Firmele străine cu o prezență solidă în România sunt încrezătoare în evoluția economiei locale și așteaptă îmbunătățirea rezultatelor în următorul an.

După o evoluție remarcabilă în acest an, speranțele sunt mari la început de 2016, mai ales după schimbările politice din ultimele săptămâni, arată două sondaje de încredere realizate în rândul membrilor Camerei Franceze de Comerț și Industrie din România (CCIFER) și Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK).

Barometrul de conjunctură economică CCIFER, realizat în rândul celor 500 de membri ai camerei de comerț de trei ori pe an (în februarie, iulie și noiembrie), este exrem de pozitiv, înregistrând o evoluție semnificativă comparativ cu anii anteriori. Îmbunătățiri sunt vizibile atât în ceea ce privește mediul extern al companiei (economic, politic, social, atractivitatea țării), cât și cu privire la situația internă a companiilor (cifră de afaceri, investiții, forță de muncă și rentabilitate), potrivit Adrianei Record, director executiv al CCIFER.

Directorii companiilor membre CCIFER care au răspuns chestionarului consderă că România este mult mai atractivă pentru investitorii străini în noiembrie 2015 față de aniii anteriori, în contextul în care percepția față de climatul extern companiilor s-a îmbunătățit față de precedenții ani. Ediția realizată în noiembrie este cea mai optimistă din acest an, a spus Record.

Pe de altă parte, rezultatele sondajului pun în evidență o înrăutățire a percepției asupra situației companiilor în ceea ce privește cifra de afaceri, rentabilitatea sau investițiile între începutul anului 2015 și finalul acestuia.

„Tendința generală este de scădere evidentă (în România, dar și la scară mai largă în Europa), fie că vorbim despre consum, producție, performanța economică a actorilor sau a investițiilor. De asemenea, numărul de angajați este în scădere, restructurările fiind mai numeroase decât angajările”.

Rezultatele sunt similare și în cazul chestionarului de conjunctură realizat în septembrie de AHK România (la care au participat 83 de membri din cei 530 ai camerei). Peste 60% din respondenții chestionarului apreciază că situația companiei lor este mai bună decât în trecut.

Totuși, așteptările privind evoluția companiei în următorul an, deși în general pozitive, au scăzut ușor față de sondajul din primăvară, potrivit lui Sebastian Metz, director executiv AHK România.

Motivele pentru optimismul ponderat țin atât de factori specifici României - organizarea alegerilor locale și parlamentare în 2016, dar și incertitudinea privind măsurile fiscale - dar și de evenimentele din Europa, precum criza refugiaților și amenințările teroriste. Mai mult, dat fiind că multe dintre companiile cu acționariat german din România activează în domeniul producției de componente auto, scandalul emisiilor în care este implicat grupul Volkswagen și-a pus amprenta asupra rezultatelor.

Pentru următoarele luni, 68 la sută din companii se așteaptă la o îmbunătățire a situației (în primăvară erau 75 la sută).

Rezultatele sondajului AHK România

Intențiile de angajare a firmelor membre AHK sunt, de asemenea, mai rezervate decât în primăvară. Companiile vor să facă angajări, dar se confruntă cu lipsa personalului calificat, o problemă subliniată și de Ambasadorul Germaniei la București, Werner Hans Lauk.

„Creșterea investițiilor străine în anumite zone, precum Sibiu, Sighișoara, Timișoara, Sebeș, Alba-Iulia este limitată de lipsa forței de muncă, iar învățământul trebuie adaptat pentru a pregăti oameni pentru profesii moderne”.

Firmele străine își doresc o prezență puternică în România, care este a doua piață ca mărime din Europa Centrală și de Est, după Polonia, cu cei aproximativ 20 de milioane de locuitori.

Atât investitorii germani, cât și cei francezi au găsit aici forță de muncă pregătită, o bogată tradiție industrială și afinități culturale, dar și o sumedenie de probleme. Cîteva dintre acestea dunt punctate de ambasadorul Franței în România, Francois Saint-Paul: modelul economic low-cost, absorbția deficitară a fondurilor structurale și de coeziune ale UE, economia „neobservată” și infrastructura.

„Nu sunt totuși importante lucrurile care nu merg, ci care sunt prioritățile”, a spus Saint-Paul. În opinia ambasadorului, importante pentru următoarea perioadă ar trebui să fie îmbunătățirea competitivității, administrației șia poziției/imaginii României în Europa și în ansamblul mondial.

„Șantierul prioritar este reforma administrativă, toate celelalte vor urma pe cale de consecință”. Deși este foarte dură, reforma administrației nu poate fi ocolită, și este în interesul tuturor forțelor politice, a spus ambasadorul francez.