Susținătorii ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană au fost înfuriați de vestea că noile pașapoarte ar putea să fie fabricate de o firmă franco-olandeză și nu de compania britanică De La Rue.

Primele pașapoarte albastre din perioada post-Brexit, un simbol al independenței față de Europa pentru britanicii care au susținut ieșirea din blocul comunitar, ar putea fi produse în UE, scrie presa britanică.

Compania britanică De La Rue a pierdut licitația organizată de guvernul de la Londra, în favoarea unei firme franco-olandeze, Gemalto, a confirmat chiar șeful producătorului britanic, Martin Sutherland. Potrivit the Guardian, prin imprimarea peste hotare a pașapoartelor, guvernul va economisi circa 120 milioane de euro pe parcursul celor cinci ani de derulare a contractului.

Reprezentanți ai guvernului au spus că, deși decizia finală nu a fost luată, competiția a fost corectă și deschisă tocmai pentru a se asigura că noul contract va oferi „un produs de înaltă calitate și sigur” și cel mai bun raport calitate-preț.

Dar posibila externalizare a producției unui simbol i-a înfuriat pe susținătorii Brexit, în timp ce sindicatele au avertizat că ar putea urma concedieri la fabrica De La Rue din Anglia, care produce actualele pașapoarte, de culoare vișinie.

În timpul campaniei dinaintea referendumului din iunie 2016 privind ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, unii susținători ai Brexit au vorbit de o revenire la pașapoartele britanice de culoare albastră, care au fost emise în perioada 1920-1988. Marea Britanie a aderat în 1973 la Comunitatea Economică Europeană, devenită ulterior Uniunea Europeană.

Deși a recunoscut că firma franco-olandeză a oferit un preț mai bun, într-o competiție corectă, șeful De La Rue le-a cerut prim-ministrului și ministrului de interne să vină la fabrica sa să explice „de ce guvernul britanic crede că este o decizie delicată să cumperi pașapoarte realizate în Franța și nu în Marea Britanie”.

Ministerul de Interne britanic a afirmat că nu solicită ca pașapoartele să fie fabricate în Marea Britanie, ci este interesat de cea mai bună calitate pentru banii contribuabililor. „Și în prezent o parte a pașapoartelor necompletate sunt fabricate peste hotare și nu există niciun motiv operațional sau de securitate pentru care acest lucru să nu continue”, a explicat o purtătoare de cuvânt a ministerului.