Miscarea patronala va supune dezbaterii publice anliza "Memorandumul economiei romanesti" / Asigurarea auto obligatorie va costa cu cel putin 30-35% mai mult / Doar trei carduri pentru cumparaturi on-line

Cele sase confederatii patronale reprezentative pentru economia privata din Romania (UGIR-1903, UGIR, CNIMPR, PNR, CoNPR, Patronatul Roman) vor prezenta marti, la Forumul Presedintilor Patronatelor din Romania, viziunea miscarii patronale asupra economiei nationale, in contextul integrarii europene.

In lipsa unei informari obiective asupra impactului pe care integrarea Romaniei in Uniunea Europeana il va avea asupra economiei in ansamblu si a unor analize reale privind starea economiei si problemele cu care se confrunta aceasta, miscarea patronala va supune dezbaterii publice o analiza intitulata "Memorandumul economiei romanesti". Forumul va inaugura un sir de conferinte si dezbateri publice pe care cele sase confederatii intentioneaza sa le organizeze in perioada care a ramas pana la momentul integrarii in UE. Este pentru prima data in ultimii 14 ani cand miscarea patronala, al carei proces de constituire a fost unul dintre cele mai dificile procese institutionale din Romania, reuseste sa faca o radiografie obiectiva a realitatilor economice interne.

Problema fundamentala a Romaniei, nivelul de competitivitate al economiei nationale, va fi surprinsa nu numai in contextul reintegrarii, ci si al cresterii inter-dependentelor economico-financiare asociate fenomenului globalizarii. Potrivit datelor prezentate in documentul intitulat "Memorandumului Economiei" la sfarsitul anului 2003, ca dezvoltare economica, Romania se situa abia la nivelul atins in anul 1980. Cresterea economica fata de aceasta data de referinta era de doar 2,9%, in conditiile in care ansamblul economiei mondiale inregistra o crestere de 83,4%. De asemenea, ritmul mediu de crestere a PIB/locuitor, in perioada 1975-2002, a fost negativ (-1,1%) si de numai 0,1% in perioada 1990-2002, iar decalajul tarilor europene fata de Romania s-a majorat de la 1/16 la 1/28. Daca in anul 1980 Romania reprezenta 0,58% din economia mondiala, in anul 2003 ponderea a scazut la 0,31%. In timp ce in Romania Produsul Intern Brut a crescut, in perioada 1999-2003 cu 17,4%, in tari precum Irlanda cresterea a fost de 41,1%, in Letonia de 36,4%, in Estonia de 29,1%, in Grecia de 21,6%, iar in Ungaria de 21,2%.

Nici la capitolul productivitate nu stam prea bine, sustin autorii lucrarii. Productivitatea (PIB/salariat) reprezinta in Romania numai 31,7% din media UE in 2003, in timp ce in Ungaria este de 63,6%, in Polonia de 50,2%, in Slovenia de 70,6% etc.
In ceea ce priveste investitiile in economie (formarea bruta de capital), acestea erau in Romania de 22,5% din PIB, sub Estonia, care inregistra 28,4%, Grecia cu 26,1%, Cehia cu 26,0%, dar totusi peste media UE, care a fost de 19,1%.

Sursa: Romania Libera

===========================

De anul viitor, prin liberalizarea partiala a tarifelor
Asigurarea auto obligatorie va costa cu cel putin 30-35% mai mult
Acesta e un prim pas spre unificarea RCA cu "Cartea Verde"

De anul viitor, in premiera, companiile de asigurari isi vor putea stabili singure nivelul tarifelor pentru asigurarea auto obligatorie (RCA), putand sa "jongleze" cu pretul RCA in limita a 10 la suta dintr-un tarif care urmeaza sa fie stabilit, in perioada urmatoare, de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Pana acum, la fiecare sfarsit de an, CSA stabilea tarifele asigurarilor auto obligatorii pentru anul urmator. Modificarea acestei proceduri reprezinta un prim pas catre liberalizarea pietei RCA, care aduce anual venituri de zeci de miliarde de lei companiilor de asigurari. Vestea mai putin buna este ca, tot de anul viitor, soferii vor plati, in medie, cu 35 la suta mai mult pentru polita de asigurare auto obligatorie (RCA). Si asta deoarece CSA intentioneaza sa unifice RCA cu "Cartea Verde", indiferent daca solicitantul are de gand sau nu sa plece cu propriul automobil peste granita si in conditiile in care statisticile arata ca mai putin de 15 la suta dintre soferi calatoresc peste granita cu propriul automobil. "In medie, scumpirea asigurarii auto obligatorii pentru 2005 va fi de 30-35 la suta", ne-a declarat Gheorghe Cismaru, vicepresedintele CSA. Motivul scumpirii il reprezinta, pe de o parte, unificarea asigurarii valabile pe teritoriul tarii (RCA) cu cea valabila in strainatate (Carte Verde), dar si majorarea limitelor de raspundere a companiilor de asigurari, care trebuie sa ajunga, pana in anul 2007, la nivelurile din Uniunea Europeana. In prezent, in Europa, acestea sunt de 100.000 de euro pentru pagube materiale, iar pentru vatamari corporale ori deces de 500.000 de euro pe dauna, dar nu mai mult de 350.000 de euro pentru fiecare victima.

