Parlamentul European a adoptat cele trei propuneri de directive care formează Pachetul Mobilitate, în forma agreată de Consiliu, dar care nu este pe placul României și a altor state din Europa de Est.

Regulile revizuite referitoare la detașarea șoferilor, perioadele conducere și de repaus și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj (adică transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru) au scopul de a pune capăt denaturării concurenței în domeniu și de a oferi condiții mai bune pentru odihna șoferilor, susține Parlamentul European.

De cealaltă parte, România, alături de Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta și Polonia consideră că unele aspecte din cele trei acte legislative sunt problematice și afectează funcționarea pieței interne a UE. 

Eurodeputații români, în cooperare cu colegii din celelalte state din est, au încercat să introducă amendamente, dar acestea nu au fost aprobate. „Încă încercăm să îi convingem pe colegi că acest pachet de reglementări nu respectă în totalitate prevederile Tratatului de funcționare a UE. Sunt probleme cu respectarea dreptului la liberă circulație a persoanelor și a serviciilor. Am depus amendamente și sperăm la un vot care să amâne întreg pachetul. Din păcate, șansele sunt mici pentru industria de la periferia UE însă nu vom lăsa lucrurile să se termine așa”, spunea marți Marian-Jean Marinescu, europarlamentar PNL.

La rândul său, Maria Grapini, eurodeputat ales pe lista PSD, arată că este așteptat rezultatul unui studiu de impact care ar putea duce la amendarea legislației. „Având în vedere importanța transportului pentru economia europeană, eficiența economică, piața internă și mediu, am adresat o scrisoare Comisiei Europene și am solicitat efectuarea unui studiu de impact asupra economiei și mediului a pachetului de mobilitate, ținând cont de obligativitatea de întoarcere a camionului gol acasă. Mă bucur că în răspunsul Comisiei este menționat faptul că aceasta va lua în calcul să se efectueze acest studiu și că pachetul de mobilitate ar putea să fie amendat în perioada următoare”, a scris Grapini miercuri pe Facebook.

De cealaltă parte, raportorii Parlamentului pe acest pachet spun că este o supracapacitate de transport pe piața europeană, iar prețurile au scăzut, iar cele mai afectate persoane sunt chiar șoferii. „Șoferii sunt exploatați de proprietarii de camioane, fiind ținuți luni de zile pe piețele vestice, dar plătiți la salariile din est”, a spus Ismail Ertug, raportor pe Pachetul Mobilitate din partea grupului social-democraților.

Noile reguli asigură condiții de odihnă mai bune pentru șoferi și le vor permite să petreacă mai mult timp acasă. Companiile vor trebui să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru). Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor, potrivit noilor reglementări.

Dar miza noului pachet legislativ este combaterea practicilor ilegale, dar și evitarea „cabotajului sistematic”, pentru care va exista o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul.

Pentru a combate utilizarea companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă trebuie să poată demonstra că desfășoară o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni.

În plus, eurodeputații insistă pe plata echitabilă, indiferent de țara de proveniență a șoferilor. Regulile privind detașarea șoferilor se vor aplica cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare.

Regulile referitoare la detașare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației. Regulile referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile referitoare la întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.