Centura metropolitană Cluj: Costurile proiectului cresc cu aproape un miliard de lei

Costurile pentru realizarea Centurii Metropolitane Cluj vor crește cu aproximativ un miliard de lei, valoarea totală a proiectului urmând să ajungă la 9,3 miliarde de lei, față de 8,6 miliarde estimate anterior, informează Primăria Cluj-Napoca.
Această majorare vine în urma solicitării proiectantului de actualizare a costurilor pentru tuneluri și alte structuri incluse în proiect, pe fondul creșterii prețurilor materialelor de construcție și a forței de muncă.
Conform unui proiect de hotărâre ce va fi supus aprobării Consiliului Local săptămâna viitoare, investiția necesară pentru construirea centurii va crește semnificativ. Această actualizare este justificată prin „modificările economice semnificative survenite între 2022 și 2025”, care au dus la creșterea prețurilor în domeniul construcțiilor.
Anterior, în aprilie 2023, costul estimat al proiectului fusese majorat de la 7,9 miliarde de lei la 8,6 miliarde, iar acum se preconizează o nouă creștere cu aproximativ 740 de milioane de lei. Experții subliniază că inflația și particularitățile sectorului infrastructurii au determinat o creștere mai mare a costurilor decât ajustările standard bazate pe inflație.
Aprobarea noilor costuri și desemnarea câștigătorului licitației
Pentru finalizarea licitației, valoarea totală a lucrării trebuie actualizată la nivelul anului 2025. Primarul Emil Boc a explicat că proiectul a trecut de avizul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și urmează să fie aprobat de Consiliul Local, iar ulterior de celelalte primării implicate. După aceste etape, documentația va fi trimisă la Ministerul Transporturilor, iar ultima etapă va fi aprobarea prin hotărâre de Guvern. Abia după aceste proceduri se va putea desemna câștigătorul licitației pentru execuția celui de-al doilea tronson al centurii.
Etapele proiectului și lucrările în desfășurare
Centura Metropolitană Cluj este împărțită în două faze:
- Faza 1 are un cost estimat de 6,8 miliarde de lei, iar lucrările la tronsonul Cluj-Napoca - Florești sunt deja în desfășurare, cu termen de finalizare la sfârșitul anului 2025.
- Faza 2 are un cost de 2,5 miliarde de lei, iar licitația pentru acest tronson se află în stadiul de evaluare a ofertelor.
În toamna anului trecut, pentru execuția tronsonului 2 a fost depusă o singură ofertă, în valoare de 4,1 miliarde de lei, de către un consorțiu format din firme din România, Bulgaria și Muntenegru.
Impactul proiectului asupra traficului și finanțarea lucrărilor
Primarul Boc a subliniat că proiectul va contribui la fluidizarea traficului din Cluj-Napoca, menționând în special lărgirea drumului Cluj-Florești la șase benzi și construcția pasajului de la Spitalul Regional, lucrări ce vor fi finalizate la începutul anului viitor. Proiectul include și o linie dedicată transportului public până în cartierul Mărăști, fără a afecta spațiul destinat șoferilor.
Finanțarea proiectului este asigurată prin fonduri nerambursabile din Programul Transport 2021-2027, fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, precum și alte surse legale. În urma actualizării costurilor, proiectul va intra în etapa finală de implementare, urmând ca lucrările să continue conform noilor estimări bugetare.
Comentarii