Ministerul Fondurilor Europene va concepe un instrument informatic, ROM-AFIS, de detectare și prevenție a neregulilor și a fraudelor, pentru a proteja interesele financiare ale statului și ale UE, potrivit unui comunicat de presă al Guvernului.

Decizia face parte dintr-o serie de măsuri pentru îmbunătățirea ratei de absorbție a fondurilor structurale și de coeziune aferente exercițiului financiar 2007-2013.

ROM-AFIS "va fi utilizat în scopul implementării corecte și eficiente a acțiunilor finanțate de la buget, în conformitate cu normele legale aplicabile și pentru monitorizarea organismelor responsabile de gestionarea fondurilor”, precizează sursa citată.

Va fi realizată, totodată, o bază de date cu prețuri de referință pentru bunuri, mașini, utilaje, echipamente specializate și servicii, cu scopul implementării „în condiții de maximă eficiență” a Programelor cu finanțare din FEDR, FC, FSE. Această bază de date, publicată pe site-ul MFE, va putea fi folosită de toate instituțiile cu rol de autoritate de management, va avea caracter obligatoriu și va cuprinde plafoane maximale ce trebuie respectate în procesul de achiziții pentru activitățile eligibile ale proiectelor.

De asemenea, printr-o Hotărâre, se stabilește cadrul legal național privind activitățile și termenele care trebuie respectate de către toate structurile implicate în închiderea programelor operaționale finanțate în perioada 2007-2013 din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European, Fondul de Coeziune și Fondul European pentru Pescuit. Activitățile și termenele legate de închiderea programelor vor fi aduse la îndeplinire, potrivit competențelor, de autoritățile de management ale programelor operaționale, Autoritatea de Certificare și Plată din Ministerul Finanțelor Publice și Autoritatea de Audit.

Încheierea programelor se va face prin transmiterea la Comisie a Aplicației de plată, a soldului final și a declarației finale de cheltuieli. În mod excepțional, declarația finală de cheltuieli va putea conține cheltuielile solicitate de beneficiari și neincluse în declarația de cheltuieli a autorității de management pentru ultima aplicație de plată intermediară, inclusiv cheltuieli aferente proiectelor generatoare de venituri care, potrivit prevederilor legale în vigoare, nu au putut fi declarate de autoritatea de management.

Tot în ședința de Guvern de miercuri a fost adoptată o Ordonanță prin care se armonizează cadrul legal de decontare a unor cheltuieli în baza unor contracte de finanțare din POS Mediu 2007-2013. Prin decontarea acestor sume de către Comisia Europeană se urmărește reîntregirea bugetului de stat sau a bugetelor de unde au fost efectuate inițial aceste cheltuieli, realizându-se o creștere a gradului de absorbție a fondurilor nerambursabile și o diminuare a deficitului bugetar determinat de finanțarea inițială a acestor proiecte.

Ordonanța modifică, de asemenea, art. 34 din Legea nr. 284/2010 în sensul eliminării obligativității, pentru beneficiarii autorități ale administrației publice, precum și pentru alte categorii de beneficiari al căror personal este plătit din fonduri publice, de a nominaliza în echipele de implementare a proiectelor un număr maxim de persoane. Astfel, este reglementată posibilitatea ca echipele de proiect să fie dimensionate la nivelul maxim prevăzut în contractul/acordul/ordinul de finanțare semnat de către instituția beneficiară cu autoritatea finanțatoare.