Capitolul de negociere 14 - Energia a fost inchis provizoriu, in cadrul Conferintei de Aderare Romania-UE, de la Bruxelles, miercuri, 30 iunie 2004. Seful delegatiei romane, Vasile Puscas, a prezentat principalele puncte ale capitolului.

Declaratia negociatorului-sef al Romaniei, Vasile Puscas:

"Consider ca finalizarea negocierilor pentru capitolul "Energia" va contribui la formularea unei concluzii favorabile privind statul de economie de piata functionala pentru Romania, in Raportul de tara din toamna acestui an. Si aceasta, din mai multe motive: masurile care au fost  luate pentru reducerea arieratelor si prevenirea acumularii de noi arierate in domeniul energetic vor inlatura blocajele economico-financiare; faptul ca bugetul de stat nu va mai suporta aceasta presiune poate avea un efect pozitiv si asupra contribuabililor; privatizarile in sectorul energetic conduc la o crestere a disciplinei financiare, la reducerea arieratelor, cresterea eficientei energetice, dar si la dezvoltarea competitiei.

Efectele se vor resimti la nivelul calitatii serviciilor, a preturilor, a competitivitatii si eficientei. De asemenea, cresterea ratei de incasare a facturilor va conduce la o mai mare disciplina financiara. Acordarea ajutoarelor de stat in acest domeniu se va face dupa criteriile stabilite de acquis-ul comunitar, in mod transparent.


La acest capitol, Romania a obtinut o perioada de tranzitie de 5 ani de la data aderarii pentru constituirea stocului minim de petrol. Perioada de trantie a fost negociata pentru a reduce presiunea asupra intreprinderilor si a bugetului de stat si a oferi o perioada mai lunga pentru realizarea acestuia. Totodata, se include o derogare de 22,5 zile fata de perioada de stocare ceruta de acquis, de 90 de zile (stocul pentru Romania va fi de 67,5 zile). Stocul de petrol este constituit pentru a da independenta statelor membre in cazul unei crize energetice, pana la rezolvarea acesteia si acopera consumul intern al tarii respective pentru o perioada de 90 de zile. Pentru Romania, stocul este finantat de catre bugetul de stat (50%) si de companiile din domeniul respectiv (50%). In ceea ce priveste gazele naturale, capacitatea de inmagazinare va creste de la 3,2 milioane m.c. in 2004, la 5 milioane m.c. pana la data aderarii.


Un alt element rezultat din negocierile la capitolul energie este liberalizarea pietei energetice conform acquis-ului (pana in iulie 2007), ceea ce va duce la crearea unei piete competitive si mult mai eficiente. Iar aceasta va avea efecte asupra consumatorilor, atat cei casnici, cat si cei industriali, care isi vor putea alege furnizorul de energie in functie de conditiile oferite.


Un alt punct rezultat in urma negocierilor la capitolul Energie a fost serviciul universal, care presupune ca, pana la data aderarii la UE, accesul la reteaua electrica va fi generalizat, asigurandu-se un grad inalt de protectie a consumatorilor din punct de vedere al garantarii aprovizionarii. De asemenea, Romania s-a angajat sa creeze acele conditii de acces la retea care sa permita schimburile transfrontaliere cu statele membre ale Uniunii Europene, deoarece Romania va fi parte a pietei unice europene.


In negocierile pentru capitolul Energie, a trebuit sa tinem cont de politica energetica din Uniunea Europeana. Analizand situatia energetica, perspectivele Romaniei si surselor sale de generare a energiei, se impune concluzia ca, pe termen mediu si lung, energia nucleara este una dintre cele mai viabile pentru noi.

In acest sens, am reusit sa obtinem un imprumut de la Euratom in valoare de 223,5 milioane dolari in vederea finalizarii Unitatii 2 de la CNE Cernavoda. Aceasta investitie are, in primul rand, o importanta strategica pentru Romania in contextul asigurarii independentei energetice, dar si a necesitatii de a furniza energie ieftina si curata.


Pretul la energie
va urmari eficientizarea activitatii agentilor economici din domeniul energetic. Componenta sociala a acestor politici va fi reformulata in sensul acordarii unui nou tip de ajutor social - ajutor social tintit pentru categoriile vulnerabile.


In ceea ce priveste protectia mediului, in negocieri s-au urmarit mai multe directii: in primul rand, energia regenerabila va avea, pana in 2010, o pondere de 11% din totalul resurselor energetice. Industria carbonifera va continua sa fie o importanta sursa de energie.  In sectorul carbonifer, se desfasoara un amplu proces de restructurare, vizand  modernizarea si retehnologizarea minelor care pot deveni viabile pe termen mediu, respectiv inchiderea minelor neviabile si reabilitarea mediului.


Ce vor castiga consumatorii in urma acestor negocieri? Prin implementarea de programe de eficienta energetica, precum si contorizarea tuturor consumatorilor casnici, se obtine o taxare corecta a consumatorului final. Apoi, deschiderea pietei energiei creeaza  premisele unei concurente reale, a unor servicii mai bune si a unor preturi stabilite de regulile pietei. In al treilea rand, se reduce poluarea, cu efecte benefice asupra sanatatii fiecaruia dintre noi.


In continuare, trebuie sa urmarim  dezvoltarea pietei energetice si a infrastructurii acesteia astfel incat sa structuram o piata regionala a energiei. Romania trebuie sa joace un rol important pe piata de energie electrica din S-E Europei asigurand, impreuna cu ceilalti actori, echilibrarea balantei energetice a capacitatilor din acest areal (Albania, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Grecia, Macedonia, Romania, Serbia-Muntenegru si Turcia). Piata regionala, in care Romania va juca un rol important, va reprezenta un pas semnificativ in vederea integrarii pe piata energetica a Uniunii Europene si este de asteptat sa furnizeze oportunitati superioare pentru comertul liber. Romania dezvolta deja un proiect pentru infiintarea la Bucuresti a bursei nationale/regionale de energie. In acest context, actorii economici nationali din domeniu trebuie sa-si construiasca strategii de piata cu valente regionale." Sursa: MIE
EurActiv.ro