Mai mult de o treime din vehiculele de transport rutier sunt implicate în incidente în fiecare an, potrivit statisticilor unei firme de asigurări.

În condițiile în care transportatorii rutieri au protestat în ultimele zile împotriva creșterii masive a primelor pentru asigurările de răspundere civilă auto (RCA), UNIQA Asigurări a semnalat că, an de an, companiile de transport rutier generează pierderi importante pe acest segmentul de asigurări.

Potrivit statisticilor UNIQA, 37 din 100 de vehicule de transport rutier asigurate sunt implicate într-o daună pe parcursul unui an. „Prin comparație, doar 6 din 100 de autovehicule asigurate deținute de persoane fizice generează o daună pe an”, spune asigurătorul într-un comunicat.

De asemenea, valoarea despăgubirilor este mult mai mare în cazul transportatorilor decât în cazul persoanelor fizice, potrivit companiei. „În acest moment, în portofoliul UNIQA Asigurări există 19 dosare de daună aferente segmentului RCA transportatori cu valori individuale ce depășesc un milion de lei per eveniment, iar cumulat înregistrează 18 milioane de euro. Această sumă reprezintă aproximativ valoarea portofoliului de prime RCA generat de UNIQA în 2015”.

De cealaltă parte, Uniunea Transportatorilor Rutieri (UNTRR) susține că, în ultimul an, primele pentru asigurările RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere. „Această creștere și perspectiva de continuare a creșterii în același ritm nu este justificată de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele încasate”, spunea UNTRR într-un comunicat săptămâna trecută, când transportatorii au protestat în Piața Victoriei din București.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a cerut celor nouă firme de asigurări autorizate să vândă polițe RCA să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 și așteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare.

Transportatorii au cerut plafonarea primelor RCA, dar replica ASF nu s-a lăsat așteptată. „Nu putem plafona tariful și nu putem controla prețurile. O astfel de intervenție ar afecta și fundamentele economiei de piață (...)”, a spus Mișu Negrițoiu, președintele ASF, într-un interviu pentru profit.ro.

În același interviu, Negrițoiu spune că majorările tarifare nu sunt atât de mari pe cât susțin transportatorii. „Nu există creșteri anunțate mai mari de 100%”. 

4 din 5 evenimente au loc peste hotare 

Potrivit statisticilor UNIQA, 78 la sută dintre evenimente au loc în afara României (în cazul persoanelor fizice ponderea este de numai 5 la sută), iar numărul de daune cu valoare mare pe Carte Verde crește în fiecare an. „Mai mult decat atât, statistica arată că daunele care au loc în afara României înregistrează valori de trei ori mai mari decât cele întâmplate pe teritoriul României”, spune asigurătorul.

Dat fiind valoarea mai mare și, în unele țări, lipsa unor limite superioare a despăgubirilor ce pot fi plătite, tarifele nu pot evolua decât în sus, dat fiind că, în ultimii ani, a crescut numărul de incidente soldate cu vătămări, explică UNIQA, care dă exemplu un accident în care a fost implicat un camion asigurat la această firmă în Grecia, unde totalul despăgubirilor se va ridica la circa 3,5 milioane de euro.

UNIQA a mai menționat că a înregistrat pierderi de 100 de milioane de lei în perioada 2012-2015 pe segmentul asigurărilor RCA pentru transportatori.

La nivelul pieței RCA, rata combinată a daunei s-a situat la 132,15% după nouă luni din acest an, comparativ cu 120,23% în septembrie 2014, potrivit datelor autorității de reglementare. Cu alte cuvinte, pentru fiecare sută de lei încasată de firmele de asigurări, 132 de lei sunt plătiți ca daune.

Asigurarea RCA-carte verde este o asigurare obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România sau din orice altă țară semnatară a Sistemului Carte verde.

RCA contribuie cu peste o treime la veniturile pieței asigurărilor. Fiind obligatorie, principalul criteriu de cumpărare al unei polițe de către marea majoritate a clienților este nivelul tarifului.

În industria transporturilor rutiere din România sunt implicate peste 33.000 firme de transport mărfuri și persoane, care operează aproape 200.000 de autovehicule licențiate de transport marfă de peste 3,5 tone și de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajând peste 400.000 de oameni, potrivit datelor UNTRR. 

Și Consiliul Concurenței a sesizat deficiențe 

O analiză a Consiliului Concurenței a identificat faptul că unii asigurători auto nu evidențiază corect și complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător.

„Analiza Consiliului Concurenței a relevat faptul că gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de șoferii corecți”, a spus autoritatea într-un comunicat.

O altă problemă identificată de Consiliul Concurenței se referă la nivelul redus de cunoaștere a sistemului bonus-malus (de exemplu, în ceea ce privește posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit).

„Unele practici adoptate de societățile de asigurare și unitățile de reparații auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plății reparației efectuate”, a notat Consiliul Concurenței, evidențiind ceea ce mulți clienți spun deja de ani buni.

Pe de altă parte, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) spune că majorările de prețuri sunt un rezultat firesc al creșterii daunalității, mai ales în zona camioanelor și în ceea ce privește daunele morale acordate de instanțe.

 

Dispariția Astra lasă urme 

Piața asigurărilor auto a fost afectată și de falimentul Astra, unul dintre cele mai mari companii ce activa în acest segment.

Consiliul Concurenței a remarcat că are loc o reducere constantă a numărului de societăți de asigurare, atât în segmentul asigurărilor facultative CASCO, cât și în cel al asigurărilor obligatorii. „Ieșirea Astra va accentua tendința de creștere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA”, a menționat autoritatea.

În unele situații, spune Negrițoiu, era un asigurător care practica tarifele cele mai scăzute – la care se raportează acum transportatorii – în timp ce media pieței era mult mai sus. Acum, fiindcă respectivul asigurător nu mai poate vinde polițe, piața s-a mutat la următorul nivel.

În primele nouă luni, cele mai mari subscrieri în segmentul RCA le-au avut Euroins, Carpatica Asig și Astra, firmele care practicau în general cele mai reduse tarife. Euroins și Carpatica Asig se află în procedură de redresare financiară, iar Astra în faliment, după ce ASF i-a retras autorizația de funcționare în august.