Retailul crește în România peste media europeană
România va înregistra una dintre cele mai mari rate de creștere în comerț din Europa în pofida uneia dintre cele mai mici puteri de cumpărare de pe continent, arată un studiu GfK.
După un an 2015 foarte bun pentru consum la nivel european, cu șomaj în scădere și economie în creștere, puterea de cumpărare a urcat în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7 la sută față de anul precedent. „Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15.948 euro pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii”, arată studiul GfK.
Potrivit acestuia, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și Albania. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Timiș și Cluj.
Iar creșterea afacerilor din comerț va continua în 2016. „Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature”, spune GfK.
În România, vânzările comercianților au înregistrat în februarie cea mai mare rată de creștere (22 la sută față de februarie 2015) din 2008 încoace, potrivit datelor comunicate de institutul național de statistică.
Scăderea TVA, creșterea salariilor, prețurile reduse ale combustibililor, dar și dobânzile mici au contribuit la creșterea consumului și vor continua și în acest an să alimenteze creșterea economică.
„2015 a fost un an bun pentru consumatorii europeni”, explică Gerold Doplbauer, retail expert GfK. „Economia Uniunii Europene a crescut cu aproape 5%, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor. Consumul casnic a crescut semnificativ. Ratele scăzute ale dobânzilor la depozite au făcut economisirea mai puțin atractivă, astfel încât mulți consumatori au ales să își cheltuiască banii, principalul beneficiar fiind retailul”.
Consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie și combustibil, precum și de o situație economică bună și o creștere a veniturilor în multe țări europene. În același timp, prețurile au fost stabile pe fondul presiunilor inflaționiste extrem de reduse.
Expertul GfK explică însă că există diferențe mari între diferite regiuni ale Europei. „Incertitudinile politice și economice există în paralel cu evoluțiile pozitive. Vom vedea cum va fi influențată disponibilitatea de cumpărare în rândul consumatorilor europeni de criza refugiaților și de amenințările teroriste asupra Europei, precum și de deficiențele în economiile emergente”.
Comentarii