Vânzările din comerțul cu amănuntul au crescut ușor în septembrie, dar încetinirea ritmului de creștere semnalează că economia nu va mai primi un impuls puternic din partea consumului.

Perioada în care consumul privat a fost aproape singurul motor al creșterii economice se apropie de sfârșit. Consumul populației rămâne în creștere, dar ritmul s-a mai potolit comparativ cu anii trecuți.

În primele nouă luni, cifra de afaceri în comerțul cu amănuntul a crescut cu 5,2% (6% în date ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate) față de aceeași perioadă din 2017, arată datele Institutului Național de Statistică.

În septembrie însă, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul - un indicator statistic care reflectă evoluția consumului populației - a fost cu 3,9% mai mic decât în august. În date ajustate, INS a consemnat, totuși, o creștere de 1,1%, ca urmare a majorării vânzărilor de combustibili (plus 7,6%), în timp ce vânzările de produse alimentare au stagnat, iar cele de bunuri nealimentare au scăzut cu 0,7%.

Față de septembrie 2017, vânzările din retail au crescut cu 2,3% (2,8% în date ajustate), un ritm mai accelerat decât în august. „Cu toate acestea, vânzările de produse alimentare/băuturi/tutun și cele de bunuri nealimentare au decelerat în septembrie, spre ritmuri an/an de 4,5% (minimul din mai), respectiv 0,6% (cel mai redus nivel din mai 2015, luna de dinainte de intrarea în vigoare a Noului Cod Fiscal)”, remarcă analiștii Băncii Transilvania.

Reprezentanții băncii susțin că dinamica anuală a comerțului cu amanuntul s-a situat sub potențial pentru a cincea lună la rând în septembrie, pe fondul disipării impactului noului Cod Fiscal - care a introdus reduceri de taxe ce s-au regăsit în buzunarul populației, rebalansării politicii economice și acumulării de semnale de final de ciclu economic post-criză.

Banca Transilvania estimează dinamica anuală a principalei componente a produsului intern brut să decelereze de la 10,1% în 2017 la 6% în 2018 și apoi 5% în 2019.