Concurența în transportul aerian național sau cum companiile low-cost fac trenul să pară scump
Până nu demult compania națională de transport aerian Tarom avea monopolul curselor interne. Dar intrarea firmelor low-cost a forțat și tranportatorul de stat să coboare serios prețurile.
Blue Air, Wizz Air și Ryanair – două dintre cele mai importante firme de transport aerian de pe piața locală plus una dintre cele mai mari companii low-cost mondiale – au lansat de curând curse interne în România, amenințând nu doar supremația Tarom pe transportul intern, ba chiar oferind prețuri mai mici decât cele ale CFR Călători.
Ca urmare, Tarom a reacționat și a lansat deja o ofertă specială dedicață zilei Unirii Principatelor Române, prin care vinde în perioada 22-24 ianuarie bilete dus-întors pe rutele interne la un tarif unic de 57 de euro. Oferta Tarom vine în contextul în care Wizz Air și Ryanair au anunțat că vor opera curse pe rutele București-Cluj Napoca și Timișoara-București, scrie Hotnews.
Tarom a mai avut în trecut concurență pe cursele interne, dar două companii care ofereau astfel de zboruri – Fly România și Carpatair - au intrat în faliment. Din toamna lui 2015, Blue Air (care în urmă cu mai bine de cinci ani mai operase curse interne) a lansat cursele Bucureși-Iași, iar Tarom a coborât aproape imediat prețul acestei destinații pentru a se apropia de tariful propus atunci de compania low-cost, de 48 de euro pe segment.
Tarom are în prezent zboruri din București spre Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Suceava și Iași, până anul trecut fiind singura companie care opera curse pe aceste rute. Estimările Ziarului Financiar arată că numai către Timișoara, Iași și Cluj-Napoca, Tarom transportă în jur de 400.000 de pasageri anual. În lipsa unor autostrăzi care să lege marile orașe, dar și a dezvoltării rețelei de căi ferate, avioanele devin din ce în ce mai căutate de către români.
Pe ruta București-Iași, un bilet de tren la clasa a doua costă luni 25 ianuarie minimum 94,5 lei (doar dus), iar durata călătoriei este de 6 ore și 41 de minute pentru o distanță de 406 kilometri, arată datele de pe infofer.ro, în timp ce un bilet la clasa economic la bordul unei aeronave Blue Air pe aceeași rută costă 89,99 lei (doar dus), iar durata zborului este de o oră, potrivit site-ul companiei, scrie Ziarul Financiar.
Pe ruta București-Cluj-Napoca, Wizz Air propune un tarif plecând de la 39 de lei pe segment, în timp ce biletul Tarom costa 110 euro (aproape 490 de lei) înainte de lansarea ofertei de 24 ianuarie. Pe de altă parte, potrivit analizei ZF, un bilet de tren costă 94,5 lei pentru o călătorie de 9 ore și 39 de minute pe o distanță de 497 de kilometri.
Cum se împarte piața de transport aerian
Wizz Air este cel mai mare transportator aerian de pe piața românească, mulțumită numărului ridicat de zboruri externe. Compania maghiară a avut anul trecut circa 4,5 milioane de pasageri transportați din și spre destinațiile din România.
Blue Air, un operator low-cost controlat de câțiva antreprenori locali, a depășit 2 milioane de pasageri, în timp ce Tarom a avut probabil în jur de 2,5 milioane de pasageri în 2015.
Ryanair, care a avut un debut timid pe piața românească în 2008 urmat de o retragere temporară, a revenit în forță la finele anului trecut. Potrivit planurilor anunțate de directorul executiv, Ryanair inteționează să ajungă la 4-5 baze în România în următorii cinci ani și să zboare din și spre 10-12 aeroporturi. Compania estimează un număr de 10 milioane de pasageri în România în cinci ani.
Comentarii