România este mult sub media Uniunii Europene când vine vorba de comerțul online.

Doar 18% din totalul utilizatorilor de Internet din România au optat în 2016 să cumpere online, mult sub media înregistrată la nivelul Uniunii Europene (UE), de 66%, relevă un studiu de specialitate, dat luni publicității.

Conform cercetării efectuate de Perceptum, 7% din cifra de afaceri a firmelor românești, cu excepția celor din sectorul financiar, a fost generată de vânzările pe Internet. Doar Bulgaria, Cipru (cu câte 4%) și Grecia (6%) au avut procente mai mici, relatează Agerpres.

În ceea ce privește portretul robot al cumpărătorului online, acesta este bărbat, cu vârsta între 25 și 34 de ani, are studii superioare, este informat și preocupat de propria imagine, și achiziționează mai ales haine și articole sportive.

Potrivit sursei citate, dintre cei care au făcut cumpărături online, doar 3% au reclamat probleme legate de fraudă, aceasta fiind cea mai puțin reclamată problemă. În același timp, 68% dintre cumpărători au declarat că nu au întâmpinat nicio problemă, în timp ce 17% s-au plâns de viteza mai redusă a livrării față de timpii indicați de către comerciant. Totodată, 13% s-au plâns de blocaje tehnice ale site-urilor în timpul comenzii sau al plății.

Valoarea vânzărilor în magazinele online crește rapid

De reținut însă este faptul că piața autohtonă de cumpărături online este în creștere accelerată și departe de potențial.

Comerțul electronic a crescut anul trecut în România cu 30% față de 2015, la 1,8 miliarde euro, sumă care include doar vânzările de produse, nu și serviciile, precum plata facturilor sau către agenții de turism ori companii aeriene, potrivit GPeC, cel mai mare eveniment local de e-commerce.

Astfel, România a înregistrat în 2016 una dintre cele mai mari creșteri la nivel european.

GPeC estimează că în România sunt active circa 5.000 de magazine online și că peste 20.000 de site-uri au funcționalitatea "add-to-cart”.

Datele indică de asemenea un avans al comenzilor realizate de pe smartphone-uri și tablete, la 35-40% din totalul cumpărăturilor, dar românii preferă în proporție covârșitoare să achite cash, la livrare (90% din tranzacții).

Cât de importantă este prezența pe net o arată un studiu de anul trecut al Comisiei Europene care arată că producătorii din Uniunea Europeană s-au orientat puternic către deschiderea propriilor magazine online pentru a face față schimbărilor generate de ecommerce în ultimul deceniu. Astfel, două treimi dintre fabricanții chestionați au optat pentru propriul magazin online, 55% au ales distribuția exclusiv online, 54% și-au crescut sprijinul pentru vânzătorul său online în timp ce 41% și-au crescut susținerea pentru vânzătorul fizic, iar 14% își vând singuri produsele direct pe platformele marketplace.