Eurostat: Firmele mici rămân nedigitalizate
Doar companiile europene mari și medii investesc serios în digitalizare. În România și Bulgaria se înregistrează cele mai mici investiții în digitalizarea companiilor, din toată UE.
Deși tehnologiile digitale pot crește competitivitatea, iar criza COVID-19 a arătat că digitalizarea poate crește reziliența companiilor, adoptarea acestor tehnologii rămâne scăzută, mai ales printre firmele mici și cele din Est.
În 2020, doar 1% dintre întreprinderile din UE cu cel puțin 10 persoane angajate au atins un „nivel foarte ridicat” de intensitate digitală, în timp ce 14% au atins un „nivel ridicat”, potrivit unui studiu Eurostat.
Majoritatea întreprinderilor au înregistrat „niveluri scăzute” (46%) sau „foarte scăzute” (39%) de intensitate digitală. Comparativ cu 2018, Indicele de Intensitate digitală (DII), realizat de Eurostat, a înregistrat o îmbunătățire la nivelul UE, cu creșteri atât la niveluri foarte mari (+5,0 puncte procentuale (pp)), cât și la niveluri ridicate (+0,4 pp).
DII măsoară utilizarea diferitelor tehnologii digitale de către întreprinderi, iar scorul său (0-12) este determinat de câte dintre cele 12 tehnologii digitale selectate utilizează întreprinderile. Cu cât scorul este mai mare, cu atât este mai mare intensitatea digitală a întreprinderii, variind de la foarte scăzut la foarte mare.
Datele Eurostat arată că 9% dintre întreprinderile mari ale UE au avut un DII foarte ridicat și 42% un nivel ridicat, în timp ce doar 2% dintre companiile mijlocii au înregistrat un nivel de intensitate foarte mare și un sfert dintre ele un DII ridicat.
Doar 0,4% dintre întreprinderile mici au atins o intensitate digitală foarte mare și doar 12% au obținut un DII ridicat. Aproape jumătate dintre întreprinderile de dimensiuni medii (47%) și mici (46%) au prezentat un nivel scăzut de intensitate digitală.
Finlanda și Danemarca (ambele 5%) și Belgia (3%) au fost țările UE cu cele mai mari proporții de întreprinderi extrem de digitalizate, iar celelalte țări au avut cel mult 2% dintre întreprinderi cu un nivel foarte ridicat de DII.
În schimb, în Bulgaria și România (ambele 66%), Grecia (60%), Letonia (57%) și Ungaria (53%), majoritatea întreprinderilor prezintă un DII foarte scăzut, indicând o investiție mică în tehnologii digitale.
Context
Conform unuia dintre obiectivele viziunii UE pentru transformarea digitală, cel puțin 90% dintre întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) ale UE ar trebui să atingă un nivel de bază de intensitate digitală până în 2030. Nivelul de bază presupune utilizarea a cel puțin patru tehnologii. În 2020, trei din cinci IMM-uri (60%) din UE au atins cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală, față de 89% dintre întreprinderile mari.
Indicele de intensitate digitală (DII) este un indicator compozit, derivat din sondajul privind utilizarea TIC și comerțul electronic în întreprinderi. Cu fiecare dintre cele 12 variabile incluse având un scor de 1 punct, DII distinge patru niveluri de intensitate digitală pentru fiecare întreprindere: scorul de la 0 la 3 puncte implică un nivel foarte scăzut de intensitate digitală, de la 4 la 6 – scăzut, de la 7 la 9 – mare și de la 10 până la 12 puncte – DII foarte mare.
În 2018 și 2020, printre cele 12 componente-indicator ale DII s-au numărat:
- cumpărarea de servicii de cloud computing mediu-înalt,
- trimiterea de facturi compatibile cu procesarea automată,
- utilizarea roboților industriali sau de serviciu,
- activități de comerț electronic care reprezintă cel puțin 1% din cifra de afaceri totală,
- realizarea de analize big data intern din orice sursă de date sau extern.
Comentarii