Consumul populației continuă să crească, arată datele statistice, în special pe seama vânzărilor mai mari de produse alimentare, iar cererea va rămâne ridicată în următoarea perioadă.

În septembrie, comparativ cu aceeași lună a anului trecut, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu aproape 11 procente, potrivit datelor ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate comunicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au fost mai mari cu 27,3 la sută comparativ cu septembrie 2014, pe fondul reducerii TVA la alimente introdusă în luna iunie a acestui an.

O veste pozitivă a venit însă din creșterea vânzărilor de produse nealimentare, cu 3,8 procente, după ce au avut performanțe dezamăgitoare în lunile precedente, comentează analiștii ING.

Este de așteptat ca în următoarele luni vânzările de produse non-alimentare să încetinească, deoarece mulți potențiali cumpărători și-ar putea amâna achizițiile pentru anul viitor, când TVA general va scădea la 20 la sută de la 24 la sută în prezent. „Totuși impactul general asupra cererii interne în trimestrul al patrulea va fi destul de limitat, deoarece expansiunea solidă a salariului nominal și a creditului de consum, cuplată cu prima rundă de scădere a TVA a pus deja veniturile disponibile ale românilor într-o situație extraordinară”, se arată într-o analiză ING.

Cifra de afaceri din comerț a crescut și comparativ cu luna august, adăugând 1,7 procente în date ajustate, arată datele INS. Vânzările de produse nealimentare au crescut cu 2,7 la sută în septembrie față de august, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au urcat cu 1,2 la sută, în timp ce comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a beneficiat de un plus de 0,7 la sută.

Motorul principal al creșterii PIB 

Consumul privat a fost motorul creșterii economice în prima parte a anului și are toate datele pentru a rămâne și în a doua jumătate. În primele nouă luni, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut cu 6,4 la sută, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În al treilea trimestru, vânzările din retail au crescu cu 3,4 procente comparativ cu trimestul al doilea, notează analiștii Raiffeisen, adăugând că aceste date sugerează că și în acest trimestru consumul privat a rămas un motor al creșterii PIB.