În mod normal, un conflict precum cel dintr Arabia Saudită și Iran ar fi provocat o creștere a prețului petrolului. Și totuși costul unui barilul este acum cel mai redus din ultimul deceniu. Ce îl ține în frâu?

În ultimele zile, tensiunile dintre cele două state au crescut după ce Arabia Saudită a executat un lider religios șiit, acuzat de terorism. Cele două șări au întrerupt relațiile diplomatice și pe cele comerciale după ce iranienii care protestau în Teheran împotriva execuției au incendiat ambasada Arabiei Saudite. În urmă cu câțiva ani, o asemenea evoluție ar fi provocat la o explozie a prețurilor la țiței pe piețele internaționale, dar în ianuarie 2016 nu s-a întâmplat. 

E drept, luni barilul a trecut de 38 de dolari, dar a revenit sub 36 în ziua următoare, scrie CNN. Lipsa de reacție de pe piețele internaționale de petrol este cu atât mai surprinzătoare cu cât Arabai Saudită și Iran nu numai că stau pe mai mult de 400 miliarde de barili de petrol, dar sunt și foarte aproape de Strâmtoarea Ormuz. Prin acest canal îngust dintre Golful Persic și Golful Oman trece 20 la sută din petrolul consumat la nivel mondial, respectiv circa o treime din tot petrolul transportat pe mare. 

Dar traderii de petrol nu sunt îngrijorați de confruntarea dintre cele două puteri din Orientul Mijlociu, comentează CNN, pentru că nu sunt mulți cei care cred că disputa se va transforma în război. 

Și totuși ce a ținut prețurile pe loc? Abundența ofertei, generată de boom-ul exploatărilor petroliere de șist din Statele Unite și refuzul OPEC de a reduce producția, a dus la prăbușirea prețurilor începând cu jumătatea anului 2014. 

Declinul nu dă semne să se oprească 

Ba mai mult, petrolul s-ar putea să devină chiar mai ieftin. Tensiunile dintre Iran și Arabia Saudită scad șansele ca membrii OPEC să agreeze în viitorul apropiat o reducere a producției. 

Unii observatori notează chiar că Arabia Saudită ar fi și mai puțin dornică de a ajuta la creșterea prețului când Iranul se pregătește să-și majoreze exporturile de petrol, ca parte a acordului asupra programului său nuclear.

Suplimentar, problemele economice din China – al doilea mare consumator de petrol din lume - și întărirea dolarului țin prețul barilului la cele mai reduse niveluri din ultimii 11 ani, scrie Wall Street Journal. 

Joi după-amiază, barilul de țiței Brent - referința internațională – se tranzacționa sub 34 de dolari, în scădere cu 0,8 la sută față de ziua anterioară, după ce atinsese un minim de 32 de dolari în cursul dimineții, potrivit datelor Bloomberg. 

Bursa din China este în scădere accentuată, în timp ce banca centrală chineză a acceptat o depreciere a yuanului mai mare decât așteptările. Mai mult, o serie de date economice publicate în ultimele luni arată că economia chineză își încetinește ritmul de creștere.

China consumă aproximativ 12 la sută din petrolul exploatat în întreaga lume, fiind depășită doar de SUA. În ultimul an, scrie WSJ, cererea din China a fost în creștere deoarece guvernul și rafinăriile chineze intenționau să profite de scăderile de prețuri. Dar unii analiști se așteaptă ca trendul să se inverseze dacă activitatea de producție stagnează. 

Sigur, pentru șoferi aceste evoluții sunt de bun augur, datorită economiilor aduse de prețurile mai mici la combustibili, dar totuși evoluția din Orientul Mijlociu este îngrijorătoare. 

O escaladare a conflictului dintre cele două state arabe ar putea inversa tendința, dacă apar amenințări de întrerupere a fluxului de petrol. Un război (care acum pare foarte puțin probabil) între Arabia Saudită și Iran ar duce la o creștere violentă a prețului; barilul ar putea ajunge la 200 de dolari dacă se ajunge la împușcături, a comentat un analist pentru CNN.