Europenii plătesc cu 14 procente mai mult, în medie, prin taxe, pentru un litru de benzină decât pentru motorina – subvenționând indirect masinile diesel la nivelul de 2.600 Euro pentru fiecare vehicul, arată un nou studiu.

Acest decalaj de 30% la taxare în favoarea dieselului este explicația principală pentru vânzările majoritare de mașini noi diesel în Europa, dar și pentru problemele legate de calitatea aerului unde 9 din 10 mașini diesel nu îndeplinesc limitele NOx, atunci când conduse pe drum.

Olanda oferă cea mai mare subvenție indirectă prin impozitarea un litru de motorină cu 28 procente mai puțin decât de benzina, conform studiului realizat de grupul de transport durabil Transport & Environment (T&E). "Ofertele fiscale ale Europei pentru motorină” (Europe’s tax deals for diesel). Impozitul inferior pentru diesel nu a fost benefic pentru combaterea schimbărilor climatice, deoarece a dus la vehicule mai mari și la mobilitate suplimentară.

Carlos Calvo Ambel, analist de politici la T&E, a declarat: "Recentul scandal al poluării aerului cu noxe din diesel subliniază din nou de ce Europa ar trebui să pună capăt subvenției sale pentru diesel care se ridică acum la 2.600 Euro pe mașină. Având prețuri scazute ale țițeiului, acum este momentul să acționăm și, să aliniem în sfârșit taxele pe benzină și diesel”.

Unele țări europene au început să-și regândească strategia fiscală pentru diesel. Belgia și Franța a anunțat recent planurile de a elimina decalajul dintre motorină și benzină în următorii câțiva ani. Marea Britanie impozitează deja motorină și benzină a aceeași rată pe litru, deși acest lucru înseamnă că diesel este încă impozitat cu 10% mai puțin pe unitate de energie.

Dieselul folosit de camioane e impozitat și mai puțin, iar proprietarii de camioane au primit o reducere de 4,5 miliarde Euro anul trecut la impozitul pe motorină, arată cercetarea. Opt țări din UE – Italia, Franța, Spania, România, Belgia, Ungaria, Irlanda și Slovenia – dau acum transportatorilor reduceri pe accizele la motorina. Doar Italia oferea aceste reduceri în anul 2000. Într-o cursă în a atrage camioane străine, 10 țări în prezent impozitează dieselul pentru camioane la sau aproape de rata minimă în UE de 33 cenți pe litru.

Statele mici ori cele din Europa Centrală și de Est folosesc tehnici de dumping fiscal pentru a atrage cât mai mulți transportatori la pompele lor de motorină. Aceasta nu doar subminează veniturile din taxe ale vecinilor ci creează o cursă nebună împotriva oricărei ambiții europene de a reduce emisiile de CO2 și importurile de țiței. Comisia Junker trebuie să propună o creștere substanțială a minimului taxei pe motorină ca parte a pachetului privind decarbonizarea economiei, crede Ambel.