Indicele CONFIDEX privind încrederea în economie este 51,3 pentru primul semestru din 2025, în ușoară scădere față de semestrul II din 2024 (52), a afirmat marți inițiatorul studiului CONFIDEX, Andrei Cionca.

  • Încrederea în economie rămâne constantă: indicele CONFIDEX pentru S1 2025 este 51.3, aproape identic cu cel din S2 2024 (52).
  • Managerii sunt pesimiști în privința economiei globale – 64% cred că va merge mai prost. Totuși, 42% sunt optimiști în privința propriilor companii.
  • 95% dintre manageri cer investiții în economia națională, iar 58% susțin nevoia unor surse alternative de finanțare. Imaginea investitorilor rămâne pozitivă: 81% îi consideră esențiali pentru stabilitate și management.
  • Sectoarele Servicii și Energie sunt cele mai încrezătoare, spre deosebire de Agricultură și Transport, care privesc cu rezerve perioada următoare.

Cea de-a 12-a ediție a studiului CONFIDEX, susținut de fondurile de private equity ROCA, Agista și de CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, condus pe un eșantion de peste 500 de manageri de top, confirmă acest sentiment mixt: 64% dintre manageri se așteaptă ca economia globală să se înrăutățească (55%), dar 42% cred că situația propriei companii va rămâne stabilă, în timp ce 26% se așteapta la o îmbunătățire a situației propriilor companii.

Conform studiului, companiile din domeniul serviciilor se dovedesc a fi cele mai optimiste, cu un indice de încredere de 52.7, urmate de cele din IT (52.9). Pe de altă parte, sectorul agricol adoptă o atitudine mai prudentă (indice de 45.7), în contextul complicării situației generale din domeniu.

Companiile mari sunt mai optimiste, diferența de patru puncte între acestea și companiile cu afaceri sub un milion de euro arătând că "principala preocupare a managerilor români ar trebui să fie dimensiunea, cu cât o companie este mai mare cu atât e mai stabilă", a subliniat Cionca, în cadrul unei conferințe de presă.

"Pentru al treilea semestru consecutiv, încrederea în economie rămâne stabilă - un semn că mediul de afaceri a învățat lecțiile ultimilor ani. Confidex ne arată și o direcție clară: avem nevoie de un mediu care susține creșterea și atrage capital în zonele care pot face diferența. Deși contextul global e tot mai instabil, companiile românești par să fi dezvoltat anticorpii necesari ca să meargă mai departe, chiar și în mijlocul turbulențelor", a spus Cionca.

Nevoia de investitori

Cu un procent al încrederii față de investitori de 81%, managerii și antreprenorii resimt nevoia unui rol din ce în ce mai pronunțat al acestora în economie.

Astfel, 32% dintre manageri declară că ar avea nevoie de sprijin financiar din partea investitorilor, aceștia fiind percepuți ca parteneri valoroși pentru  stabilitatea financiară a companiilor, dar și ca suport pentru dezvoltarea strategiilor de business, care să susțină navigarea prin provocările actuale și să ducă la scalarea afacerilor. 

Managerii consideră că investitorii contribuie semnificativ la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc, cu 72% din respondenți recunoscând această contribuție.

Tendință de precauție

Rezultatele studiului indică o tendință generală de precauție în privința contextului economic actual, marcat de incertitudini și riscuri.

Majoritatea managerilor (57%) prognozează o accentuare a inflației, iar 39% se așteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. Aceste proiecții sunt amplificate de așteptările de creștere a ratei șomajului (49% dintre respondenți) și de deprecierea leului față de euro (54%).

41% dintre manageri afirmă că situația companiei lor s-a deteriorat în ultimele 6 luni, iar jumătate dintre aceștia cred că lucrurile se vor înrăutăți pe termen scurt.

În același timp, s-a înrăutățit și percepția cu privire la evoluția macroeconomică în ultimele 6 luni. 79% dintre manageri resimt o depreciere a stării economiei globale, iar 72% a economiei europene.

Managerii păstrează o atenție deosebită asupra costurilor operaționale, 73% dintre respondenți anticipând o creștere a cheltuielilor de producție și funcționare în următoarele 6 luni, ceea ce le poate influența strategiile de prețuri.

Totodată, pentru perioada următoare, managerii își concentrează atenția asupra unor aspecte esențiale pentru securizarea și dezvoltarea afacerilor.

Prioritățile identificate în ediția a 12-a a studiului includ îmbunătățirea relațiilor cu clienții (29%) și creșterea vânzărilor (47%), dar și diversificarea investițiilor.Diversificarea produselor continuă să fie percepută ca principala oportunitate, 23% dintre manageri subliniind acest aspect.

Această oportunitate se manifestă în diverse sectoare, inclusiv industrie, construcții, comerț / FMCG și energie.

Topul oportunităților este completat de accesul mai facil pe piețele internaționale (15%) și de digitalizare / tehnologizare (13%). Deși aceste aspecte sunt, în principal, asociate cu sectorul IT, toate sectoarele identifică un potențial semnificativ în sporirea productivității prin intermediul automatizării.

Alte oportunități relevante reliefate de studiu sunt creșterea investițiilor (12%) și atragerea de noi clienți (11%), ambele înregistrând o ușoară creștere comparativ cu S2 2024.

De asemenea, se observă o evoluție pozitivă a percepției asupra posibilității de stimulare a cererii din piață. Aproximativ 10% dintre companii cred că reducerea incertitudinilor ar putea genera noi oportunități de dezvoltare.