Pentru asiguratorii din tara noastra, aceste niveluri sunt mult mai reduse, de exemplu pentru fiecare victima suma maxima fiind de circa 17.500 de euro. Desi majoritatea romanilor nu circula cu automobilul propriu in strainatate, iar din acest punct de vedere scumpirea asigurarii de raspundere civila auto nu s-ar justifica, majoritatea companiilor de asigurari agreeaza ideea unificarii celor doua polite. "Unificarea RCA cu Carte Verde este absolut normala, asa este in toata Europa. In plus, Romania este singura tara in care polita de asigurare auto obligatorie anuala costa mai putin decat un plin de benzina. In UE, acest tip de asigurari costa circa 800-900 euro. Scumpirea acestei polite la noi ar trebui sa fie de cel putin 100 la suta anul viitor", este de parere Dan Odobescu, director general al Unita. Conducerea Asirom, una dintre principalele companii pe piata RCA, este de parere ca unificarea politelor RCA - Carte Verde va conduce la o crestere a pretului acestei asigurari, pentru anul 2005, de cel putin 40-45%. "Pentru a indeplini cerintele directivelor UE sunt necesare, in principal, unificarea Cartii Verzi cu raspunderea civila interna, liberalizarea primelor de asigurare si plata neconditionata de existenta politei, a despagubirilor, masuri care ar trebui puse in aplicare de catre CSA in mod gradual. Asa cum arata experienta tarilor vestice, este importanta rezolvarea problemei incasarii de la toti detinatorii auto a primelor aferente asigurarilor de autovehicule.

Problema nu este simpla, daca avem in vedere ca, fata de UE, unde doar intre 0,2% - 0,4% dintre posesorii de autovehicule nu sunt asigurati, in Romania nivelul este de aproximativ 40%", ne-a spus Ion Gheorghe Bratulescu, director in cadrul Asirom.

Sursa: Adevarul

===========================

Doar trei banci emit carduri virtuale pentru cumparaturi on-line

Chiar daca statisticile ne arata ca, in ultimii ani, comertul electronic din Romania s-a dezvoltat puternic, din pacate numai trei banci se pot lauda cu faptul ca au sesizat aceasta tendinta, lansand carduri virtuale, destinate exclusiv cumparaturilor si platilor pe Internet.

Banca Comerciala Romana, Banca Romaneasca si Banc Post sunt cei trei operatori de pe piata bancara care si-au indreptat atentia si spre acest segment de clienti bancari, caracterizat de un potential de dezvoltare imens.

La ce s-au gandit bancile emitente...
"BCR a lansat cardul Visa Virtuon, ca cerinta a clientilor sai, care solicitau un card sigur care sa poata fi utilizat pe internet, fara a mai exista riscul fraudarii.

Astfel, BCR ofera un card care il pune la adapost pe posesorul lui de posibilitatea de a suferi prejudicii financiare in cadrul unei tranzatii pe internet", ne-a declarat Corneliu Cojocaru, directorul directiei de comunicare a Bancii Comerciale Romane.

"Cardul VISA Virtual a fost lansat din dorinta de a veni in sprijinul clientilor nostri prezenti si potentiali care sunt pasionati de calculator si navigarea pe Internet. Frecventa solicitarilor primite pana in prezent ne confirma ca dezvoltarea acestui produs a fost o decizie corecta", ne-a precizat Carmen Iorgoveanu, directorul de marketing de la Banca Romaneasca.

BCR si Banca Romaneasca au emis impreuna peste 2.300 de carduri virtuale

Banca Comerciala Romana a emis pana in prezent 1.633 de carduri Virtuon. In primul trimestru al anului curent au fost efectuate 670 tranzactii cu o valoare de peste 45.000 de dolari, in al doilea trimestru - peste 750 tranzactii de 55.000 de dolari, iar in al treilea trimestru - peste 1.000 tranzactii de aproape 76.000 de dolari.
In perioada august 2002 - 30 septembrie 2004, Banca Romaneasca a emis 719 carduri Virtual. In cursul lunii septembrie 2004 valoarea tranzactiilor realizata pe cardul virtual a fost de 400 milioane lei.

