Creșterea a fost însă determinată de majorarea preţurilor şi nu de creşterea volumelor cumpărate, aşa cum s-a întâmplat în 2016, arată un studiu al firmei de cercetare GfK.

Piața bunurilor de folosință curentă cumpărate pentru consum casnic a crescut cu 7% în 2017, dar românii nu au cumpărat mai multe produse, ci mai scumpe.

Pe de-o parte, consumatorii români s-au orientat către produse superioare din punct de vedere al preţului - fenomen numit up-trading, dar și în cazul produselor similare prețurile au fost mai mari din cauza inflației.

Potrivit studiului GfK, produsele de îngrijire a locuinţei au înregistrat cea mai mare creştere în 2017, de aproape 10% în valoare. Peste media pieţei au crescut şi lactatele (mai ales untul, brânza topită şi specialităţile din brânză), alimentele ambalate şi băuturile. Alimentele proaspete şi produsele de îngrijire personală au crescut în acelaşi ritm cu piaţa de FMCG.

„Ponderea promoţiilor a scăzut în valoare pentru produsele de îngrijire orală, băuturile calde, conservele şi lactatele. Totuşi, promoţiile deţin cele mai mari ponderi în cadrul produselor destinate îngrijirii personale şi a locuinţei (mai ales în rândul detergenţilor de rufe şi al produselor universale). În cazul băuturilor, cele mai mari cote de piaţă în valoare pentru promoţii le observăm în categorii precum răcoritoare, bere, cafea şi ceai. Şi ponderea în consum a mărcilor private ale retailerilor a rămas constantă în 2017 comparativ cu anul anterior”, se menţionează în studiu.

GfK susține că, la sfârșitul anului 2017, comerţul modern avea o cotă de piaţă de 59%, în creştere cu 1,4 puncte procentuale faţă de 2016, iar magazinele de tip discount şi cele de proximitate au avut cele mai accelerate creşteri.

Hipermarketurile rămân, totuși, cel mai important canal modern de cumpărare. „Pe parcursul anului trecut au fost vizitate mai des de cumpărători, însă coşurile au rămas la nivelul anului precedent. Magazinele de tip discount au avut vânzări în creştere datorită faptului că oamenii au plătit în medie mai mult la fiecare act de cumpărare şi au achiziţionat mai des din aceste formate”, arată studiul.

Supermarketurile au beneficiat de o frecvenţă medie de cumpărare mai ridicată şi de coşuri mai mari, și rămân cel mai vizitat retailer. În schimb, evoluția magazinelor de proximitate a fost foarte bună, consideră GfK: „Au reuşit să recruteze noi cumpărători, i-au atras mai des în magazine şi i-au convins să cheltuiască sume mai mari la un act de cumpărare. Evoluţia pozitivă a fost influenţată şi de expansiunea acestor formate. În ansamblu, în 2017 au fost deschise aproape 220 de magazine de proximitate”.