In premiera, Raportul fondurilor UE: azi PHARE
EurActiv.ro va prezinta in premiera situatia la zi a fondurilor europene alocate Romaniei in perioada 2001 - mai 2004. Astazi, PHARE.
Phare 2001 - contractate 96.97%
Suma alocata: 248,89 milioane euro
Fondurile Phare alocate prin Memorandumurile de finantare a Programelor Phare national 2001 si Phare 2001 de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria si
Din cele 248,89 milioane euro alocate prin Programul Phare national 2001 au fost contractate 241,35 milioane euro, ceea ce reprezinta 96,97%, iar fondurile programelor de cooperare transfrontaliera au fost contractate in procent de 95,7%: 12,44 milioane euro din cele 13 milioane euro alocate.
Pe ansamblu, procentul de contractare a fost de 96,9%, mai ridicat decat cel inregistrat la contractarea fondurilor Phare 2000, ceea ce demonstreaza o buna capacitate de absorbtie a fondurilor alocate.
Phare 2002
Suma alocata: 278,5 milioane Euro
Din bugetul Phare 2002, Romania beneficiaza de 278,5 milioane euro, distribuite astfel: 265,5 milioane euro pentru programul Phare national si 13 milioane euro pentru programele de cooperare transfrontaliera cu Ungaria si Bulgaria.
2,5 milioae Euro pentru restructurarea CEC
Sunt finantate urmatoarele sub-programe si proiecte:
- Sub-programul Criterii politice (19 milioane euro) - proiecte in domeniile: protectia copilului; minoritati;
- Sub-programul Criterii economice (2,5 milioane euro) - implementarea planului de restructurare pentru CEC;
- Sub-programul Intarirea capacitatii administrative (33,55 milioane euro) -
proiecte in domeniile: pregatirea pentru aderarea la Uniunea Europeana,
administratie publica, finante (inclusiv intarirea capacitatii Curtii de Conturi a
Romaniei), consolidarea sistemului de implementare pentru programul SAPARD;
- Sub-programul Indeplinirea obligatiilor legate de adoptarea acquis-ului comunitar
(83,737 milioane euro) - proiecte in domeniile: piata interna (supravegherea
asigurarilor), concurenta, vama, protectia consumatorului, social (forta de munca),
agricultura, energie, transport, sanatate, mediu, justitie si afaceri interne;
- Sub-programul Coeziunea economica si sociala (106,564 milioane euro) -
proiecte pentru constructie institutionala si investitii:
- Constructia institutionala pentru coeziune economica si sociala (20 milioane euro) are in vedere sa sprijine: implementarea politicii de dezvoltare regionala, reforma in invatamantul tehnic si profesional, punerea in aplicare a programului de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si mijlocii (SAMTID), pregatirea proiectelor;
- Investitiile in coeziunea economica si sociala (86,564 milioane euro) sunt destinate domeniilor: educatie si instruire tehnica si profesionala, dezvoltarea resurselor umane, infrastructura regionala si locala; la acestea se adauga asistenta tehnica pentru selectia, monitorizarea si evaluarea proiectelor;
- Sub-programul Programe comunitare (20,149 milioane euro): participarea la programele comunitare si sprijin pentru participantii la schemele de mobilitate Erasmus si Comenius din Programul comunitar Socrates II.
Perioada de contractare a acestor fonduri se incheie la 30 noiembrie 2004, iar cea de efectuare a platilor la 30 noiembrie 2005.
Stadiul contractarii face obiectul monitorizarii bilunare la nivelul Coordonatorului national al asistentei, care, impreuna cu agentiile de implementare a stabilit un calendar estimativ si pe baza lui identifica intarzierile si stabileste masurile pe care autoritatile de implementare trebuie sa le intreprinda pentru recuperarea intarzierilor si evitarea pierderii fondurilor.
Ministerul Finantelor Publice, in calitate de Coordonator national al asistentei a prezentat in Guvern situatia contractarii Programului Phare 2002 si a supus aprobarii acestuia decizia de realocare a fondurilor acelor proiecte pentru care exista riscul necontractarii in perioada prevazuta de Memorandumul de finantare.
Phare 2003
Suma alocata: 276,5 milioane Euro
Termen-limita pentru semnarea contractelor: 30 noiembrie 2005
Termen-limita pentru efectuarea efectiva a platilor: 30 noimebrie 2006
Fondurile Phare alocate Romaniei pentru anul 2003 insumeaza 276,5 milioane euro, din care 265,5 milioane euro pentru Programul Phare national, iar 11 milioane euro destinate celor doua Programe de cooperare transfrontaliera, cu Ungaria si
Memorandumurile de finantare pentru aceste programe au fost semnate pe data de 2 decembrie 2003, marcand astfel incheierea exercitiului de programare si inceperea implementarii proiectelor.
Perioada de contractare pentru aceste proiecte este prevazuta pana la 30 noiembrie 2005, iar efectuarea platilor se va realiza pana la 30 noiembrie 2006.
