Președintele Iranului Hassan Rohani este într-un turneu european în urma căruia afaceri de zeci de miliarde de dolari ar putea fi semnate. Un obiectiv major este achiziția a peste 100 de avioane Airbus pentru a înnoi flota liniei aeriene naționale.

La doar o săptămână de la intrarea în vigoare a acordului nuclear, care a dus la ridicarea sancțiunilor internaționale, Rohani a plecat spre Italia împreună cu o delegație de 120 de persoane care include miniștri și oameni de afaceri. La Roma, Rohani ar putea semna acorduri în valoare de 18 miliarde de dolari cu firme italiene, scrie BBC.

La a doua oprire, în Franța, președintele iranian va încerca să încheie un acord important pentru compania aeriană națională. Miercuri, Rohani intenționează să semneze un contract pentru achiziția a 114 aeronave Airbus, pentru a reface flota Iran Air. Numărul de avioane ar putea fi însă suplimentat în urma discuțiilor și acordul este estimat, pe baza prețurilor de listă, la 20 de miliarde de dolari. O analiză Reuters notează însă că o tranzacție de o asemenea scală va include discounturi semnificative.

După revoluția islamică din 1979, Iranul a avut mari dificultăți în a cumpăra avioane și piese de schimb din Occident, astfel că pasagerii petreceau multe ore pe aeroporturile din țară în așteptarea reparației avioanelor îmbătrânite.

Potrivit website-ului companiei, flota Iran Air numără 43 de aeronave, dar numai 12 dintre acestea pot zbura în spațiul aerian european, deoarece compania nu a putut demonstra că aparatele sale respectă standardele internaționale de siguranță. Potrivit airfleets.net, vârsta medie a avioanelor comerciale ale Iranului este de 27 de ani.

Mai mult, Teheranul analizează și posibilitatea de a cumpăra avioane de la Boeing. Ministrul adjunct al transporturilor Asghar Fakhrieh Kasha a spus pentru Reuters că Iranul este pregătit să cumpere 100 de aeronave de la cel mai mare producător mondial de avioane. Boeing însă trebuie să-și calculeze atent pașii, și ar putea avea nevoie de o dispensă deoarece Statele Unite încă impune anumite restricții Iranului.

Acorduri cu China 

Nu doar europenii profită de ridicarea sancțiunilor, ci și China, după ce președintele Xi Jinping a fost primul lider care a vizitat Iranul după intrarea în vigoare a acordului nuclear.Sâmbătă, Iranul și China au semnat 17 de acorduri de cooperare în domenii diverse, de la energie, industrie la promovarea comerțului. Cele două țări au agreat, de asemenea, să crească relațiile comerciale bilaterale de peste zece ori la 600 miliarde de dolari în următorul deceniu, potrivit CNBC.

După ridicarea sancțiunilor, companiile occidentale încearcă să reia legăturile cu statul asiatic, după ani de embargo, iar funcționarii guvernamentali încearcă, la rândul lor, să atragă cât mai mulți investitori, scrie Wall Street Journal.

Oficialii iranieni pregătesc primul transport de petrol către Europa luna viitoare, funcționarii încearcă să renegocieze contractele cu firmele care lucrează câmpurile petroliere pentru a le face mai profitabile pe termen lung, iar cel mai mare armator de vase petroliere din țară, National Iranian Tanker Co., analizează listarea acțiunilor sale pe o piață internațională.

Americanii vor și ei o felie

De cealaltă parte, producătorul german de autovehicule Daimler a anunțat că va relua imediat relațiile comerciale din Iran, pe care le-a întrerupt în 2010, citând potențialul mare de creștere după mulți ani de sancțiuni și cererea înfrânată în tot acest timp din domeniul transporturilor.

Și producătorul de software SAP este pregătit să se reîntoarcă pentru a ajuta companiile să-și construiască infrastructura IT. În acest timp, companii aeriene ca British Airways sau Air France-KLM anunță planuri de a lansa zboruri spre și dinspre Iran.

Chiar și companiile americane explorează posibolități de conlucrare cu Iranul, chiar dacă guvernul Statelor Unite păstrează încă în vigoare unele sancțiuni. „Am început să analizăm modalități de a face afaceri în Iran, dar respectând în totalitate regulile impuse de guvernul SUA”, a spus un purtător de cuvânt al General Electric, potrivit WSJ. Compania americană și-a păstrat o prezență modestă în Iran, chiar și în timpul embargoului, furnizând echipamente medicale în baza excepțiilor de ajutor umanitar și are autorizație din partea guvernului de a vinde piese de schimb pentru motoarele GE de avion, chiar dacă până acum nu a făcut nicio vânzare.

Mondelez International, deținătorul unor mărci precum Milka, Cadbury sau Oreo, a anunțat că va investi în Orientul Mijlociu și Africa dar a avertizat că este „prematur să speculeze” asupra oportunităților din Iran.

Și totuși, marele câștigător al ridicării sancțiunilor ar putea să nu fie nici Europa și nici SUA, ci China, care depinde de importurile de petrol din Orientul Mijlociu. „Guvernul și națiunea Iranului au fost întotdeauna și sunt încă interesate de extinderea relațiilor cu țări de încredere precum China... (guvernele) occidentale nu au reușit niciodată să câștige încrederea națiuni iraniene”, a spus ayatolahul Ali Khamenei, după o întrevedere cu președintele Chinei în weekend.

China este deja cel mai mare partener comercial al Iranului, cu schimburi bilaterale de peste 50 de miliarde de dolari în 2014, în creștere cu 31 de procente față de anul precedent, iar Orientul Mijlociu vede în China o superputere de la care are mari așteptări.