Vânzările cu amănuntul, un indicator statistic care evidențiază în special consumul populației, au scăzut puternic în luna aprilie, perioadă în care România a fost în stare de urgență.

În luna aprilie 2020, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut față de luna precedentă atât ca serie brută cu 19,7%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 22,3%, a anunțat joi Institutul Național de Statistică.

În plus, România a înregistrat a doua mare scădere din UE, potrivita datelor comunicate de Eurostat.

Vânzările din retail au scăzut cu aproape 20% și față de aprilie 2019, mai arată comunicarea INS.

Scăderea este cu atât mai pronunțată cu cât a venit în condițiile unui trend ascendent al consumului populației, dat fiind că în primele patru luni volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a fost mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Creșterile din lunile anterioare au fost generate, probabil, și de faptul că populația și-a constituit stocuri, în special de alimente, în timp ce cea mai mare scădere din aprilie a fost consemnată la comerțul cu carburanți, dat fiind că circulația persoanelor a fost sever limitată de pandemia de COVID-19.

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a scăzut în luna aprilie, comparativ cu luna precedentă, cu 19,7% ca urmare a scăderilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (-31,4%), vânzările de produse nealimentare (-20,5%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-13,4%), potrivit INS.

În date ajustate sezonier, scăderea lunară a fost de 22,3%, ca urmare a scăderilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (-35,1%), vânzările de produse nealimentare (-22,3%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-15,5%).

Comparativ cu aprilie 2019, vânzările din comerțul cu amănuntul au scăzut cu 19,5% în serie brută, și 18,5% în date ajustate sezonier. Și în acest caz cel mai important declin a fost înregistrat în cazul vânzărilor de carburanți - peste 35%, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu peste 20%, iar scăderea înregistrată în comerțul cu alimente a fost semnificativ mai mică, de circa 5%.

Volumul comerțului cu amănuntul în Uniunea Europeană a înregistrat o scădere semnificativă de 11,1% în luna aprilie 2020 comparativ cu luna martie, în timp ce în zona euro s-a înregistrat o contracție record de 11,7%, arată datele publicate joi de Eurostat, biroul de statistică al UE.

Cu o singură excepție, Franța, vânzările cu amănuntul au scăzut, de la o lună la alta, în toate statele membre UE pentru care există date disponibile, cele mai importante scăderi fiind înregistrate în Malta (minus 25,1%) și România (minus 22,3%).

În ritm anual, comerțul cu amănuntul în Uniunea Europeană a înregistrat un declin de 18%, în timp ce în zona euro a scăzut cu 19,6%, acesta fiind cel mai amplu declin înregistrat din 2000. Pentru zona euro, declinul anual din aprilie 2020 este de patru ori față de cel înregistrat în luna februarie 2009, cea mai proastă lună din timpul crizei financiare din 2008-2009.

Țările cu cea mai mare scădere a vânzărilor amănuntul în ritm anual sunt: Franța (minus 31,1%), Spania (minus 29,8%) și Malta (minus 24,8%). În România vânzările cu amănuntul au înregistrat, în luna aprilie 2020 comparativ cu luna aprilie 2019, o scădere de 19,5%, după un avans de 3,3% în luna martie.

Vânzările cu amănuntul în UE au fost influențate de scăderea vânzărilor de combustibili, care s-au prăbușit cu 42,6%, și produse non-alimentare, minus 29,7%, în timp ce vânzările de alimente, băuturi și țigări au crescut ușor cu 1,4%.