Comisia Europeană vrea să afle dacă volumul mare de date pe care Google l-ar obține de la dispozitivele Fitbit nu îi vor crea un avantaj dominant pe piața de publicitate online.

Comisia Europeană a anunțat marți că a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua achiziția Fitbit propusă de către Google.

Comisia este îngrijorată de faptul că tranzacția propusă ar întări poziția Google pe piețele de publicitate online prin creșterea cantității deja vaste de date pe care Google le-ar putea folosi pentru personalizarea anunțurilor pe care le servește și le afișează.

„Se estimează că utilizarea dispozitivelor purtabile de către consumatorii europeni va crește semnificativ în următorii ani. Acest lucru merge mână în mână cu o creștere exponențială a datelor generate prin aceste dispozitive. Aceste date oferă informații cheie despre viața și situația de sănătate a utilizatorilor. Ancheta noastră își propune să se asigure că controlul de către Google asupra datelor colectate prin dispozitive purtabile ca urmare a tranzacției nu denaturează concurența," a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al Comisiei, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.

În urma unei investigații inițiale, autoritatea antitrust a UE are îngrijorări cu privire la impactul tranzacției asupra furnizării de servicii de căutare online și afișărilor de reclame pe pagina de rezultate a unui motor de căutare sau în alte pagini de internet), precum și asupra furnizării de servicii „ad-tech” (instrumente analitice și digitale utilizate pentru a facilita vânzarea și achiziționarea de publicitate digitală).

Prin achiziția Fitbit, Google dobândește baza de date administrată de Fitbit cu privire la sănătatea și starea de sănătate a utilizatorilor săi; și tehnologia de dezvoltare a unei baze de date similare.

Potrivit impresiilor inițiale, datele colectate prin dispozitive purtabile la încheietura mâinii par să reprezinte un avantaj important pe piețele de publicitate online. Prin creșterea avantajului de date al Google în personalizarea anunțurilor pe care le servește prin motorul său de căutare și afișarea pe alte pagini de internet, ar fi și mai dificil pentru rivali să concureze cu serviciile de publicitate online Google.

În această etapă a anchetei, Comisia consideră că Google are o poziție dominantă în furnizarea de servicii de publicitate de căutare online în Europa și deține o poziție puternică pe piață în ceea ce privește furnizarea de servicii de publicitate prin afișare online în multe state europene, precum și o poziție puternică pe piața europeană a furnizării de servicii de publicitate.

Comisia va efectua acum o anchetă aprofundată a efectelor tranzacției pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale privind concurența cu privire la piețele de publicitate online sunt confirmate. Un rezultat ar urma să fie comunicat în decembrie.

Tranzacția a fost notificată Comisiei la 15 iunie 2020, iar Google a prezentat angajamente care încercau să calmeze temerile Comisiei o lună mai târziu, dar se pare că acestea nu au fost suficiente pentru ca achiziția Fitbit să primească undă verde.