#EuropeanParliamentConsiliile județene ar putea accesa direct fonduri europene fără acordul statelor membre
Viitoarea politică de transport a Uniunii Europene include în lista de priorități un drum și trei tronsoane de cale ferată din România, a anunțat eurodeputatul Marian Jean Marinescu.
Parlamentul European a ajuns la un acord parțial cu Președinția română a Consiliului UE în dosarul Mecanismul de Conectare a Europei (CEF) - viitoarea politică de transport europeană.
În urma negocierilor, au fost incluse tronsoanele de cale ferată Timișoara-Moravița, Craiova-Calafat, București-Giurgiu, precum și drumul Focșani-Albița în lista de priorități europene, a anunțat Marinescu, care este raportor al Parlamentului European în acest dosar.
„Un alt rezultat excepțional este faptul că am reușit să facem primul pas către accesul direct al autorităților regionale (consiliile județene) la fonduri europene, fără să mai fie nevoie de aprobarea statului membru pentru acest lucru”, a precizat eurodeputatul PNL (grupul PPE).
Parlamentul European susține creșterea în următorul exercițiu financiar (2021-2027) a bugetului pentru transport cu peste 6 miliarde de euro. De asemenea, a fost menținută prevederea ca fondurile disponibile din finanțarea pentru mobilitatea militară (circa 6,5 miliarde de euro) să poată fi folosite pentru transportul civil.
„Creșterea bugetului ar fi putut fi și mai mare, dar Președinția română a eliminat din negocieri transferul de fonduri de coeziune către politica de transport. Președinția României a încălcat astfel Tratatul european, pentru că politica de transport se decide în co-decizie, iar Parlamentul a decis, prin vot, ca acest punct să fie negociat. Acționând în acest fel, președinția română a Consiliului nu a apărat interesele României”, susține Marinescu.
Potrivit acordului cu Consiliul vor fi alocate fonduri, și după anul 2020, pentru modernizarea și extinderea proiectelor de infrastructură în domeniul transporturilor, energiei și rețelelor de telecomunicații, a mai spus eurodeputatul.
După 2020, 60% din resursele bugetare TENT vor viza completarea rețelelor, iar 40% modernizarea acestora.
CEF sprijină și implementarea sistemelor europene de gestionare a traficului pentru toate modurile de trafic, în special pentru transportul aerian și căile ferate.
„O altă prioritate a programului este tranziția către o mobilitate inteligentă, durabilă, incluzivă și sigură. Cât privește ratele de cofinanțare: 50% pentru proiectele transfrontaliere și 70% pentru regiunile ultraperiferice”, a conchis Marian Jean Marinescu.
Background
Mecanismul de Conectare a Europei este unul dintre principalele instrumente de finanțare ale Uniunii Europene, prin care se urmărește stimularea creșterii economice, a competitivității și crearea de locuri de muncă. Finanțarea prin Mecanismul de Conectare a Euåropei vizează trei sectoare de activitate: transport, energie și rețelele digitale.
Propunerea de finanțare avansată de Comisia Europeană la 6 iunie 2018 fost următoarea: CEF integral - 42,3 miliarde euro, dintre care:
- 30,6 miliarde euro pentru sectorul transporturilor energie
- 8,7 miliarde euro pentru sectorul energie și
- 3 miliarde euro pentru sectorul digital.
Comentarii