Pandemia COVID-19 a accelerat digitalizarea educației, care urmează să continue pe măsură ce elevii se întorc la școală, dar preocupările legate de siguranță se accentuează și ele.

Digitalizarea sectorului educației e de mult timp o tendință, tehnologia devenind din ce în ce mai mult o parte esențială a predării în clasă în ultimii ani, în timp ce inteligența artificială (AI) facilitează învățarea personalizată atât în ​​școli, cât și acasă. Pandemia a împins și mai mult aceste tendințe, deoarece învățarea la distanță a devenit norma pentru mulți. Deși elevii și profesorii se întorc la învățarea față în față, o mare parte din digitalizare pare să rămână și în viitor.

În același timp, criza a făcut mai vizibile unele dintre problemele care vin odată cu utilizarea sporită a tehnologiei educaționale (EdTech), inclusiv diferențele dintre elevi în ceea ce privește accesul la dispozitive și conectivitate. Îngrijorările cu privire la protecția datelor sunt și ele în creștere, deoarece AI colectează o cantitate tot mai mare de informații despre elevi și educatori.

Pandemia a determinat o schimbare fără precedent către mediul online în majoritatea domeniilor vieții, iar educația nu a făcut excepție. Întrucât studenții din întreaga lume au fost nevoiți să rămână acasă, utilizarea alternativelor digitale la predarea la clasă a crescut pentru cei care sunt capabili să acceseze aceste tehnologii și infrastructura pentru a le sprijini.


În ceea ce privește tehnologia, „educația a rămas adesea în urma celorlalte sectoare […], dar în ultimul an, din cauza pandemiei, asta s-a schimbat și acum concurează cu restul fiind aproape cea mai inovatoare”, a declarat pentru EURACTIV Alex Blackburn, de la CENTURY, o companie AI EdTech din Marea Britanie. „A existat, de asemenea, o schimbare culturală mai profundă în modul în care școlile abordează tehnologia și datele în ultimul an”, a adăugat el. „Școlile sunt acum mult mai confortabile folosind știința datelor și AI în activitatea lor de zi cu zi.”


Educația viitorului


Blackburn prezice o creștere exponențială a utilizării de către educație a tehnologiei avansate, cum ar fi AI. Printre potențialele aplicații EdTech se numără notarea bazată pe date și crearea curricule personalizate.


Dar calea către digitalizare nu este simplă. Susan Flocken, director european la Comitetul Sindicatului European pentru Educație (ETUCE), o federație de 11 milioane de profesori, a declarat pentru EURACTIV că, deși pandemia a fost o oportunitate pentru profesori de a testa diferite sisteme de învățare digitală, „educația nu este ca o linie de asamblare."


„Ceea ce vom vedea în viitor este o tendință către mai multă „învățare mixtă”, în care avem învățare online sau digitală combinată cu cea de la clasă”, a spus ea, menționând importanța interacțiunii directe și a conexiunii dintre profesori și elevi, în special pentru aceia care au rămas în urmă în timpul pandemiei.


Probleme de confidențialitate și acces


Pandemia a făcut vizibile, de asemenea, disparitățile preexistente în cadrul societăților. În sectorul educațional, accesul la dispozitive, mediul casnic favorabil învățării și diferențele de conectivitate s-au evidențiat ca factori care pot influența drastic oportunitățile educaționale ale elevilor.


Cantitatea de date colectate de la utilizatorii EdTech, inclusiv de la copii mici, este o preocupare suplimentară.


Pe lângă construirea de planuri de învățământ, datele ar putea deveni tot mai influente în determinarea notelor, admiterilor școlare și recrutării profesorilor. Dar există îngrijorări cu privire la prejudecățile rasiale, de gen și de altă natură potențial încorporate în algoritmii care conduc aceste tehnologii în toate sectoarele, lucruri care ar putea avea consecințe serioase. UE nu ar trebui să copieze discriminarea rasială de zi cu zi și prejudecățile în algoritmii din inteligența artificială, a declarat vicepreședintele UE pentru valori și transparență, Věra Jourová. UE trebuie să abordeze „proactiv” discriminarea împotriva AI, spune ea.


Proiectul legislativ al Comisiei Europene privind inteligența artificială, lansat în aprilie anul acesta, clasifică educația și formarea drept un sistem cu „risc ridicat”, ceea ce înseamnă că AI aplicată în acest sector va fi supusă unor cerințe specifice de încredere și proceduri suplimentare înainte ca acestea să poată fi comercializate.


Posibile răspunsuri


Ioanna Noula, cercetător în educație la London School of Economics și cofondator al organizației de responsabilitate digitală The Internet Commission, a declarat pentru EURACTIV că modalitățile prin care datele sunt colectate de aceste tehnologii sunt în mare parte necunoscute și nereglementate, o problemă pe care pandemia a expus-o. În loc să facă din manipularea acestor date responsabilitatea indivizilor din companiile de tehnologie sau din școli, a spus ea, „trebuie să o vedem instituționalizată, să avem instituții responsabile cu datoria de a avea grijă”.


„Avem nevoie de spații în care să putem regândi, evalua și implementa tehnologiile într-un mod benefic și sigur pentru toată lumea”, a adăugat ea.