Inspecția tehnică periodică este un proces prin care trebuie să treacă toate vehiculele care circulă pe străzile din România, indiferent că sunt folosite în scop personal sau comercial.

Practic, orice vehicul aflat în circulație este verificat periodic din punct de vedere tehnic pentru a se certifica buna sa funcționare.

Din momentul în care urcă pe un elevator auto și până la ieșirea pe poarta stației ITP, automobilele care se prezintă la inspecție trec printr-o baterie de verificări ce probează buna condiție și funcționare a tuturor sistemelor, a caroseriei, anvelopelor și chiar a parbrizului și geamurilor mașinii. 

Din nefericire, din cauza multiplelor verificări pe care le implică, procesul de inspecție poate părea unul dificil și obositor, motiv pentru care mulți șoferi îl amână foarte mult. Cu toate acestea, amânarea ITP-ului se poate transforma în sine într-o sursă de mari probleme pentru șofer. Iată care sunt cele mai neplăcute situații pe care le poți evita realizând ITP-ul la timp:

Expunerea vehiculului la pericole în trafic

În cadrul unei inspecții ITP sunt verificate multe aspecte tehnice, fiecare având rolul său în menținerea securității șoferului și pasagerilor, precum și a celorlalți participanți la trafic. Desigur, verificarea ștergătoarelor de parbriz s-ar putea să nu ni se pară la fel de importantă ca verificarea bunei funcționări a roților pe un stand de frana, însă nu ar trebui să uiți că toate au un rol de jucat în menținerea siguranței noastre pe șosea. 

Chiar și cele mai mici piese sau sisteme își au rolul lor și își aduc contribuția la securitatea noastră în trafic. Ultimul lucru care ai vrea să ți se întâmple ar fi să fii prins cu ștergătoarele defecte într-o ploaie torențială, cu atât mai mult dacă te afli în mișcare pe autostradă. Procesul de inspecție va scoate repede la iveală orice probleme tehnice care îți pot afecta siguranța în trafic și îți va oferi posibilitatea să le remediezi la timp, evitând, astfel, situații mult mai grave. 

Pierderea certificatului de înmatriculare

Perioada de valabilitate a ITP-ului poate varia în funcție de scopul în care automobilul este folosit, precum și de vechimea acestuia. Astfel, pentru mașinile nou achiziționate, prima inspecție tehnică periodică trebuie efectuată după maximum 3 ani de la momentul achiziționării, iar ulterior odată la 2 ani. De asemenea, în cazul vehiculelor mai vechi de 2 ani ITP-ul va trebui realizat anual.

Este foarte important să respecți aceste termene pentru că, în cazul în care ești prins în trafic cu ITP-ul expirat, vei avea doar 15 zile la dispoziție pentru a-l reînnoi, în caz contrar riscând să rămâi fără certificatul de înmatriculare al mașinii. În plus, vei fi nevoit și să achiți o amendă consistentă și va trebui să efectuezi inspecția într-un centru RAR în condiții mult mai riguroase decât în centrele independente.

Pierderea de bani pentru repatrierea mașinii

Cu siguranță una din cele mai rele situații prin care poți trece este să fii prins cu ITP-ul expirat într-o țară străină. Atunci când ești depistat cu un ITP depășit în afara țării, riști nu doar o amendă consistentă din partea autorităților, dar chiar să ajungi să cheltuiești sume consistente de bani pentru repatrierea vehiculului.

Dacă ajungi la frontieră cu un vehicul cu ITP-ul expirat, certificatul și plăcuțele de înmatriculare ale mașinii tale vor fi reținute de către vameși, iar tu vei fi nevoit să chemi o platformă de transport până la graniță, situație în care vei ajunge să cheltuiești foarte mulți bani. Adaugă la asta stresul, timpul și eforturile pierdute pentru a rezolva problema și, cu siguranță, toată situația se va transforma într-un calvar.