Dacă în 2020 au fost făcute un trilion de tranzacții, în 2030 ne putem aștepta la o triplare a acestui volum. Odată cu plățile digitale, crește și cantitatea de date despre consumatori.

În cel mai recent sondaj PwC realizat la nivel global în rândul băncilor și al fintech-urilor, 89% dintre respondenți au fost de acord că orientarea către comerțul electronic va continua și vor fi necesare investiții semnificative în soluții de plată online. Mai mult, 97% spun că va exista o orientare tot mai mare către plățile în timp real.

 

Volumul de plăți fără numerar la nivel global va crește cu peste 80% până în 2025, față de nivelul din 2020, ajungând la 1,9 trilioane tranzacții, și se va tripla până în 2030, ca urmare a schimbărilor aduse de pandemie, potrivit unui studiu realizat de PwC și Strategy&, departamentul său de strategie globală. 


Regiunea Asia-Pacific va înregistra cea mai rapidă creștere a volumului tranzacțiilor fără numerar, de 109% până în 2025 și apoi de 76% până în 2030, urmată de Africa (78%, 64%), Europa (64%, 39%) și America Latină (52%, 48%). În schimb, SUA și Canada vor avea un ritm mai lent (43%, 35%).

        

„Plățile digitale, cum sunt cele efectuate cu telefonul mobil, cumpărarea unui bilet de autobuz prin SMS sau utilizarea unui cod QR pentru achitarea unor servicii erau posibile și înainte de pandemie. Ulterior, au accelerat puternic pentru că oamenii au evitat utilizarea numerarului în magazinele fizice și au apelat mai mult la comerțul online. Și observăm că trendul va continua și în următorii zece ani, iar industria financiară va trece printr-o transformare semnificativă pentru a ține pasul”, a spus Diana Coroabă, Partener PwC România, Lider servicii financiare.

 

Estimările arată că plățile făcute cu portofele electronice vor reprezenta mai mult de jumătate din totalul plăților din comerțul online de la nivel global până în 2024, consumatorii trecând de la carduri la tranzacții bazate pe conturi și coduri QR, potrivit FIS, un grup de tehnologie pentru servicii financiare.


Portofelele digitale permit consumatorilor să folosească metode de plată și să acceseze surse de fonduri (precum carduri și conturi) prin intermediul dispozitivelor mobile. Aceste portofele cuceresc din ce în ce mai multă importanță ca interfețe vizibile ale procesului de plată, după cum se vede în ascensiunea Apple Pay și a relansatului Google Pay, dar și a super-app-urilor precum Alipay. Tranzacțiile realizate prin intermediul portofelelor electronice au crescut cu 7% în 2020. 


Potrivit raportului FIS, principalul atu în trecerea la plățile digitale sunt datele, care creează noi fluxuri de venituri pentru organizațiile financiare. Plățile electronice generează aproximativ 90% din datele despre clienți utile pentru bănci, respectiv informații despre cine cumpără, ce, cât și când. 


Pe de altă parte, organizațiile financiare se expun din ce în ce mai mult și la riscuri de securitate cibernetică și confidențialitate a datelor. Odată cu creșterea comerțului electronic în timpul pandemiei, s-au înmulțit și fraudele. Valoarea medie a încercărilor de achiziții frauduloase a crescut cu 70% în 2020 față de 2019, potrivit Sift, o companie specializată în prevenirea fraudei digitale. 


Reprezentanții companiilor participante la sondaj (servicii financiare din Europa, Orientul Mijlociu și Africa, cu venituri de peste 5 mld de dolari) au menționat „nesiguranța piețelor și potențiale perturbări” printre îngrijorări. CBDC (central bank digital currency, monede digitale emise de băncile centrale) și criptomonedele private sunt așteptate să aibă cel mai mare impact perturbator în următorii 20 de ani. 


86% dintre respondenții sondajului PwC cred că furnizorii tradiționali de plăți vor colabora cu fintech-urile sau companiile de tehnologie pentru soluții inovatoare de plăți.