Deși metaversul promite mari oportunități comerciale, acesta ridică o serie de întrebări la care autoritățile de reglementare au dificultăți în a răspunde, deoarece această evoluție a internetului se află într-un stadiu incipient.

Este greu de imaginat cum va arăta cu adevărat metaversul, dar autoritățile de reglementare încep să se gândească serios la acest aspect. Comisia Europeană vrea să pară că are lucrurile sub control. „Metaversul nu este ceva nou", a declarat comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, la Adunarea Digitală organizată de președinția franceză, care a avut loc recent la Toulouse.

„Am lucrat din greu pentru a ne asigura că cadrul european de reglementare este adecvat", a adăugat el, făcând referire la actul legislativ privind piețele digitale (DMA) și la cel privind serviciile digitale (DSA), adăugând că Bruxelles nu intenționează „să aștepte ca răul să fie făcut înainte de a interveni".

Dar, deși au fost deja identificate multe utilizări potențiale, metaversul este încă mai mult un concept, ceea ce face aproape imposibilă identificarea cu certitudine a provocărilor și riscurilor pe care le va prezenta această nouă lume - sau lumi - paralelă.

„Indiferent de modul în care este definită, vor apărea probleme sociale și economice", a declarat Haksoo Ko, profesor de drept la Universitatea din Seul.

În primul rând, „trebuie să fim capabili să evaluăm amenințările în diferite contexte, în special pe rețelele sociale", a declarat Camille François, profesor la Universitatea Columbia, lăudând totodată faptul că acest tip de dialog are loc înainte ca metaversul să devină o realitate. „Este important să ne gândim de la început la cum putem concepe tehnologii responsabile", a adăugat ea.

Pe lista riscurilor potențiale ale metaversului se numără hărțuirea cibernetică și discursul instigator la ură, care ar putea, de asemenea, să ia o nouă dimensiune în această lume nouă, în întregime virtuală.

Iar Big Tech sunt foarte conștienți de acest lucru.

Într-o notă internă din martie 2021, obținută de Financial Times, Andrew Bosworth, Chief Technology Officer al Meta, a avertizat că metaversul ar putea deveni un „mediu toxic", în special pentru femei și minorități și că ar putea fi o „amenințare existențială" pentru planurile companiei dacă această „amenințare" ar ține utilizatorii mainstream departe de acest nou spațiu.

Meta nu este singura companie care își face griji în această privință. Într-o postare recentă pe blog, Charlie Bell, vicepreședintele executiv al Microsoft, a subliniat că „problemele internetului de ieri și de azi - furtul de identitate, tentativele de furt de credențiale, ingineria socială, spionajul de stat, vulnerabilitățile inevitabile - vor apărea și în metavers".

Preocupările legate de confidențialitate și de protecția datelor ar trebui, de asemenea, să fie parte integrantă a dezbaterii, iar factorii de decizie politică nu vor putea ignora regulile concurenței.

Prea mare pentru a fi ignorat

Metaversul ar putea valora foarte mult - până la 5.000 de miliarde de dolari până în 2030, potrivit unui studiu prezentat de firma americană de consultanță McKinsey & Company la evenimentul anual VivaTech desfășurat luna aceasta la Paris.

„Metaversul este pur și simplu prea mare pentru a fi ignorat", au scris autorii studiului, subliniind că este „complet plauzibil" ca jumătate din evenimentele live să se desfășoare în metavers și ca utilizatorul mediu să petreacă „până la șase ore pe zi" explorând aceste experiențe până în 2030.

Comerțul electronic va fi probabil prima industrie care va beneficia de această creștere, cu un impact pe piață estimat între 2.000 și 2.600 de miliarde de dolari până în 2030, urmat de piața învățării virtuale academice (180-270 de miliarde de dolari), de publicitate (144-206 miliarde de dolari) și de jocuri (108-125 de miliarde de dolari).