Ursula von der Leyen va deveni primul președinte femeie al Comisiei Europene. Mai mult, ea a reușit să creeze o echipă echilibrată, cu un număr aproape egal de femei și bărbați. Femeile sunt din nou în centrul atenției în UE, scrie Cecilia Malmström.

Cecilia Malmström este comisar pentru comerț în actuala Comisie Europeană. Anterior, ea a deținut portofoliul de afaceri interne.

Acest echilibru al sexelor în viitorul executiv european este un mare pas înainte, dar lucrurile nu trebuie să se oprească aici. Fiecare lider din UE trebuie să analizeze serios ce poate face pentru a continua progresul.

Comerțul internațional aduce prosperitate, acesta este un lucru bine-cunoscut. Dar la fel de recunoscut este și că profiturile din comerț nu sunt egal împărțite.

În ultimii ani, UE a încheiat acorduri cu unele dintre cele mai mari economii ale lumii. Din 2014 încoace, au intrat în vigoare tratate comerciale cu 15 state, inclusiv Japonia și Canada. Companiile europene și angajații acestora beneficiază de pe urma faptului că sunt parte a celei mai mari rețele comerciale internaționale.

Cu toate acestea, se pare că unii cetățeni profită mai mult decât alții.

Cercetările noastre arată că 36 de milioane de locuri de muncă sunt legate de exporturile UE. Dar din aceste 36 de milioane, doar 37% sunt angajați de sex feminin. De ce?

Studiile UE arată că, în cazul locurilor de muncă create de exporturi, angajații bărbați sunt plătiți cu 17% mai mult. Dar acest „bonus de export” este de doar 13% în cazul femeilor. Este rentabil pentru femei să lucreze în domeniul comerțului, dar mai puțin decât pentru bărbați. De ce?

Înarmată cu aceste date, particip la a doua conferință internațională a UE pe teme de comerț și gen, denumită „Comerțul pentru ea” (‘Trade for Her’). Aici, vom aborda aceste chestiuni și multe altele, împreună cu experți internaționali, guverne, oameni de afaceri și ONG-uri, pentru a comenta de ce femeile nu beneficiază de pe urma comerțului extern la fel de mult precum bărbații și care sunt soluțiile pentru a rezolva aceste diferențe.

Evident, situația nu este specifică Uniunii Europene: femeile din statele în curs de dezvoltare se confruntă cu situații diferite de cele din Europa. Munca noastră trebuie să aibă o perspectivă globală, de aceea sunt invitați din întreaga lume.

Sunt argumente solide pentru emanciparea economică a femeilor: potrivit unui raport al McKinsey, aceasta ar putea aduce 28.000 de miliarde de dolari la PIB mondial până în 2025. Dându-le femeilor acces la lucrurile de care au nevoie pentru o afacere - teren, capital, oportunități - impulsionăm creșterea economică.

Mai mult, potrivit OCDE și altor experți, femeile tind să investească mai mult în comunitățile lor, în lucruri precum nutriția și educația copiilor lor.

De la conferința precedentă din 2017, nu am stat cu brațele încrucișate. UE a pus bazele a ceea ce ar putea deveni o politică progresistă privind comerțul și egalitatea de sex. Principala prioritate a fost strângerea unor date relevante. Pe lângă cifrele prezentate mai sus, prezentăm și un nou raport al partenerilor de la International Trade Centre (ITC).

Pe lângă alte informații, raportul ITC subliniază că femeile vor lucra, cu o mai mare probabilitate, în companii mai mici decât bărbații. Dar firmele mici au nevoie de mai mult ajutor pentru a accede pe piețe externe, deoarece nu au întotdeauna resursele pentru a se descurca cu birocrația.

Tratatul agreat recent cu Japonia a simplificat enorm documentația necesară și conține o secțiune întreagă dedicată sprijinirii companiilor mici și mijlocii să profite de acest lucru. De acum încolo vom include capitole dedicate IMM în toate acordurile comerciale.

Mai mult, analizăm și perspectiva de gen în toate studiile noastre de impact și am inclus angajamente obligatorii privind egalitatea de gen în toate acordurile bilaterale semnate recent.

La nivel internațional, am semnat o declarație privind comerțul și emanciparea economică a femeilor la Organizația Mondială a Comerțului. Prin aceasta, 121 de state și-au asumat să facă demersurile necesare pentru a crește participarea femeilor în activitățile comerciale.

Toate acestea sunt un start bun, dar e nevoie de mai mult.

Nu suntem naivi să credem că vom găsi soluțiile în cadrul acestei conferințe. Comerțul internațional este doar o piesă dintr-un puzzle mai mare. În viitor, activitatea trebuie să se concentreze pe o gamă largă de activități, printre care se numără educația, accesul la finanțare și atitudinea societății față de femei.

De ce am cerut atât de mulți o Comisie echilibrată din punct de vedere al genului? Nu era doar de dragul egalității între sexe, ci pentru că femeile reprezintă jumătate din societatea noastră și acolo zace o grămadă de talent care este irosit sau ignorat.

Dacă totul decurge conform planului la audierile din Parlamentul European, noul președinte va avea 12 femei talentate la dispoziție, ceea ce va face Comisia mai reprezentativă pentru întreaga societate și sunt convinsă că va duce și la un proces mai bun de luare a deciziilor, ceea ce va fi benefic pentru noi toți.

Același principiu se aplică și economiei globale. Nu doar femeile pierd, ci noi toți. Comerțul internațional poate și trebuie să fie parte a soluției.

Opiniile prezentate în acest material aparția autoarei. Traducerea și adaptarea: Bogdan Neagu