Cererea pe piața muncii nu va mai pune accentul pe acumularea de cunoștințe, ci pe dezvoltarea de abilități și competențe specific umane precum empatia, gândirea critică, soluționarea de problemelor, scrie FT. Țin sistemele educaționale pasul?

Cât de pregătit ești pentru viitorul locurilor de muncă și al noului mod de învățare? Întreabă prestigioasa publicație Financial Times, în ediția din 25 martie. Expansiunea rapidă a tehnologiei, în special a inteligenței artificiale, modifică piața muncii, ceea ce duce la noi provocări, dar și oportunități. Ce se va căuta mâine rămâne o preocupare principală pentru cei care se gândesc la perspectivele de angajare. 

Tendința către digitalizare și inteligența artificială (AI/IA) se resimte în cele mai multe sectoare, odată cu automatizarea, determinând angajatorii să pună un accent mult mai mare pe abilitățile personale/individuale, cum ar fi soluționarea problemelor, creativitatea, gândirea critică, agilitatea cognitivă și empatia. Capacitatea de a stăpâni aceste abilități devine esențială pentru a prospera pe piața muncii actuale și va deveni din ce în ce mai importantă în viitor.

Educația pune accentul tot pe transferul de cunoștințe

Cu toate acestea, majoritatea sistemelor educaționale acordă prioritate transferului de cunoștințe, memorării și testelor standardizate și nu reușesc să dezvolte aptitudini individuale/centrate pe om. Acest lucru necesită reflecție, dezvoltarea unui scop propriu și luarea de măsuri pentru realizarea acestuia.

Angajatorii admit importanța unui scop propriu în stimularea angajamentul și motivației față de obiective comune și de a crea o cultură a muncii de înaltă performanță. Angajații care au un scop bine definit devin modele care îi inspiră pe ceilalți și încurajează colaborarea, acordând în același timp prioritate propriei lor bunăstare. Aceștia ajută la crearea unor medii incluzive care atrag și rețin angajați talentați și se dedică succesului organizației.

Un bun exemplu este cel al studentei Esther Oluwaremilekun Odekunle, în vârstă de 18 ani, care urmează programul Teach For Nigeria și este membră a Consiliului consultativ global pentru liderii studenților Teach For All. Ea a descoperit că doar 3 din 20 de studenți din comunitatea ei din Lagos erau încrezători în propriile abilități în ceea ce privește utilizarea tehnologiei.

Drept urmare, aceasta a lucrat împreună cu colegii săi la dezvoltarea și implementarea unui program ce ajută tinerii să își îmbunătățească competențele digitale. Datorită acestei inițiative, Esther și-a dat seama de nevoile comunității sale, a descoperit un scop și și-a exersat abilitățile de colaborare. Deși motivația ei nu a fost aceea de a-și îmbunătăți capacitatea de angajare, abilitățile pe care le-a dezvoltat sunt exact acelea care o vor face să prospere într-un loc de muncă ce se află într-o continuă schimbare.

Prin dezvoltarea unei conexiuni cu mediul exterior și a unei înțelegeri aprofundate a aspectelor complexe care îl definesc, studenții își pot consolida competențe precum empatia, colaborarea și soluționarea de probleme.

Atunci când studenții au un scop bine definit și urmăresc oportunități care se aliniază cu acesta, tind să participe la activități care conduc la rezultate neașteptate, cum ar fi să devină mai agili sau mai adaptabili sau ajută în extinderea perspectivei.

"Ne confruntăm cu vremuri incerte”, notează Financial Times. Iar tinerii din ziua de astăzi, care privesc spre viitor, se pot îngrijora cu privire la numărul de locuri de muncă de astăzi, care ar putea deveni în curând depășite. În același timp, ritmul rapid al acestei schimbări creează, de asemenea, posibilități nelimitate pentru diferite cariere.

Acum, mai mult ca oricând, tinerii au posibilitatea de a echilibra balanța dintre scop și munca propriu-zisă și să își canalizeze energia către rezolvarea unora dintre cele mai mari provocări ale societății, precum inegalitatea, sărăcia și schimbările climatice.

Sursa: Human Skill will be vital for Future Jobs - Financial Times Schools 25 martie 2023