Compania feroviară germană ar putea obține 15 miliarde de euro din această vânzare, care să fie folosite pentru a reduce datoria grupului și pentru a investi în rețeaua aflată în dificultate, scrie Le Monde.

Ideea a fost în discuție de luni de zile, dar criza bugetară a forțat Berlinul să accelereze: Deutsche Bahn (DB), deținută 100% de statul federal german, și-a anunțat marți, 19 decembrie, intenția de a vinde filiala sa DB Schenker, specializată în logistică. Berlinul ar putea câștiga până la 15 miliarde de euro (agenția Reuters sugerează chiar o potențială vânzare la 20 de miliarde de euro) din vânzarea singurei activități profitabile a companiei feroviare germane.

Bani de care are o nevoie disperată: cele 40 de miliarde de euro plănuite de Berlin pentru modernizarea DB au fost în centrul atenției de când o hotărâre a Curții Constituționale din 15 noiembrie a cenzurat un fond special în afara bugetului, care urma să finanțeze renovarea rețelei căii ferate, care are restanțe de ani de zile.

DB a publicat marți dimineață un articol în Wall Street Journal în care anunța un proces de vânzare ”deschis, transparent și nediscriminatoriu”.

Într-un comunicat de presă, compania precizează: ”condiția pentru vânzare este ca aceasta să fie în mod clar avantajoasă pentru Deutsche Bahn din punct de vedere economic, din toate punctele de vedere”.

Aceasta înseamnă în principiu că orice cumpărător, chiar și străin, are dreptul să facă o ofertă. În realitate, procesul promite să fie unul politic. La mijlocul lunii decembrie, informația că un fond de investiții din Emirate era interesat a stârnit proteste puternice în cadrul executivului.

Vânzarea unui grup logistic de această importanță în străinătate este într-adevăr delicată: Schenker, care are peste 75.000 de angajați la o cifră de afaceri de 27,5 miliarde de euro, este implicată în special în transportul de echipamente pentru Bundeswehr și Organizația Tratatului Atlanticului de Nord.

Grupul este, de asemenea, un jucător cheie în sistemul german de export, deservind companiile mijlocii, foarte dependente de livrările internaționale. Pe măsură ce riscurile geopolitice afectează tot mai mult comerțul global, Schenker ar putea fi considerat un actor ”sistemic”, indispensabil pentru securitatea țării.

Deocamdată cele mai sensibile activități ale Schenker au fost deja transferate către Cargo, filiala de transport de marfă a Deutsche Bahn, spun membrii executivului citați de presa germană.

Cu toate acestea, guvernul pare să favorizeze o soluție europeană. DHL, succesorul Poștei Germane și specializată în logistică, a fost menționat ca posibil cumpărător al Schenker. Alți concurenți din sector și-au exprimat interesul, precum DSV danez și Maersk.

Mai multe fonduri de capital privat sunt, de asemenea, în derulare. Fondurile Carlyle și CVC și-au unit forțele pentru a face o ofertă, precum și Advent, Bain Capital și mai ales grupul Blackstone. Se are în vedere și opțiunea de listare la bursă, deși contextul dificil face ca această soluție să fie puțin probabilă.

Candidații au timp până pe 15 ianuarie să depună oferte. La mijlocul lunii aprilie, consiliul de supraveghere al DB trebuie să decidă asupra unui potențial candidat, astfel încât operațiunea să poată fi finalizată în 2025.

Ministrul Transporturilor, Volker Wissing, membru al Partidului Liberal Democrat, face presiuni pentru o vânzare rapidă, care ar face posibilă reducerea semnificativă a datoriei grupului, în prezent de 30 de miliarde de euro, și astfel i-ar îmbunătăți profilul de credit la agențiile de rating.

Wissing a prezentat o reformă amplă a Deutsche Bahn în septembrie, inclusiv crearea unei companii non-profit care să gestioneze infrastructura, precum și un program ambițios de renovare a căilor de rulare.

Deși banii noi sunt bineveniți, vânzarea Schenker va avea consecințe semnificative pentru Deutsche Bahn. Filiala de logistică a permis până acum DB să compenseze pierderile din celelalte activități ale sale. Schenker, specializată în transport rutier, maritim și aerian, a înregistrat profituri solide de ani de zile, spre deosebire de Cargo, care se concentrează pe transportul feroviar și este predispusă la pierderi și clienți nemulțumiți.

Potrivit Reuters, care a vizualizat documente interne, profitul operațional al Schenker putea ajunge la un miliard de euro în 2023. În 2022, în timpul boom-ului logistic, profitul a fost de 1,8 miliarde de euro, cel mai bun rezultat din istoria companiei. Fără Schenker, DB ar urma să basculeze financiar, motiv pentru care vânzarea a fost amânată mult timp de companie.

Separarea va marca, de asemenea, sfârșitul unei ere începute în anii 1990. La vremea respectivă, DB demarase o politică de diversificare internațională totală, cu neglijarea investițiilor în sectorul dominant de activitate. Consecințele au devenit umilitoare pentru DB: în noiembrie, doar 52% din trenurile principale au sosit cu mai puțin de șase minute întârziere, un record.

Vânzarea Schenker face parte dintr-o strategie care vizează reorientarea DB spre activitatea sa de bază: transportul de persoane și mărfuri în Germania.

În octombrie, grupul anunțase deja vânzarea Arriva, specializată în transport local (trenuri și autobuze) în Marea Britanie și Europa.

Această schimbare radicală va fi, fără îndoială, urmărită cu interes de cealaltă parte a Rinului.

La SNCF, problema vânzării filialei de logistică Geodis – echivalentul DB Schenker – s-a pus insistent încă din 2020. Constrângerile financiare ale SNCF ar putea duce la vânzarea acestei filiale, care a avut 13,7 miliarde euro cifră de afaceri în 2022.

Dar Jean-Pierre Farandou, CEO al SNCF, s-a opus până acum acestei opțiuni. ”Credem că acest mare operator logistic trebuie să rămână în sectorul public”, a explicat el pentru Le Monde în luna iulie.

Sursa: RADOR RADIO ROMANIA