Piața de bunuri de folosință îndelungată din România continuă să crească, dar încetinește ritmul
Vânzările de bunuri de folosință îndelungată din România au creșcut ușor în trimestrul al doilea din 2015, cu 6,4%, ajungând la 449 milioane de euro, conform unui raport al firmei de cercetare GfK, care calculează periodic indicele GfK Temax.
Studiul ia în calcul echipamentele de telecomunicații, electrocasnicele mari și mici, echipamentele IT, electronicele și aparatura foto.
Segmentele de piață care au fost pe un trend ascendent au fost sectorul telecom (+15%, până la 145 milioane de euro), electrocasnicele mari (+11%, până la 95 de milioane de euro) și electrocasnicele mici (+8%, până la 29 milioane de euro), în vreme ce sectorul de electronice a înregistrat o scădere de 3,3% în trimestrul al doilea.
Din categoria telecom, GfK menționează creșterea de 22% a vânzărilor de smartphone-uri, precum și avansul puternic al accesorilor, cum ar fi căștile.
Dintre electrocasnicele mari, cele mai vândute au fost cele incorporabile și frigiderele, în vreme ce la electrocasnicele mici sectorul aparatelor de bucătărie a înregistrat o majorare în valoare a vânzărilor, dată de aparatele de preparat mâncarea și de storcătoarele pentru fructe și legume.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, sectorul IT s-a menținut stabil în trimestrul al doilea, atingând 95 de milioane de euro. După evoluții foarte bune în trecut, tabletele au înregistrat o scădere a cererii, spre deosebire de calculatoarele portabile, care și-au menținut trendul pozitiv pe toate segmentele.
Piața foto din România a scăzut cu aproape 17% în trimestrul al doilea din 2015, până la o valoare totală de 6 milioane de euro.
Sectorul PTV - televizoare cu ecran plat, care predomină în categoria electronicelor, a scăzut cu aproape 5%, în timp ce cererea pentru televizoarele cu ecran UHD și diagonale mai mari de 40 inchi a continuat să crească. Sectorul de camere video de acțiune care și-a dublat valoarea, iar sistemele audio, boxele și boxele cu andocare au înregistrat, la rândul lor, vânzări mai mari.
Compania de cercetare menționează faptul că, având în vedere scăderea TVA la alimente și băuturi nealcoolice de la 24% la 9%, începând cu iunie 2015, este interesant de văzut dacă economisirea făcută de consumatori se va duce către achiziția de bunuri de folosință îndelungată.