Exportul de cereale ucrainene prin portul Alexandroupoli se află pe masa de discuții
Evoluțiile din Orientul Mijlociu cresc rolul geopolitic al portului grecesc, scrie publicația elenă Kathimerini.
Interesul geopolitic și de afaceri pentru portul Alexandroupoli crește vertiginos, deoarece evoluțiile din Orientul Mijlociu și din Ucraina amplifică nevoia existenței unor infrastructuri portuare multifuncționale într-un stat membru de încredere al Uniunii Europene.
Astfel, după terminalul de regazificare a gazelor naturale lichefiate în curs de construcție în largul portului Alexandroupoli, pentru a asigura buna aprovizionare cu energie a țărilor din estul Balcanilor și nu numai, utilizarea infrastructurii acestui port pentru exportul de cereale ucrainene a revenit în prim-plan, iar mari grupuri de companii încearcă să închirieze spații în zona terestră a portului.
Inițial, au manifestat interes grupurile TITAN și Gastrade, iar perfectarea contractelor în acest sens avansează. Foarte aproape de un acord pentru concesionarea pentru început a 25.000 de metri pătrați se află și compania de investiții HIG, care câștigă în mod constant cote pe piața de logistică din Grecia, prin achiziții succesive.
Informațiile în acest sens spun că închirierea spațiilor respective face parte din planurile mai ample ale HIG pentru Grecia și Balcani, vizând conectarea acestora cu Europa Centrală și cu Germania, în special. Trebuie remarcat faptul că HIG este aproape de a anunța achiziționarea unei companii dintr-un lanț sârbesc de aprovizionare. În plus, și grupuri cu capital israelian poartă discuții pentru a putea avea acces în portul Alexandroupoli.
Principalul acționar al portului este statul grec prin Fondul de Valorificare a Activelor Statului (TAIPED). Planurile actuale ale TAIPED includ investiții în valoare de 35 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portului și a echipamentelor acestuia. Programul prevede finalizarea tuturor intervențiilor în acest sens până în iunie 2025.
Totodată, la nivel interstatal se promovează îmbunătățirea legăturilor rutiere și feroviare, astfel încât acestea să poată funcționa ca soluție de ocolire a Strâmtorii Bosfor, subiect despre care s-a discutat pe larg și în cadrul reuniunii de luni a prim-miniștrilor Greciei, Bulgariei și României, Kyriakos Mitsotakis, Nikolai Denkov și Marcel Ciolacu, la care a participat și comisara european pentru transport, Adina Vălean.
În contextul acestei întâlniri, după ce a subliniat că „deocamdată am decis din motive geostrategice și geopolitice să nu procedăm la privatizarea portului Alexandroupoli, ci să alocăm resurse din Fondul de Redresare astfel încât, în primul an, să procedăm, ca guvern al Greciei, la dezvoltarea pe mai departe a portului”, Mitsotakis a spus că „avem toate motivele să analizăm modul în care cerealele ucrainene pot fi exportate prin porturile grecești, începând cu portul Alexandroupoli”.
Între timp, pe lângă forțele armate americane, care au subînchiriat o dană a Autorității Portului Alexandroupoli în contextul cooperării de apărare reciprocă, dană pe care o folosesc drept cap de pod pentru aprovizionarea și rotația ciclică a forțelor în toată Europa de Est, portul a fost folosit în ultimul an și de alte forțe armate ale NATO.
Sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA
Comentarii