UPDATEGuvernul a înghețat prețurile pentru polițele RCA

Guvernul a aprobat, în ședința de miercuri, înghețarea temporară a tarifelor polițelor RCA.
Măsura va fi decisă prin aprobarea proiectului de hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, informează Agerpres.
Potrivit notei de fundamentare, prin proiect se propune "înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către ASF în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări".
"Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către ASF în luna martie 2023", se precizează în document.
+++
Directorul general al Direcției Asigurări din ASF, Valentin Ionescu, a declarat la finalul ședinței de Guvern că principalul scop al acestei propuneri a fost ca pe următoarele șase luni tarifele practicate de societățile de asigurări să nu crească.
"De asemenea, pentru protejarea populației am avut mai multe prevederi în această hotărâre de guvern, care se referă la limitarea comisionului brokerilor din prima netă la 8%, limitarea numărului de zile pentru lipsa de folosință la 30 de zile - dar ea se poate prelungi numai pe documente care respectă legalitatea și cu aprobarea asigurătorului - acestea sunt cele mai importante schimbări sau propuneri în această hotărâre. Dar cel mai important este ca în următoarele șase luni să nu avem creșteri de tarife pe piața RCA și, doi, să venim cu soluții în această perioadă pentru a adresa problemele identificate legislative pe care le avem în legislația actuală în piața RCA. Vom veni cu o propunere pentru modificarea Legii 132, legii RCA, undeva până la sfârșitul acestei sesiuni parlamentare, dar cel mai probabil undeva în luna mai. În această propunere vom adresa problemele identificate, dar și vom implementa recomandările Directivei MTPI, directivei RCA, care este obligatoriu a fi implementată și în România de la 1 ianuarie 2024", a spus Ionescu.
Întrebat dacă această formă de plafonare a prețurilor RCA afectează anumiți șoferi care vor plăti mai mult decât dacă s-ar fi plafonat la nivelul din martie 2023, Ionescu a precizat: "În urma analizelor pe care noi le-am efectuat în ceea ce privește tarifele practicate în luna februarie, comparativ cu tarifele de referință publicate în 7 martie de către autoritate, dar calculate independent de către un auditor, a rezultat faptul că, per ansamblu, tarifele practicate de societățile de asigurări sunt mai mici decât tarifele de referință. Am spus per ansamblu, în cazul persoanelor fizice media este cu 12% mai mică. Într-adevăr pot fi segmente în care tarifele pot fi în jurul prețurilor de referință sau poate ceva mai mari, dar acele segmente sunt mai puține ca număr".
El a mai precizat că depinde foarte mult de categoria de bonus-malus în care se află șoferul, de capacitate cilindrică și de categoria de vârstă.
"Pot exista excepții sau situații când tarifele sunt mai mari. Vorbim de tarife practicate de societățile de asigurări la sfârșitul lunii februarie, nu vorbim doar de un singur tarif pentru fiecare categorie în parte", a comentat acesta.
Legat de faptul că Sunt șoferi din orașele mari care au clasă de bonus undeva pe la B3, B4, B5, an de an nu au făcut accidente și, în loc să le scadă, prețul RCA a crescut, șeful din ASF a afirmat că în orașele mari încărcarea în ceea ce privește tariful calculat de către societățile de asigurări este ceva mai mare din cauza riscurilor și a frecvenței daunelor.
"În București, frecvența este cea mai mare dintre toate orașele țării, ca urmare și tariful pentru o anumită categorie poate fi ceva mai mare decât într-o altă zonă din țară, având în vedere, așa cum spuneam, frecvența accidentelor din orașele mari, în speță din București", a continuat el.
Comentarii