Prin Programul Phare national 2003 sunt finantate urmatoarele sub-programe si proiecte:
- Sub-programul Criterii politice (34,9 MEURO) - proiecte in domeniile: protectia copilului; accesul la educatie al categoriilor defavorizate; lupta impotriva discriminarii; minoritati si societate civila;
- Sub-programul Criterii economice (11,4 MEURO) - aplicarea sistemului de cadastru, consolidarea BNR, intarirea capacitatii de analiza a Comisiei Nationale de Prognoza;
- Sub-programul Intarirea capacitatii administrative (27,395 MEURO) - proiecte in domeniile: reforma administratiei publice, consolidarea capacitatii administrative a Parlamentului Romaniei, sprijinirea Ministerului Finantelor Publice in aplicarea strategiei informationale, dezvoltarea capacitatii de gestionare si monitorizare a fondurilor UE de pre-aderare;
- Sub-programul Indeplinirea obligatiilor legate de adoptarea acquis-ului comunitar (56,4 MEURO) - proiecte in domeniile: social (forta de munca), agricultura, energie, transport, sanatate, mediu, telecomunicatii, vama, justitie si afaceri interne, lupta impotriva coruptiei;
- Sub-programul Coeziunea economica si sociala (112,005 MEURO) - proiecte pentru constructie institutionala si investitii:
- Constructia institutionala pentru coeziune economica si sociala (19,50 M EURO) are in vedere sprijin pentru implementarea politicii de dezvoltare regionala;
- Investitiile in coeziunea economica si sociala (92,505 MEURO);
- Sub-programul Programe comunitare (23,4 MEURO): participarea la programele comunitare si sprijin pentru participantii la schemele de mobilitate Erasmus si Comenius din Programul comunitar Socrates II si ajutor pentru imbunatatirea participarii Romaniei la Programul cadru 6 in domeniul cercetarii.
Prin Programul Phare 2003 de cooperare transfrontaliera intre
Cooperarii transfrontaliere dintre
Proiecte de infratire institutionala (twinning si twinning light)
In prezent se afla in derulare proiecte de twinning finantate din alocarile Phare 2001 si 2002 si sunt in curs de finalizare si semnare conventiile de infratire pentru proiectele finantate in cadrul Programului Phare 2003.
In cadrul Programului Phare 2001, din cele 17 proiecte de twinning aprobate, 11 sunt proiecte clasice de twinning pentru urmatoarele domenii: afaceri interne, administratie publica, mediu, vama, statistica, agricultura, reforma in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii si cooperatiei, transporturi, drepturile omului. Celelalte 6 proiecte sunt de tip twinning light si vizeaza domeniile servicii financiare si afaceri interne.
Din fondurile Phare 2002 au fost aprobate 32 de proiecte de twinning (dintre care 30 clasice si 2 de tip twinning light). In cursul anului 2004 parteneri din Anglia,
In luna iulie 2003 Comitetul de Gestiune Phare al Comisiei Europene a aprobat finantarea din Programul Phare 2003 a 32 de proiecte de twinning si 6 proiecte de tip twinning light. In cadrul procesului de selectie a partenerilor, ce a avut loc in luna noiembrie 2003 si-au manifestat interesul de a participa la aceste proiecte:
Rezultatul selectiei a evidentiat faptul ca toate statele membre care au raspuns invitatiei, cu exceptia Greciei si Portugaliei, au devenit parteneri in cadrul proiectelor finantate din fondurile Phare 2003. Domeniile in care se vor realiza aceste infratiri institutionale sunt: agricultura, mediu, servicii financiare, vama, justitie si afaceri interne, administratie publica, cadastru, social, telecomunicatii, coeziune economica si sociala.
Conventiile de twinning au fost elaborate si aprobate, fiind in curs de semnare de catre ambii parteneri, urmand ca implementarea lor sa inceapa in luna iunie 2004.
De la 1 mai 2004 a intrat in vigoare un nou manual de twinning, care aduce modificari procedurilor de implementare a acestui tip de proiecte, prin prisma trecerii la sistemul extins de implementare descentralizata.
Coordonatorul national al asistentei a adus la cunostinta autoritatilor de implementare noile proceduri si a solicitat sprijinul Comisiei Europene pentru organizarea unor sesiuni de training cu autoritatile si agentiile de implementare pentru a se familiariza cu modificarile in implementarea proiectelor de twinning.
Facilitatea de finantare Twinning Light are ca obiectiv principal acordarea de asistenta intr-un mod rapid si flexibil, asistenta centrata pe arii prioritare delimitate specific, in conexiune cu procesul de aderare si direct legate de adoptarea acquis-ului comunitar.
Autoritatea de implementare pentru facilitatea de finantare Twinning Light este Ministerul Finantelor Publice - Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar.
Din fondurile Phare 2001, suma totala alocata acestei componente a fost contractata
integral si au fost finantate un numar de 7 proiecte, din diverse domenii.
Pentru exercitiul Phare 2002 s-a inaintat Comisiei Europene documentatia de aprobare
pentru 10 proiecte de tipul Twinning Light, din care au fost aprobate pana in prezent
un numar de 5 proiecte.
