Cererea redusă pentru Ford B-Max și extinderea producției Dacia în Maroc au făcut ca exporturile (și producția) de autovehicule a României să scadă ușor anul trecut. Vânzările pe piața locală au crescut însă cu circa 20 la sută.

Piața auto locală a înregistrat, pentru al doilea an consecutiv, o creștere de aproximativ 20 de procente, după o scădere abruptă între 2008 și 2013 arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Oficialii APIA rămân optimiști pentru 2016, anticipând o creștere cu circa 10-12 la sută a vânzărilor pe piața locală. 

Astfel, dealerii auto au vândut anul trecut 120.591 de autovehicule, un plus de 20,2 la sută față de 2014. „Aceasta creștere vine după ce și în 2014 s-a înregistrat una relativ similară (+21,5%), fapt ce duce piața la o recuperare (+46%) față de anul de minim 2013 când au fost vândute doar 82.600 unități”, se arată într-un comunicat al APIA.

Chiar și așa, piața auto reprezintă în prezent doar o treime din anul de vârf 2007, când în România s-au livrat peste 360.000 de vehicule. Din cele 120.000 de autovehicule livrate, autoturismele reprezintă 98.325 de unități, creșterea în cazul acestora fiind de 18,7%, mai mică decât în cazul pieței totale. Pe de altă parte, vânzările de vehicule comerciale au urcat cu aproape 28% anul trecut.

În schimb, fabricile românești au vândut mai puține mașini anul trecut, potrivit datelor APIA. În 2015, producătorii locali au fabricat 387.177 de vehicule, în scădere cu 1.1 la sută comparativ cu anul trecut. Dintre acestea, 339.204 au fost produse de către Dacia și 47.967 de către Ford. Aproximativ jumătate dintre mașinile produse în România anul trecut au fost Dacia Duster, care rămâne astfel best-seller-ul fabricii Dacia din Pitești.

Totuși, expansiunea fabricii Dacia din Maroc a redus cererea pentru autovehiculele produse de subsidiara grupului Renault la Pitești, mai toate modelele înregistrând scăderi ale volumelor produse. Celălalt producător auto important din România, fabrica Ford din Pitești, se confruntă, la rândul său, cu o cerere redusă pentru modelul B-Max, astfel că a fabricat cu 9 la sută mai puține autovehicule anul trecut. 

Aproape 92 la sută din producția locală este exportată, așa că nu este de mirare că trendul producției este similar cu cel al exportului. Anul trecut, România a exportat 355.297 de vehicule, cu 2,5 la sută mai puține decât în 2014. Este de notat creșterea puternică a vânzărilor Dacia în România, de aproape 25%, mai accelerată decât cea a pieței totale, ceea ce a făcut ca, din totalul producției naționale, circa 91,8% să fie exportată în 2015, față de 93,1% în 2014. 

„În condiții normale, anul 2016 trebuie să aducă o evoluție mai bună decât cea din 2015, ne referim atât la cifra de afaceri care va fi în creștere, iar exporturile industriei auto vor avea din nou o cotă importantă din total. Nu ne bazăm prea mult pe piața internă", a spus Constantin Stroe, membru în consiliul director al APIA și președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).