Inflația îi afectează pe consumatorii ungari mai sensibil decât media europeană, ceea ce este exacerbat și de faptul că populația are mai puține oportunități de a economisi, rezultă din Sondajul European Privind Plățile Consumatorilor.

În noiembrie anul trecut a fost stabilit un record de un deceniu, iar rata de deteriorare a monedei din Ungaria a fost cea mai mare în Uniunea Europeană: a ajuns la 22,5 la sută, produsele alimentare fiind mai scumpe cu aproape 44 la sută în comparație cu un an în urmă, scrie Nepszava.

Sondajul anual realizat de Grupul Intrum mai arată că inflația generează probleme mai grave în Ungaria decât în marea parte a Europei. Compania de recuperare de creanțe a întrebat peste 24.000 de cetățeni din 24 de țări europene, inclusiv din Ungaria, despre cum a evoluat situația lor financiară în ultimul an și cum fac față dificultăților cauzate de creșterea prețurilor. Intervievații ungari au dat un răspuns cu mult peste media europeană, afirmând că inflația are un impact negativ grav asupra finanțelor gospodăriei lor: în medie, 45% dintre respondenți și 65% dintre unguri au răspuns astfel.

Pe baza sondajului, în comparație cu populația Ungariei doar grecii suferă mai mult din cauza inflației, 66% o percep ca o problemă gravă. Din cauza inflației în creștere consumatorii încearcă pretutindeni să-și reducă cheltuielile, dar nu este întotdeauna ușor. În timp ce 62% dintre consumatorii europeni au declarat că alocă mai puțin din bugetul gospodăriei pentru cheltuieli neesențiale - de exemplu pe abonamente digitale sau preferă să bea cafeaua acasă -, în Ungaria acest procent este cel mai mic din Europa, doar 44 la sută.

Ceea ce nu se referă la faptul că conștientizarea financiară a populației ungare ar fi cu atât mai deficitară, mai cu seamă că o parte importantă a populației nu are cheltuieli inutile care ar putea fi reduse, a subliniat Judit Üveges, directorul de vânzări al Intrum, care a amintit că mare parte a coșului de consum al KSH (Oficiul Central de Statistică al Ungariei) a fost și până acum alcătuit de produsele alimentare, utilități și combustibili, respectiv costuri la care cu greu se poate renunța.

În Ungaria cel mai mult cresc prețurile la alimente și energie și este de așteptat ca problema să se agraveze din cauza eliminării plafonului la benzină, la începutul lunii decembrie. Din sondaj mai rezultă că față de media europeană în Ungaria de două ori mai mulți oameni, respectiv 60% dintre unguri, urmăresc cu atenție, de exemplu, pe internet, de unde pot obține produse cu reducere.

Al doilea cel mai obișnuit mod de a reduce costurile în Ungaria este să faci cumpărături la magazine mai ieftine în loc de magazinele de marcă cunoscute: în această direcție au răspuns 45% dintre unguri, iar 44% dintre ei încearcă să economisească, de exemplu, prin a merge mai puțin la restaurant.

Majoritatea consumatorilor ungari și europeni consideră că perioada cu inflația ridicată nu se va încheia prea curând. Potrivit a 71% dintre unguri, costul vieții va crește rapid cel puțin încă un an. Un sfert dintre ei cred că inflația va fi o problemă încă 2-5 ani, iar 18% cred că nu va scădea în viitorul apropiat.

Sursa: RADOR