău.

Octombrie 2020. EximBank acordă un împrumut în valoare de 300,7 milioane lei Blue Air pe o perioadă de 6 ani. Situația companiei nu arată bine, iar documentele Ministerului Finanțelor spun că emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat. Concluzia Eximbank este că „valoarea companiei în acest moment este negativă”. Urmare a analizei economico-financiare compania este încadrată în categoria de performanță financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie), în baza situațiilor financiare încheiate la 31 decembrie 2019.

Octombrie 2020. CEO-ul companiei de la acea vreme, Oana Petrescu a trimis Senatului o scrisoare: Piața rămasă liberă de o eventuală dispariție a companiei Blue Air va fi ocupată de principalul său competitor și nu de TAROM, operator aflat el însuși în dificultate. Această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiții masive în ultimii ani de către Blue Air și a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piața de transport aerian din România", a subliniat Oana Petrescu, în scrisoare. Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile românești profituri masive, care nu se vor întoarce în România.

Februarie 2022. Operatorul aerian Blue Air a anunțat instalarea unui nou CEO, Steven Greenway, cu o experiență de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas.

Iulie 2022. ANPC aplică o amendă de 2 milioane de euro Blue Air pentru anularea unor zboruri în perioada 30 aprilie 2021 - 30 aprilie 2022, deși anulări au avut aproape toate compeniile aeriene (și nu doar din România) și obligă Blue Air să returneze clienților banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate.

„Nu este firesc să aflăm așa ceva din presă. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nicio comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite – se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri mentionați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta”, spune Blue Air.

Iulie 2022. Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, a spus că Blue Air se pregătește să iasă din piață și tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC și obligația de a da consumatorilor banii înapoi. În același timp, Blue Air a acuzat luni ANPC de incompetență crasă, abuz în serviciu și spune că se va adresa instanței pentru ceea ce compania numește „o decizie ilegală și discriminatorie”.

Septembrie 2022. Blue Air anunță că toate zborurile operate de companie din România vor fi sistate până luni, 12 septembrie. Motivul: conturile au fost poprite de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, iar compania nu poate plăti furnizorii. Pe Aeroportul Henri Coandă s-a creat haos, fiind sute de oameni ale căror zboruri au fost anulate. (HotNews.ro.)

+++

Miercuri dimineață, operatorul aerian de stat TAROM a anunțat că va depune toate eforturile necesare pentru a ajuta românii afectați de suspendarea curselor Blue Air.

"În contextul actual legat de suspendarea zborurilor Companiei Blue Air, TAROM precizează că, deși se află într-o perioadă cu un program de zbor foarte aglomerat și un factor de încărcare care utilizează la maximum capacitatea de transport a aeronavelor, va depune toate eforturile necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor cetățenilor români afectați, care se află momentan blocați pe diverse aeroporturi din străinătate", a transmis TAROM printr-un comunicat de presă.

De asemenea, se va suplimenta capacitatea de operare și va introduce curse speciale în această perioadă.

La ora transmiterii acestei știri, peste 3.000 de pasageri au fost afectați de decizia Blue Air, iar unii încă așteaptă să fie îmbarcați în aeronave.

Noi măsuri la Guvern

La începutul ședinței de Guvern de miercuri dimineață, premierul Ciucă a cerut ministerelor de resort să ia toate măsurile pentru a ajuta oamenii afectați, iar fondurile vor trebui recuperate de la Blue Air.

"Rog ANPC să urmărească întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să asigurăm funcționarea tuturor structurilor care au fost nominalizate să se ocupe de această situație 24 de ore din 24, pe toată perioada în care va fi activă Hotărârea pe care o adoptăm", a spus Ciucă.

El a mai spus că 2.098 de români au cerut asistență consulară.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că Guvernul va aloca din fondul de rezervă bani pentru a suporta costurile cu repatrierea românilor. Grindeanu a amintit și că, potrivit reglementărilor UE, călătorii pot cere despagubiri dacă zborurile sunt anulate sau au o întârziere mai mare de 6 ore, iar acest lucru se aplică și în cazul Blue Air.

"Acest regulament se aplică și unei companii private, cum este Blue Air. Companie care a primit un ajutor în 2020 de vreo 300 de milioane și pe care statul trebuie să-l recupereze", a spus Grindeanu.

El i-a mai spus premierului că nu doar ANPC trebuie să se ocupe de recuperarea banilor, ci și ANAF și alte instituții din domeniu.