Card Visa Virtuon de la BCR

Virtuon este un Card de debit, fara banda magnetica si fara PIN, la care este atasat un cont in USD, destinat strict tranzactiilor pe Internet (plata de marfuri si servicii achizitionate pe Internet), contul de card virtual putand fi deschis in numele oricarui detinator de card de debit BCR, persoana fizica sau juridica.

Cardul poate fi utilizat pe orice site pe Internet, din tara sau strainatate, care accepta carduri VISA si poate fi emis si utilizat in corelatie cu toate cardurile de debit BCR, in lei sau valuta, detinute.

In cazul transferurilor efectuate la ATM intre conturile de debit si contul de card virtual, suma dorita se tasteaza in lei, indiferent de valuta contului de debit din care se dispune transferul; in cazul transferurilor efectuate prin Mobile Banking BCR intre conturile de debit si contul de card virtual, suma dorita se tasteaza in valuta contului din care se transfera banii, indiferent de valuta contului de destinatie.
Avantajele pe care le ofera cardul:
- alimentarea contului de card virtual se poate face oricand, 24 de ore din 24, de la orice ATM din tara, sau prin telefonul mobil (Mobile Banking BCR); suma transferata devine disponibila imediat in contul de card virtual;
- asocierea numarului de cont de card virtual, in mod automat si fara formalitati suplimentare, tututor cardurilor de debit emise ulterior aceluiasi detinator;
- limitarea la maximum a fraudei la tranzactiile efectuate prin intermediul Internet-ului;
- economisirea celei mai importante "averi" a dumneavoastra: TIMPUL.
Documente necesare:
- B.I./C.I. + copie;
- Formular "Cerere pentru emiterea unui card virtual pentru efectuarea de tranzactii pe Internet" (fata), iar pe verso se semneaza contractul "pentru efectuarea de tranzactii pe Internet prin card virtual".

Principalele conditii de emitere si utilizare ale cardului BCR VISA Virtuon:
- comision emitere initiala card - 1 USD/card
- comision reinoire card - franco
- comision emitere ulterioara pentru card pierdut, furat, deteriorat - franco
- comision de mentenanta anuala a contului de card - franco
- comision alimentare cont de card - franco
- suma minima necesara pentru deschiderea contului de card - 20 USD
- suma minima ce trebuie mentinuta in contul de card - 10 USD
- comision de conversie valutara la tranzactiile efectuate in alta moneda decat cea a contului de card - 2% din val. tranzactiei
- comision pentru achizitionarea de bunuri si servicii - franco
- comision pentru contestare nejustificata a unei tranzactii in tara si/sau strainatate - 10 USD/tranzactie

Card Visa Virtual de la Banca Romaneasca
Cardul VISA Virtual emis de Banca Romaneasca se adreseaza persoanelor fizice si este destinat utilizarii exclusive pentru cumparaturi si plati pe Internet. Utilizand cardul emis de Banca Romaneasca se pot cumpara bunuri si servicii oferite de magazinele virtuale atat de pe site-uri romanesti cat si straine.

Cardul VISA Virtual emis de Banca Romaneasca prezinta o serie de avantaje cum ar fi:
- este usor de utilizat, fara proceduri complicate;
- la emiterea cardului nu este necesar un sold minim obligatoriu;
- nu necesita mentinerea unei sume minime in contul de card, alimentarea cardului putand fi facuta inainte de utilizare ;
- contul de card poate fi alimentat prin depuneri de numerar la ghiseele sucursalelor Bancii Romanesti, prin viramente intra/inter bancare si pentru posesori de alte carduri emise de Banca Romaneasca, direct la ATM-urile Bancii Romanesti, prin transferarea disponibilului din orice alt tip de card VISA emis de banca.

Cardul se emite in lei si se obtine pe baza cerererii de emitere adresate oricarei sucursale a Bancii Romanesti. Taxa pentru emiterea unui astfel de card este taxa de emitere care se percepe in functie de valabilitatea cardului, de la 100.000 lei pentru carduri cu o
valabilitate de 6 luni, pana la 250.000 lei pentru carduri cu o valabilitate de 24 luni.

Card Taifun Virtual de la Banc Post
Cardul Taifun Virtual este destinat numai persoanelor fizice pentru cumparaturile efectuate pe Internet. El este un produs care poate fi utilizat exclusiv cu cardul Taifun Clasic, fiind un card asociat acestuia. In vederea achizitionarii diverselor produse de pe Internet, banii necesari efectuarii tranzactiei trebuie transferati din contul curent in contul cardului virtual.