Concomitent, au fost inaintate Comisiei Europene spre aprobare documentele pentru un numar de 4 propuneri de proiect finantate din fondurile Phare 2003.
Ca urmare a intrarii in vigoare a noului manual de twinning, bugetul noilor propuneri de proiecte care vor fi inaintate Comisiei Europene se ridica la 250.000 euro, fata de 150.000 euro, cat era prevazut pana la data de 1 mai 2004.
Facilitatea de pregatire a proiectelor (PPF)
Aceasta facilitate a fost introdusa pentru a sprijini institutiile din Romania sa elaboreze documente coerente si bine fundamentate, in vederea accesarii fondurilor necesare implementarii proiectelor.
Initiata in cadrul exercitiului de programare Phare 2000, facilitatea a continuat sa finanteze prin programele Phare 2001 si 2002 studii si servicii de asistenta tehnica pe termen scurt. Astfel, din fondurile Phare 2001 au fost finantate 26 de proiecte, iar din fondurile alocate in 2002 s-au transmis Comisiei spre aprobare un numar de 21 de proiecte, 7 dintre acestea fiind in curs de derulare.
Programarea Phare -multianuala 2004 - 2006
Documentul de planificare Phare 2003 pentru
Pentru capitolele de acquis, Foia de parcurs ofera un sistem de repere fata de care pot fi monitorizate in mod corespunzator evolutiile in procesul de pregatire pentru aderare.
In foaia de parcurs au fost identificate prioritatile pe termen scurt si mediu, acestea fiind in continuare dezvoltate in Parteneriatul pentru Aderare revizuit, si reflectate in actuala abordare a programarii Phare.
Conceptul de programare multi-anuala pentru perioda 2004-2006, propus de Comisia Europeana si agreat de partea romana, este evidentiat si in Documentul de Planificare pentru
In consecinta, documentul aprobat la sfarsitul lunii februarie 2004 de Comitetul de Gestiune Phare al Comisiei Europene, subliniaza importanta programelor multianuale pentru cele 8 sectoare prioritare:
- Minoritati;
- Justitie;
- Managementul frontierelor;
- Reforma administratiei publice;
- Finante publice;
- Agricultura;
- Protectia mediului;
- Coeziune economica si sociala;
Bugete pentru anii urmatori
2005: 396,9 milioane Euro
2006: 438,5 milioane Euro
Acest document stabileste o alocare globala pentru programul Phare National de 356,9 milioane euro si prevede ca bugete, indicative pentru anii 2005 si 2006, suma de 396,9 milioane euro, respectiv 438,5 milioane euro.
Din totalul de 356,9 milioane Euro cat reprezinta alocarea pentru programul Phare National 2004, s-a stabilit un procent de circa 80% pentru programele sectoriale multianuale, asigurandu-se astfel necesitatile de finantare Phare prevazute in documentele strategice.
Diferenta de circa 20% din alocarea 2004 este dedicata atat unei componente anuale ce raspunde necesitatilor punctuale legate de adoptarea acquis-ului care nu sunt cuprinse in sectoarele anterior mentionate (ex., transporturi, energie, audiovizual, statistica, sanatate, politici sociale si de ocupare, problematica penitenciarelor si azil si combaterea traficului de droguri, combaterea coruptiei, coordonarea asistentei nerambursabile, etc) cat si participarii la programele comunitare (care detin in medie pana la 10% din bugetul anual Phare).
Exercitiul de programare Phare 2004 a fost lansat in iunie 2003, cand Comisia Europeana - in cadrul unui seminar organizat de MIE, cu sprijinul consortiului de evaluatori independenti,
Pentru cele opt sectoare din componenta multi-anuala, fost necesara intocmirea urmatoarelor tipuri documente care au fost supuse atentiei Comisiei Europene:
- Strategia sectoriala - defineste o perspectiva extinsa de actiune sectoriala in contextul aderarii Romaniei. Strategiile, in principiu, trebuie sa cuprinda atat obiectivele si masurile de reforma, precum si necesitatile financiare legate de Phare, bugetul de stat si/sau donatori internationali. Pentru sectorul coeziunea economica si sociala la nivelul Guvernului Romaniei a fost aprobat Planul National de Dezvoltare;
- Fisa sectoriala de program - defineste exclusiv actiunile finantabile din Phare pe perioada 2004 - 2006. Rolul fisei sectoriale de program este de a realiza legatura dintre strategii, documente programatice si documentele tehnice - proiectele Phare prin care pot fi implementate. Noile formate standard de fise sectoriale de program, precum si formatele de fise de proiect asociate unui sector, au fost prezentate in luna februarie 2004 de catre Coordonatorul Phare pentru
- Fisele de proiecte - detaliaza la nivel tehnic masurile cuprinse in programele sectoriale precum si modul de implementare conform procedurilor PHARE;
- Fisele de infratire institutionala (twinning) pentru proiectele de infratire institutionala care sunt cuprinse in cadrul programarii din 2004.