Producătorul auto american vrea să fabrice un nou SUV în România, după ce modelul B-Max făcut la Craiova s-a confruntat cu o cerere redusă.

Ford va investi 200 de milioane de euro la fabrica pe care o deține la Craiova, unde va construi mini-SUV-ul EcoSport începând din toamna anului 2017, a spus Jim Farley, Președinte și CEO Ford Europa. 

În prezent, EcoSport este construit la o fabrică din India, care va continua să producă acest model și după începerea producției la Craiova. Fabrica din România va produce pentru piața europeană, mare amatoare de SUV-uri, în timp ce facilitatea de la Chennai va ansambla automobile pentru piața indiană și alte piețe.

În Europa, vânzările de SUV-uri au crescut cu 23 la sută anul trecut, în timp ce piața totală a avansat cu doar 10 la sută. Segmentul SUV-urilor compacte, în care concurează EcoSport, a înregistrat un ritm de creștere chiar mai alert, de 44 la sută, potrivit Automotive Purchasing.

„Vânzările de EcoSport au urcat anul acesta cu aproape 30% și ținând cont de previziunile legate de creșterea vânzărilor din segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni, pentru noi este momentul oportun să mutăm producția de EcoSport în Europa și să beneficiem astfel de forță de muncă excelentă și de fabrica noastră de la Craiova”, a declarat Farley într-un comunicat al grupului.

Ford estimează că segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni va ajunge la vânzări de circa 1,5 milioane de mașini pe an până în 2017, în creștere cu 35% față de 2015. 

Promisiuni de la guvern 

„Anunțul de azi vine ca urmare a discuțiilor productive pe care Ford le-a avut cu Guvernul României pentru a dezvolta un cadru de lucru pozitiv și care să ajute compania Ford în perioada de tranziție de la actuala sa investiție la această nouă oportunitate, pentru a putea menține competitivitatea la nivel global a fabricii de producție de la Craiova”, potrivit Ford. 

De ani de zile, cei doi mari producători auto prezenți în România (Ford și grupul Renault, proprietarul Dacia) cer autorităților construcția mai rapidă a autostrăzii care să lege Craiova și Pitești de granița de vest, pentru a facilita exportul mașinilor produse local.

Deși vânzările de automobile în România și-au mai revenit în ultimii ani, exportul reprezintă peste 90% din vânzările fabricilor locale. 

„Trebuie să continuăm să lucrăm împreună cu Guvernul României și cu autoritățile locale pentru a îmbunătăți infrastructura și sistemul logistic”, a mai spus directorul Ford Europe. 

Autostrada Pitești-Craiova, care ar ajuta afacerile Ford de la Craiova, ar urma să fie construită în parteneriat public-privat, potrivit ultimelor planuri anunțate de Ministerul Transporturilor, dar încă nu a fost anunțat niciun termen clar privind construcția, scrie news.ro

Ar putea urma alte modele

De la preluarea uzinei de la Craiova, în 2008, Ford a investit în România peste un miliard de euro. Compania americană produce în acest moment la Craiova un singur model auto, monovolumul de mici dimensiuni B-Max, și motorul EcoBoost de 1 litru. 

Pe piața europeană însă, cererea pentru B-Max nu a fost conform așteptărilor Ford, astfel că producția de autoturisme de la Craiova a scăzut în 2015. Astfel, potrivit analiștilor de la JATO Dynamics, Ford a vândut anul trecut peste 46.000 de automobile B-Max, cu 14 la sută mai puține decât în anul anterior.

Capacitatea de producție de la Craiova este de circa 300.000 de mașini anual. Ford a precizat că este, în continuare, în căutare de oportunități de a introduce în producție noi modele la fabrica sa din Craiova, pentru a folosi în întregime capacitatea de producție și tehnologia existentă.