Transferul se poate realiza prin ATM-urile Banc Post, in numerar la ghiseul bancii (prin POS-urile instalate) si/sau prin serviciul de Internet banking. In toate variantele comisionul de transfer este zero. Cardul virtual Taifun nu are banda magnetica, ceea ce-l face inutilizabil pentru retrageri de numerar sau pentru cumparaturi in magazine.

El arata ca un card, dar este un fel de legitimatie pe care sunt trecute numarul cardului, data expirarii si codul de verificare al cardului. Fara aceste date detinatorul nu poate efectua tranzactii pe Internet intrucat acestea sunt datele solicitate de marea majoritate a comerciantilor electronici.

Raiffeisen Bank si Banca Tiriac ofera servicii de Comert Electronic
Alte doua banci pentru care comertul electronic nu le-a ramas indiferent sunt Raiffeisen Bank si Banca Tiriac, care pun la dispozitia clientilor doua sisteme prin intermediul carora se pot face cumparaturi on-line.

Cristian Tudorancea, directorul Directie de Carduri din cadrul Raiffeisen Bank ne-a declarat ca aceasta institutie a inceput inrolarea clientilor in sistemul 3 D Secure inca din luna martie a acestui an.

"Avantajul principal al acestui sistem este ca atit detinatorii de card cat si acceptatorii pot efectua operatiuni on-line pe internet intr-un mediu securizat, operatiuni care in trecut erau considerate cu grad ridicat de risc.

Cei care vand on-line prin 3DSecure vor avea avantajul sporirii numarului de clienti datorita cresterii increderii in sistemul pus la dispozitie si implicit isi vor mari volumul de vanzari. Prin acest sistem se va diminua considerabil numarul refuzurilor la plata din partea detinatorilor de carduri", ne-a subliniat Cristian Tudorancea.

Procedeul de certificare al detinatorilor de card se face prin completarea unei cereri de catre acestia pe care o depun la ghiseul unitatii bancare de unde au primit cardul. Inrolarea este gratuita, odata ce cardul a fost emis.

Societatile care vand produse si servicii prin internet incheie cu banca contract e-commerce, intrand astfel in posesia softului 3D Secure (Verified by Visa si MasterCard SecureCode).

Raiffeisen Bank a semnat un numar de 29 contracte de procesare a tranzactiilor on-line (din care 8 sunt active, iar restul sunt in faza de testare). E-commerce-ul se desfasoara astfel prin 33 de adrese web. Raiffeisen Bank inroleaza detinatorii de card in 3D Secure gratuit.

In ceea ce priveste clientii care vor sa accepte carduri prin internet, Raiffeisen Bank acorda reduceri la comisionul de procesare al tranzactiilor inca dupa prima luna de activitate in functie de volumul si valoarea tranzactionata.

Si Banca Tiriac impreuna cu Romcard promoveaza solutia de comert electronic securizat aliniata la standardele VISA 3-D Secure si MasterCard SecureCode. Solutia cuprinde atat emiterea de carduri, cat si partea de acceptare (magazinele virtuale).

Cum se face plata pe internet prin intermediul unui card
Plata prin card atat pentru cumpararea de bunuri din strainatate, cat si din Romania se poate face fie direct, la comerciantul care accepta carduri emise sub un anumit insemn (ex. Visa, Eurocard-Mastercard, Maestro), fie prin Internet, cu respectarea aceleiasi conditii.

Insa modul in care se deruleaza o tranzactie cu ajutorul cardului pe internet este mult diferit de cel in care se realizeaza tranzactiile la punctele de vanzare. Cu toate ca utilizatorul cardului care cumpara de pe internet un anumit produs vede doar finalitatea, respectiv intrarea in posesie a bunului respectiv, plata prin card pe Internet urmeaza cativa pasi:
1. magazinul virtual incheie un contract de acceptare a cardurilor cu o banca membra a uneia dintre organizatiile operatoare de carduri (Visa, Europay sau American Express);
2. aceasta banca genereaza un mesaj de autorizare prin intermediul retelei organizatiei operatoare de carduri, pe baza datelor furnizate de comerciant, urmand ca acest mesaj sa fie transmis bancii emitente;
3. in cazul unui raspuns favorabil din partea bancii emitente, aceasta transmite mesajul comerciantului care, la randul sau, confirma livrarea bunurilor;
4. comerciantul primeste contravaloarea marfurilor livrate de la banca acceptatoare;
5. banca emitenta descarca aceste sume din contul clientului.

Sursa: GhiseulBancar.ro, citat de Revista Presei