Reducerea cheltuielilor de investiții, fără o creștere a eficienței care să acopere reducerile de taxe și majorările salariale din sectorul bugetar, este contraproductivă, spune Consiliul Fiscal despre rectificarea bugetară adoptată vineri de Guvern.

Într-o opinie referitoare la rectificarea bugetară semnată de președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru, acesta mai spune că măsurile menționate vor avea efecte negative pe termen mediu și reprezintă de fapt doar o amânare a finanțării.

„În plus, reducerea investițiilor nu poate fi decât o amânare a acestora, necesitatea efectuării acestora la o dată ulterioară fiind de natură să pună presiune pe buget pe termen mediu și lung”, atrage atenția Consiliul Fiscal.

Referitor la realizările de cheltuieli de investiții față de valorile planificate în bugetul inițial sau cu ocazia rectificărilor bugetare în perioada 2012-2014, Consiliul Fiscal mai remarcă faptul că în mod constant au existat deviații considerabile, în sensul că rezultatele execuțiilor sunt fără excepție inferioare estimărilor din bugetele inițiale și din cele rectificate, iar evoluțiile din anul curent indică un rezultat similar.

„Această evoluție nu este însă una dezirabilă, fiind bine știut din clasamentele internaționale de competitivitate că slaba calitate a infrastructurii reprezintă principala  problemă de competitivitate a României în materie de calitate a mediului investițional”, se afirmă în poziția Consiliului.

Și totuși, cheltuielile de investiții publice au scăzut continuu în ultimii ani, urmând să atingă probabil în 2015 minimul ultimilor zece ani în termeni de procent din PIB, estimează Ionuț Dumitru.

Deficit fiscal spre 3 la sută din PIB în 2016

În opinia Consiliului fiscal, pentru anul 2015 riscurile sunt mai degrabă înclinate în direcția înregistrării unui deficit bugetar mai mic decât ținta pe fondul incapacității de a executa programul de cheltuieli.

Guvernul a aprobat vineri proiectul de rectificare bugetară, care prevede menținerea țintei de deficit la 1,85 la sută din PIB, deși bugetul este pe excedent după primele nouă luni.

În schimb, Consiliul spune că, pe termen mediu, angajarea unor cheltuieli suplimentare de natură permanentă (cum ar fi cele de natură salarială) semnificative, concomitent cu o reducere amplă a taxelor și impozitelor prevăzută în noul Cod Fiscal (în special a celor pe consum – TVA și accize) sunt de natură, în lipsa unor măsuri compensatorii, să apropie deficitul în 2016 de limita de 3 la sută din PIB concomitent cu devierea semnificativă de la obiectivul pe termen mediu de 1 la sută deficit structural.

Mai mult, pentru 2017, deficitul bugetar ar putea consemna depășirea limitei de 3 la sută din PIB, în principal în condițiile în care va intra în vigoare a doua serie a măsurilor prevăzute în noul Cod Fiscal.

„Prin urmare, derapajul bugetar ar fi unul de natură structurală și ar vulnerabiliza poziția finanțelor publice la următoarea fază descendentă a economiei, costurile ulterioare în materie de ajustare depășind beneficiile pe termen scurt asupra convergenței reale generate de un deficit bugetar mai mare în faza de ascensiune economică”, mai arată Consiliul.

Întregul document poate fi consultat aici.